Her bruger vi stadig det trykte ski-katalog

Her bruger vi stadig det trykte ski-katalog

Hvert år i august sender Norsk Rejsebureau et trykt ski-katalog ud til sine kunder. Det lyder måske lidt gammeldags, men der er en klar ide med at bruge papir, lyder det fra bureauets ejer.

Online: 13/08 2015

Mens stadig flere bureauer lukker ned for deres trykte rejsekatalog for at spare – ofte mange – penge, og fordi et katalog ikke kan rettes og justeres løbende, ja så holder Norsk Rejsebureau godt fast i at sende et trykt ski-katalog ud til sine kunder.

”På vores hjemmeside norskrejsebureau.dk kan man sagtens finde alle informationer om vores rejser og mere til. Men det giver noget helt andet, når man kan hente ski kataloget i postkassen, samle familien rundt om bordet og sidde og pege på en papirside i stedet for på en skærm”, forklarer fra Berit Hjorth Rasmussen, der er ejer af Danmarks ældste rejsebureau, Norsk Rejsebureau, der er specialister i rejser til Norge.

Kunderne værdsætter papiret

”Vi sender vores trykte katalog ud til rigtig mange tusinde kunder hvert år. Først og fremmest oplever vi, at kunderne værdsætter hyggeaspektet i at samles omkring et katalog, hvor fingrene bladrer fra side til side, og hvor de finder mange informationer på en ret beskeden plads. Det gør man ikke på en hjemmeside”.

”Når kataloget kommer, er kunderne også mere tilbøjelige til at sige: Nå, nu skal vi altså have taget os sammen og få bestilt skirejsen”, siger Berit Hjorth Rasmussen.

Herudover fornemmer Berit Hjorth Rasmussen, at bureauets kunder bruger kataloget som inspiration for kommende rejser.

”De har sandsynligvis allerede på forhånd besluttet sig for årets tur. Men kataloget tjener som en øjenåbner for steder, de kan tage hen næste år. Kataloget sår et lille frø i kunderne, så at sige”.

Fører papirstilen helt igennem

I dag er det ikke ualmindeligt, at man i forbindelse med en rejse modtager alt fra billetter og reservationer til brochurer over mail. Men også her adskiller Norsk Rejsebureau sig:

”Vi sender simpelthen en billetmappe med posten. Den indeholder fysiske billetter, kørselsvejledning, brochurer og så videre. Og nej, det er ikke den billigste måde at sende materialet på. Men vi tror på, at kunderne med mappen får en ekstra forventningens glæde. Og så behøver de i hvert fald ikke tænke over, om de har fået printet alt ud fra nettet. Det er en måde, vi har valgt at nurse vores kunder på”, siger Berit Hjorth Rasmussen.

Ikke dyrere at bruge et rejsebureau

At det skulle være dyrere at bruge et rejsebureau end at skrue rejsen sammen selv, ønsker Berit Hjorth Rasmussen at slå en pæl igennem:

”Helt overordnet tror mange mennesker nok, at deres rejse bliver dyrere, fordi de skal betale penge til at lønne de ansatte på rejsebureauet. Men i virkeligheden er det vores underleverandører, der betaler rejsebureauet – ikke kunden”.

”Herudover får vi som storkunde hos for eksempel DFDS Seaways så mange fordele, at jeg ikke tøver med at sige, at det i langt de fleste tilfælde er billigere at få rejsebureauet til at skrue rejsepakken sammen. Der kan selvfølgelig være undtagelser, hvis det lykkes kunden at få en ekstremt billig flybillet”.

Husk de mange timer

Og så må man ikke glemme de mange timer, man som privatperson bruger på at få rejsen på plads, mener Berit Hjorth Rasmussen:

”Det er lidt morsomt at tænkte på, at mange mennesker bruger så mange timer på at finde noget, der måske er halvtreds kroner billigere. Prøv at gøre det op i timeløn. Og så har man måske også overset udgifter som slutrengøring, eller at man betaler noget for børnene, som ville have været gratis igennem rejsebureauet”.


Udgivet af: Jesper Svennum

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen