Voksning af ski

Madmartigan 12/12 2014 19:33

Hej Alle..

Kan nogen bekræfte, at det Thomas Alber skriver i det indlæg fra 22-1-2014, er korrekt?

http://www.uhrskov.dk/vedligeholdelse-af-dine-ski

Kommentarer:
Der er i alt 6 svar i denne forumtråd.

Jool 12/12 2014 20:46

Sv: Voksning af ski

Interessant problemstilling så hopper lige på denne tråd

jool

Mikkel Arvedsen 12/12 2014 22:10

Helt uden at være ekspert, så vil jeg argumenterer for at alle vil kunne mærke forskel på en ny vokset ski, som er vokset med en voks som passer til forholdene.

Har købt nye ski flere gange gennem de sidste par år og brugt dem gennem længere perioder. Man kommer virkelig til at mærke, hvornår sålen ikke er mættet og glat, hvilket tydeligt kan ses på sålen får en mere grå nuance. Denne grå nuance er et tegn på sålens porrer er åbne og tørre.

Efter en gang voks glider dine ski simpelthen meget bedre og det er ikke noget som kan undlades med de kunststoffer som sålen er lavet af i dag.

Brian Lund 13/12 2014 20:09

Jeg har LIGE vokset mine ski selv, inden voksning kunne jeg stå stille på en let skråning!

Nu glider de meget nemmere og der skal ikke meget hældning til før de begynder at flytte sig, jeg skal dog ikke kunne sige om det kun har betydning ved stilstand og lav hastighed...

Jeg har kun lige været et smut i Århus Snowpark med dem, den store test kommer når vi skal på skiferie om et par uger! ;)

Kristoffer 11/01 2015 03:26

Hej.

Uhrskov's beskrivelse er OK beskrevet.
Du kan også finde andre video-guides til hvordan du vokser ski på nettet.

Et andet godt lille TIP er at varmvokse sine ski EFTER skisæsonen er overstået. En såkaldt 'sommervoks'. Så kan skien nemlig få lov til at stå gennem hele sommeren med et godt lag voks på sålen, som den kan stå og 'suge' af. Husk også at give kanterne et godt lag voks, så begynder de nemlig ikke at ruste så let når de står i garagen. En uge inden skiferien skraber du så voksen af.

Mvh. Kristoffer

Jesper Berth, Skilivigno.dk 15/12 2014 02:05

Det er en ret god beskrivelse at Uhrskov har lavet omkring vedligeholdelse af ski. Det er i hvert fald min mening.
Mht. voksning må det absolut gerne ske inden sålen bliver hvid og tør. Jeg vokser selv en gang om ugen. Er jeg på kursus og videreuddannelse vokser jeg hver anden dag eller måske endda hver dag. Konkurrenceløbere vokser 5-10 gange eller flere, forstået på den måde, at i én og samme skiservice vokser de, lader voksen køle af, og skraber overskydende voks af med en plastic-ziehklinge... og så forfra igen 5-10 gange. Resultatet bliver kort fortalt, at for hver gang bliver flere og flere mikroskopiske huller i sålen fyldt op med voks, og voksen trænger helt ned i hullerne.

Når skien kører fremad hjælper voksen til, at danne en ganske tynd film af vand mellem sne og ski, og skaber glid. Forkert voks giver enten for tyk vandfilm eller for tynd og for meget friktion, mens den rigtige voks giver den helt rigtige tykkelse vandfilm, som giver et godt glid.

Husk at voksning er ikke kun for at få bedre glid i skiene, og bedre skiløb. En sål, der ofte bliver mættet af voks siges at blive hårdere, og over for sten/ridser mere modstandsdygtig, og dermed bedre skiløb på den lange bane.

Henrik 16/12 2014 09:13

En lille kommentar til det med at det er en god beskrivelse som det Uhrskov har skrevet mht. velligeholdelse af ski. Det han skriver om skibning af kanter er dog en smule mere "kompliceret" end det der skrives der. Den første kommentar jeg vil knytte til det der skrives er hvordan man mærker om kanten er skarp. Det er i og for sig rigtig nok, at på en skarp ski kan man ridse sin negl. Og er skien ikke skarp kan man ikke ridse neglen. Men man kan også ridse sin negl på en ski som er dårligt slebet, hvor man ikke har fjernet den ruæg/grat/skæg der kommer på den anden side af kanten (base siden) når man sliber på kanten. Den vil føles meget skarp, men den skal ikke være der, for den vil enten rulle sig ned over kanten og så er skien ikke skarp mere eller også vil den fiske i sneen og man kan slet ikke køre på skien. Når du føler på en æg så skal den føles helt glat når du køre på tværs af æggen. Også på langs for den sage skyld, men der må heller være små hak ind i æggen end der må stikke små grater du af æggen. Hvis du vil fjerne alle små hakker hvergang smien slibes så skal der slibes meget af æggen og den bliver hurtigt slidt op. Med metal der går ud af æggen de gør fjernes da de forstyrre gliddet i skien.

Det andet der skrives i artiklen er, at det kræver forskellige vinkler alt efter forholdene. Det er i og for sig jo rigtig nok, men det er bare ikke noget man kan ændre i virkeligheden. Jo det kan man godt, men så har man også kun en ski der holder 1 sæson, så er der ikke mere kant på. Man kan dog godt skifte fra uge til uge, men at gå ud og mærke på sneen, og sætte en vinkel til hårdsne om morgnen og så en vinkel til blød sne om eftermiddagen det er helt urealistisk. Man kan i princippet godt købe et lille slibeapperat som har f.eks. vinklerne 88 og 90 grader eller 2 og 0 grader om man vil det er det samme. Men den vil ikke kunne ændre vinklen på dine kanter. Den vil kunne ændre det ydereste af kanten hvis du går fra 88 grader til 90 grader, men hvis du går fra 90 til 88 grader så vil den ikke komme op på selve kanten, men kun slibe på den del af kanten der er oppe mod selve plastdelen af skien.

Du kan sagtens selv slibe dine ski, men du bør nok holde fast i en vinkel. Hvis du for alvor skal ændre vinklen så skal du starte men en grov fil på et vinkelland, og derefter arbejde dig igennem med finere og finere sten eller diamanter. Det er i øvrigt også det eneste rigtige da kun meget få maskislibninger bliver gjort rigtig godt, så ville en slibning jo koste en bondegård. Jeg har i en tråd sidste år skrevet en del om slibning hvis man har interesse.

Når men nu var det jo voksning det handlede om så I må undskylde at jeg skrev om det med slibning, det var blot for at kommenterer på den artikel der blev refereret til på Urhskovs hjemmeside.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen