Verdens længste styrtløbsbakke skal krydse grænser

Verdens længste styrtløbsbakke skal krydse grænser

Skiområderne Zermatt og Cervinia investerer i nye lifter og planlægger at opføre verdens længste styrtløbsbakke som skal krydse grænsen mellem Schweiz og Italien.

Selvom Zermatt er i Schweiz, og Cervinia i Italien, så afholder det ikke de to skisportsområder fra i fællesskab at planlægge opførelsen af en ambitiøs ny styrtløbsbakke. Planen er indtil videre, at det skal være intet mindre end 5 kilometer lang og dermed verdens længste, samtidig med at den skal krydse tværs over grænsen mellem til de to lande.


Her ses forventet start og slut 

Områderne har i de seneste år satset stærkt på at forbedre liftsystemerne og gøre skiområdet mere sammenhængende og effektivt. Til at fuldende de store satsninger i skiområdet Zermatt-Cervinia skal prikken over i’et skal være den nye styrtløbspist, som skal starte i 3.899 meters højde i Schweiz for toppen af Gobba di Rollin på Matterhorn gletsjeren og bevæge sig ned mod Italien af Plateau Rose Tesa Grigia og videre ned til bunden af kabineliften på Laghi Cime Bianche i 2.816 meters højde. Den nye styrtløbspist får altså en faldhøjde på godt 1.000 vertikale meter.

Målet med den nye styrtløbspist er, at internationale styrtløbskonkurrencer for både mænd og kvinder skal køres her, og første konkurrence er estimeret til at skulle afvikles på den nye pist i 2022.

Mange nye liftinvesteringer til området

Til sæsonstart 2018/19 åbnede Matterhorn Glacier Ride, som er verdens højest beliggende 3S kabinelift. Siden har den transporteret passagerer fra Trockener Steg til Klein Matterhorn i hele 3.820 meters højde. Den får snart selskab af endnu en ny 3S kabine, som skal krydse grænsen. 



Den nye satsning går under navnet Alpine Crossing og skal give passagererne muligheden for at bevæge sig mellem Schweiz og Italien. Når projektet forventes at stå færdigt til foråret 2021, vil besøgende kunne tage én times lang panoramisk tur og opleve Europas højeste vertikale drop på turen over grænsen mellem Testa Grigia i Italien og Mattergorn Glacier Paradise i Schweiz. Det nye link mellem Cervinia og Zermatts gletjser vil desuden forlænge Cervinias allerede lange skisæson. 


Her ses Alpine Crossing som går fra Italien til Schweiz


Men det er ikke det hele, som Zermatt-Cervinia har på tegnebrættet, når det kommer til opgradering af liftsystemet i skiområdet. Skigæsterne til sæsonen 2020/21 kan også forvente en nyhed på Rothorn ved Zermatt. Den gamle Kumme stolelift lukkede i 2018, og bliver i løbet af 2020 erstattet af en ny kabinelift. Kumme bliver den første kabinelift i Schweiz, som ikke behøver bemanding ved stationerne. Den kommer desuden til at betyde langt mere effektiv og komfortabel transport for områdets skigæster, når de bevæger sig fra Tuffern i 2.215 meters højde til Rothorn i 3.103 meters højde.  


Den nye Kumme-lift bliver ubemandet og skal øge effektiviteten i området


De hurtigste facts om Kumme:

Dalstation:2.215 meter
Topstation:3.100 meter
Længde:3.220 meter
Højdemeter:885 meter
Transporttid:9:50 minutter
Hastighed:6 meter / sekundet
Kapacitet:1.500 mennesker / timen
Antal kabiner: 25


Læs mere om skiferie i Zermatt her

Læs mere om skiferie i Cervinia her

Udgivet af: Sofie Ærthøj

Rejsebureauer til Zermatt
Fakta om Zermatt
Skiområdet: 1620-3889 m.o.h.
Byen: 1620 m.o.h.

334 pister i alt
70 km blå
208 km rød
56 km sort

Lifter: 57 stk. / 96.999 pers/time

Slæbelifter: 13
Tog/baner: 2
Stolelifter: 23
Kabinelifter: 19

Mere om skiferie i Zermatt

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen