Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Frederik 01/02 2009 17:53
Hej alle,
Jeg har et par fischer rx-8 fire stående herhjemme. De er spritnye. Jeg skal på skiferie i uge 7 til Les Arcs.
Behøver jeg at få vokset og slebet mine ski, inden jeg tager afsted?
For skibutikken sagde, at det ikke var nødvendigt.
Hvad siger I?
mvh Frederik
Morten 01/02 2009 20:09
Sv: Voksning af ski
Hej Frederik
Jo du skal vokse dine ski de er IKKE vokset fra fabrikken. Dårlig vejledning.
Når du køber et par nye ski, får du en ski med såler, der aldrig er blevet vokset før. Dette betyder, at sålen ikke har et beskyttende vokslag til at tage imod den friktion, sålen bliver udsat for konstant mod sneen. Denne friktion - selv med små hastigheder - er nok til at skien bliver varmet op og den smule fedtstof der sidder i sålen fra starten af forsvinder helt. Dermed har sneen gode muligheder for at ødelægge dine såler på ganske kort tid - alt efter snetype, temperatur, luftfugtighed og hastighed.
http://www.alpint.dk/skipleje.htm#Hvad%20skal%20jeg%20passe%20på?
Her er om alt du bør vide om pleje af dine ski.
Håber du kan bruge det.
Mvh. Morten
Frederik 01/02 2009 21:44
Hej Morten,
Tusind tak for det gode svar.
mvh Frederik
Lohmann 03/02 2009 14:52
Netop hjemkommet fra Les Arc, vil jeg bidrage med min mening. Min kammerat havde nye ski med og spurgte i sin 'stam'skibutik. De sagde, at skiene var spray-vokset fra fabrikken, hvilket var godt nok til en dag eller to.
Jeg havde også selv et par nye ski med, som jeg selv havde vokset hjemmefra. Det er ikke svært, men få evt. en ven til at vise dig det første gang. Jeg fik også vokset mine andre ski inden brug. Prisen for voksning er så lav, at jeg ikke ville ta' chancen ved at lade være, og de tager helt sikkert ikke skade af det!
/Lohmann
ps. det tager ikke lang tid for en skibutik at vokse et par ski, så du skulle nok kunne nå det.
Asbjørn Nissen 01/02 2009 18:17
Jeg ville ikke gøre noget ved dem, men ca. 3 dage inde i din skiferie ville jeg nok vokse dem. Slibning af ski er noget du skal gøre op med dig selv hvor vigtigt det er. Hvis der er meget sne og ikke særlig iset er der ingen grund til at få slebet sine ski. Den primære grund til at slibe sine ski er at kunne stå fast på is og for at undgå rust på kanterne.
Rasmus Søgaard 01/02 2009 18:38
Hej Frederik
Hvis du skal stå på ski hele ugen, så vil jeg nok anbefale dig at få dem vokset. Voks fra fabrikken holder ikke så længe, så det er fint nok til 3 dage, men til 8 dage er det ikke nok.
Du behøver tilgengæld ikke at få dem slebet. De er skarpe, når de er helt nye.
Venlig hilsen
Rasmus
Frederik 01/02 2009 19:08
Okay, kan jeg nå at få dem vokset til fredag?
Alternativt skal jeg vel selv gøre det, men er der forskel på, om jeg gør det eller skibutikken gør det, hvis jeg vel og mærke kan finde ud af det?
Og til sidste, hvis jeg selv skal gøre det, hvilken voks skal jeg så vælge, hvis jeg skal til Les Arcs i Frankrig?
mvh Frederik.