Tagbokse – hvad skal man vælge?
Mange danskere drager i disse uger af sted på skiferie. Hos Skisport.dk har vi tidligere forsøgt at give vores idéer til det, man skal huske – men hvor skal alt det, man skal huske være henne?
Online: 07/02 2011
Skibokse er traditionelt et godt valg for de fleste. Der er dog væsentlig forskel på kvaliteten af de forskellige bokse. En test foretaget af det tyske AUTO Strassenverkehr viser, at der er store forskelle på boksenes kvalitet. Boksene, der blev testet, havde en størrelse på mellem 300 og 520 liter. Man havde ved testen fyldt boksene til maksimal tilladt belastning (ski + tilbehør).
Testen foregik ved først en katastrofeopbremsning fra 100 km/t. Her var der ingen problemer hos nogle af kandidaterne.
Anderledes var det ved slalomtesten, hvor to af boksene bevægede sig fra side til side på de tværgående tagbøjler. Der var tale om boksene Kamei Corvara og Thule Ranger.
Derudover blev boksene også crash-testet efter DIN-normen hos tyske Dekra Automobile Testcenter. Testen foregik som simuleret crash-test ved 30 km/t. Her viste boksene stor forskel i kvaliteten.
Den bløde stof-tagboks, Thule Ranger, bestod crash-testen. Hvad angår de mere traditionelle plast-tagbokse viste der sig store forskelle. Jetbag Sprint 450 og Rameder Xtreme 450 klarede testen værst – skiene fløj simpelthen ud af boksene på trods af den forholdsvist lave fart. På Neumann Whale 200-boksen stak skiene et stykke ud af boksen, mens skiene kun netop var brudt i gennem Thule Dynamic og Kamei Corvara ved testen. Boksene Atera Certo og og Mont Blanc Trition 350 holdt begge bagagen indenfor.
Testen blev vundet af Atera Certo-boksen grundet den gode score i crash-testen, hvor den performede bedst, samt på samlet forarbejdning og det enkle monteringssystem Master-Fit, som sad utrolig godt fast i slalomtesten.
Atera Certo koster fra 3.399 til 5.599 alt afhængig af størrelse og farve.
|
|