Kræv din ret ved forsinket fly eller færge
Du bliver nok overrasket over, hvor meget du har krav på, hvis flyet eller færgen er forsinket. Se dine rettigheder her.
Ingen synes, det er fedt at sidde i en lufthavn eller på et færgeleje og vente timer, fordi flyet eller færgen er forsinket i timevis. Men der vanker gratis mad og penge oven i hatten, hvis forsinkelsen er tilpas lang.Flyrejser
Er flyet forsinket 2-4 timer – skal du have mad og drikke
Er flyet forsinket under to timer, har du ikke krav på kompensation.
Er det forsinket fra 2-4 timer, skal flyselskabet betale mad og drikke i ventetiden. Beløbene per person er: Morgenmad 80-100 kr. Frokost: 100-125 kr. Aftensmad: 125-150 kr.
Skal du flyve kortere end 1.500 km, f.eks til Geneve, kan du få maden betalt efter to timers ventetid.
Flyver du over 1.500 km, for eksempel til Toulouse for at stå på ski i Andorra, får du maden betalt efter tre timer.
Flyver du ud af EU og længere væk end 3.500 km, får du først mad og drikke betalt efter fire timers forsinkelse.
Er flyet forsinket over 5 timer – skal de tilbyde alle penge tilbage
Hvis forsinkelsen varer over fem timer, SKAL flyselskabet tilbyde at give dig alle pengene tilbage for billetten. De skal også tilbyde dig en fri rejse tilbage til dit første afgangssted - hvis du for eksempel er fløjet fra Billund til Kastrup for at skifte fly.
Er flyet forsinket til næste dag – skal du have hotel og transport
Vælger du at vente på flyet – og ikke få pengene tilbage – og er flyet så forsinket, at du er nødt til at overnatte, skal flyselskabet betale overnatning på hotel, forplejning og transport frem og tilbage.
Senere ankomst – så kan du kræve cool cash
Så kommer det, som mange nok ikke vidste: Kommer du mere end tre timer senere frem til dit bestemmelsessted, end der står på billetten, kan du søge en pænt stor kompensation i kroner og øre.
Lander du for eksempel over tre timer senere i Geneve (under 1.500 km væk), end der stod på billetten, kan du få 1.500 kroner i kompensation.
Kommer du mere end tre timer senere frem til Toulouse (mellem 1.500 og 3.500 km), kan du få 3.000 kroner i kompensation.
Og går der over tre timer mere end planlagt, når du lander i f.eks. USA (over 3.500 km uden for EU), har du ret til 4.500 kroner i kompensation.
Træerne vokser ikke helt ind i himlen. For at kunne få penge ud af flyselskabet, må forsinkelsen ikke skyldes usædvanlige omstændigheder som krig, terror, uvejr, strejker, fabrikationsfejl på flyet eller sygdom blandt kabine- eller cockpitpersonale.
Ved forsinkelser kan du ikke få mere end billetprisen i kompensation.
Del artiklen med dine venner så de også kender til deres rettigheder hvis der fly bliver forsinket:
Færgerejser:
Er færgen forsinket over 1,5 timer – skal du have gratis mad:
Hvis din færgesejlads er mere end 90 minutter forsinket, kan du kræve, at operatøren giver dig gratis snacks, måltider og forfriskninger “svarende til din ventetid”.
Er færgen forsinket over 1,5 timer - kan du kræve billetprisen tilbage
Efter halvanden time kan du faktisk også kræve at få den fulde billetpris tilbage samt returrejsen til dit hjem (hvis det er relevant).
Vælger du at fortsætte rejsen, forpligter transportøren sig til at få dig frem til din destination “ved først givne lejlighed” og uden omkostninger for dig.
Hvis det er nødvendigt, skal du også tilbydes indkvartering op til tre overnatninger samt transport til og fra indkvarteringsstedet. Dette gælder dog ikke, hvis rejsen bliver forsinket af sikkerhedsmæssige grunde på grund af dårligt vejr.
Er færgen forsinket ved ankomst – kan du kræve penge udbetalt
Vidste du, at du er berettiget til en kompensation på 25 procent eller 50 procent af billetprisen, hvis færgen kommer senere i havn end forudset. Sådan regner du din erstatning ud:
Du kan kræve 25 procent af billettens pris, hvis din rejse er forsinket med mere end:
- Én time – hvis rejsen ifølge fartplanen varer op til 4 timer.
- To timer – hvis rejsen ifølge fartplanen varer 4 - 8 timer.
- Tre timer – hvis rejsen ifølge fartplanen varer 8-24 timer.
- Seks timer – hvis rejsen ifølge fartplanen varer over 24 timer.
Du er berettiget til 50 procent af billettens pris af transportøren, hvis din rejse er forsinket med mere end:
- To timer - hvis rejsen ifølge fartplanen varer op til 4 timer.
- Fire timer - hvis rejsen ifølge fartplanen varer 4 - 8 timer.
- Seks timer - hvis rejsen ifølge fartplanen varer 8-24 timer.
- Tolv timer - hvis rejsen ifølge fartplanen varer over 24 timer.
Undtagelsen er, hvis du blev informeret om forsinkelsen, før du købte billetten. Hvis dårligt vejr er skyld i forsinkelsen. Ellers hvis der hersker ekstraordinære omstændigheder, som ikke med rimelighed kunne være undgået. Det kunne være brand ombord. Eller hvis færgen skal anløbe en anden havn med en syg person.
Se mere om dine rettigheder og klagemuligheder som færgepassager her.
Eller læs om færger til Norge og færger til Sverige >>
Del artiklen med dine venner så de også kender deres rettigheder hvis færgen bliver forsinket:
Kilder:
Trafik- og Byggestyrelsen
Søfartsstyrelsen
Forbrugerstyrelsen