Fransk ski-koncept giver mulighed for skirejser med alt betalt

Fransk ski-koncept giver mulighed for skirejser med alt betalt

Er du mellem 18 og 39 år. Og trives du i et socialt koncept, hvor du bor i et sportscenter sammen med 400 andre unge? Så kan du købe skirejser til franske topdestinationer med alt inkluderet.

Online: 19/08 2015

Du bor på en slags mega-kollegium sammen med mange hundrede unge fra både Danmark og andre europæiske lande. Her spiser du på højskolemaner, her sover du, her hænger du ud efter ski, her lejer du dine ski, her mødes du med din skilærer.

Lyder det spiseligt? Hvis ja, kan du fra 5.000 kroner købe dig en uges skirejse for eksempel til Val d’Isere, hvor alt – selv skiskole– er med i prisen. Undtaget er selvfølgelig lommepenge.

Måske har du aldrig hørt om, at der findes sådan nogle skirejser, hvor eneste betingelse for at deltage er, at du er mellem 18 og 39 år. I så fald er det ikke så underligt. For konceptet har kun eksisteret herhjemme i fem år, siden et dansk bureau fik agenturet på at sælge rejserne..

Vi kobler os på den franske maskine

Kort og kedeligt: Konceptet er fransk og hedder UCPA. Det startede for over fyrre år siden som en statsstøttet, non-profit friluftsforening. Formålet var “at give almindelige unge mennesker mulighed for at lære og dyrke forskellige sportsgrene under hyggelige, men seriøse forhold”.

Meget pædagogisk. Men hvad gør det, hvis man som yngre dansker kan høste glæde af det?

“Vi kobler os så at sige bare på den franske maskine, og så kan yngre danskere købe skirejser så billigt, at andre danske bureauer har mere end svært ved at matche det” siger Kim Jæger, der arbejder for det danske UCPA.
“Gennem UCPA får man en uges ophold med helpension på et sportscenter. Liftkort og ski- eller snowboardudstyr med i prisen. Og ikke mindst får man undervisning af professionelle instruktører hver dag undtaget onsdag.

Uni-studerende har et godt øje til UCPA

Kim Jæger vil ikke sætte tal på, hvor mange rejser, bureauet sælger. Budgettet har ikke tilladt det høje markedsføringsgear. Men han konstaterer, at salget af rejser vokser hvert år. Og at det er alle mulige typer af unge, der køber UCPA-rejser.

“Nogle køber som enkeltpersoner og får glæde af at møde mange nye mennesker med samme interesse. Andre køber rejsen som vennegrupper, især universitetsstuderende har fået øjnene op for os. Og så har vi ekstremt mange gengangere. Mange køber helt op til tre rejser om året hos os”, siger Kim Jæger.

Se UCPA’s danske website her.

Udgivet af: Jesper Svennum

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen