Voksning af ski

Søren Christensen 02/02 2014 20:33

Hej Skisport.

Ja jeg er så begyndt at vokse mine ski selv.

sådan gør jeg:

1: Renser sålen for gammel voks.
2: Lægger ny voks på og får det kørt godt ud på hele skien.
3: Lader dem stå et par timer eller natten over
4: Skraber skiene for overskydende voks.
5: Børster skiene grundigt

Mit spørgsmål er så. Kan man skrabe/børste skiene for meget? Det jeg tænker er at det voks som skien har brug er vel trængt ind i sålen, eller er jeg helt forkert på den?

Kommentarer:
Der er i alt 4 svar i denne forumtråd.

Asbjørn Nissen 03/02 2014 10:32

Sv: Voksning af ski

Et stykke hen af vejen synes jeg du selv besvarer dit eget spørgsmål i din fremgangsmåde

4: skraber skiene for overskydende voks

Hvis du skraber længere ned end det overskydende voks har du skrabet for langt ned.

VH

Asbjørn

Henrik 03/02 2014 13:16

Det samme har jeg tænkt da jeg begyndte for lidt tid siden. Men hvis skiens sål er plan (som den skal være), så kan du i princippet ikke trække for meget af. Du kan jo ikke komme dybere end hvad kanterne tillader. Du skal selvfølgelig bruge en plan acryl siklinge eller lignende, der er bredere end skien så kanterne sætter en stopper for dybden.

Hvis skien buler ud på midten altså er en smule rund så vil det jo i princippet være godt at trække noget så af inde på midten. Men det kræver dog noget hårdere værktøj. En metal siklinge kan kan godt tage en smule det er jo sådan man gør hvis man har lappet skiens sål.

Asbjørn Nissen 03/02 2014 13:59

Ja hvis det du skraver med er fladt og bredere, end skien fra kant til kant og du følger kanterne langs skiens længde må jeg give Henrik ret. personligt benytter jeg en gammel sneskraver fra Unibank som er et rektangulært stykke hårdt plastik. Det er det perfekte redskab til det

Thomasdk 22/03 2014 00:51

Ellers må man jo formode, at evt rester nok skal blive finjusteret øjeblikkeligt af en iset piste.
Det fungerer nok fint for de fleste, som ikke er afhængige af hundrededele tider nedad.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen