Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Kasper Bay 18/12 2009 11:21
Hej alle sammen..
Har et spørgsmål omkring voksning af ski.. Jeg har intet problem med selve voksningsdelen, men bagefter når der overskydne voks er skrabet af osv. hvad er så bedst at gøre?? Har nemlige set nogen forskellige metoder.
Bl.a. hvor man bruger en hård børste (neglebørste-agtig) fra top til ende..
Men har os set nogen der bruger en form for klud til at gnubbe det ind i skien når friktionen varmer det lidt op..
men hvad kan i anbefale??
Frederik Laursen 18/12 2009 18:28
Sv: Voksning af ski..
Jeg plejer at bruge en "skraber" til det.. et tykt stykke plexiglas. Du kan også købe sådan en herinde :)
Arne 19/12 2009 18:09
Hvis du varmer voksen på vil der være et tyndt lag voks på sålen og kanterne.
Det kan du fjerne med en zieklinge af stål, eller en plastskraber.
Derefter kan du polere sålen med en blød klud eller håndfladen. Pas på de skarpe kanter.
Hvis du er topkonkurrenceløber er det sikkert vigtigt.
Jeg har forsøgt flere modeller, fra flot polering til slet ikke at fjerne overskydende voks, og oplever ingen større forskel ved almindelige forhold.
Det er vigtigt med en voks, der passer til snetemperaturen.
En god universalvoks kan klare både høje og ret lave temperaturer.
Det er især ved meget kold sne ( - 20 grader), at der kan blive problemer med at få glid på skiene.
Lohmann 19/12 2009 21:52
Jeg bruger en polerbørste fra TOKO for at fjerne yderligere voks efter skrabning og for at lave lidt struktur i voksen. Jeg trækker den fra tip til ende.
Om jeg er topkonkurrenceløber? Nej, overhovedet ikke, men derfor kan man jo godt gøre tingene ordentligt alligevel!
Sidste år lejede en ven et par ski magen til mine, hans ski havde fået en sjusket 'udlejnings-voksning'. Mine egne var grundigt vokset og børstet og jeg kunne nemt glide fra ham... Det var det hele værd!
Kasper Bay 22/12 2009 13:04
Tusind tak for svarene.. Der bliver svaret lidt i begge retninger så regner med at det kan lade sig gøre med begge metoder.. Jeg er nu heller ikke proff, men som lohmann siger, så må det gerne være gjort ordenligt alligevel jo:)
Så jeg må ud og ha fat i sådan en børste..
Kasper Bay 22/12 2009 13:38
Lohmann.. Tænkte på hvad du ville anbefale af børste?? Jeg har nemlig lige været inde på TOKO's hjemmeside og der er jo et hav af børster..
Og har du købt den over nettet eller findes der et sted der forhandler ?
Lohmann 22/12 2009 14:32
Den jeg har er vist denne her: http://www.toko.ch/de/productDetail/411000670_v_9999/Polishing+Brush.html
Som jeg husker det, købte jeg den i Spejdersport til 85kr. Men de fleste seriøse forhandlere af skiudstyr burde ha' børster, Swix, Toko eller andet mærke.