Special-skirejser sælger billetter
Forrige år introducerede Nortlander en særlig gourmet-skirejse. Den blev udsolgt på få minutter. Tendensen er, at danskerne bliver stadig mere vilde efter temarejser.
”Det tog to minutter, fra vi frigav billetterne og til, at vores nye gourmetrejse var udsolgt. Vi skrev folk på venteliste. Men vi indså hurtigt, at vi blev nødt til at åbne op for endnu et hotel og få lavet aftaler med flere kokke. Det andet hotel blev også straks udsolgt”.
Sådan lyder det fra Kim Just Andersen, der er ansvarlig for Nortlanders specialrejser. Den voldsomme efterspørgsel efter en skiferie med fokus på gourmetmad og gode vine tog Nortlander på sengekanten, indrømmer han.
Nortlanders skirejse med gourmetmad, gallamiddag, champagnesmagning - og skiløb - har været en vild succes
Foto: Nortlander
Gravede ikke i blinde
Men derfra og til at sige, at bureauet gravede i blinde og tilfældigvis stødte ind i en guldmine, er der meget langt. Året før havde Nortlander nemlig spurgt alle læserne i deres nyhedsbrev om, hvilke typer af skirejser, de allerbedst kunne tænke sig.
”Vores tanker var, at mange danskere efterhånden har stået på ski i mange år og måske på samme måde. Og at stadig flere tager på mere end én skitur hvert år. De begynder alle at efterspørge nye og mere specialiserede former for skiferie, der er målrettet deres behov lige dér, hvor de er i livet”, siger Kim Just Andersen.
Powder-Week bliver endnu mere populær
Bureauet samlede skigæsternes ideer og inddelte dem i kategorier. Og ud fra idébunken virkede gourmetrejsen som den mest oplagte temarejse at lægge fra land med.
I år tilbyder bureauet en ”Powder Week”, der foregår off piste i St. Anton og med både dansk guide, lokale bjergguider, videooptagelser og evaluering af den enkelte deltager osv.
”At dømme ud fra forhåndsinteressen ser det ud til, at powder-turen kommer til at slå gourmetturen. Så vi skal klart udvikle mere i den produktkategori, der hedder specialrejser”, siger Kim Just Andersen og uddyber:
”Jeg tror, at folk virkelig værdsætter det her med, at de selv har været med til at skabe ferien i kraft af, at vi spurgte dem. Og hvis vi bare lytter, er det relativt nemt at opfylde folks ønsker - næsten uanset hvad, de peger i retning af”, mener Kim Just Andersen.
Kokken fortæller om den finere madlavning til de danske gourmet-skigæster - Foto: Nortlander
Ski-safari er også et hit
Trier Ski har haft stor succes med sin Skisafari, der er en fem-dages oplevelsestur rundt i Dolomitterne - med udgangspunkt fra Canazei. Undervejs overnatter skigæsterne i hytter. Ruten ligger ikke fast, da vejr, vind er en vigtig medspiller.
Også bureauet
Slopestar arrangerer en skisafari fra Canazei.
Slopetrotter arrangerer lige som Nortlander en off piste/freeride skiferie. På Slopetrotters tur tages skigæsterne rundt i området omkring bjerget Monte Rosa på grænsen mellem Schweiz og Italien. Turen har afsæt i byen Champoluc.
Slopetrotter byder på off piste skiløb i området omkring Monte Rosa på grænsen mellem Schweiz og Italien og tæt på Matterhorn Foto: Bjergguiderne.dk
Der findes en hel del skirejser, der kredser om et tema. Et par eksempler er wellness-skiferier, julefrokost-skiferier og
teen-skiferier.
Trier har stor succes med sin skisafari i Dolomitterne. Her hviles der i karret efter dagens strabadser
Foto: Karsten Yde