Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

Valg af skistøvler?

Frederik 23/11 2010 17:38

Hej.

Jeg er på udkig efter et par skistøvler, men da det er første gang jeg skal invenstere i det, har jeg ikke rigtigt nogle erfaringer. Jeg har læst lidt frem og tilbage på diverse hjemmesider og skimagasiner, og er da også blevet en del klogere på de forskellige udtryk osv. Jeg vil dog rigtig gerne høre lidt fra nogle af jer om jeres erfaringer og hvad i kan anbefalde mig. Jeg har stået på ski i en del år og betragter mig som øvede på pisten. Jeg vil dog også gerne i gang med noget mere seriøs off-pist, hvor jeg lige pt. ikke har det helt store talent.
Jeg vejer omkring 95 kg, og kører generelt den mere aggresive stil på pisten. Jeg kunne forstille mig at mit flex index skal ligge på omkring de 80.(er jeg helt gal på den, så ret mig endelig) Jeg har også en ret bred fod, og har de seneste år haft en del problemer med smerter og kramper i foden med lejede støvler. Hvad findes der af gode skistøvler som er rigtig gode på pisten og som også kan bruges på off-pisten?

Jeg håber i kan hjælpe..

Kommentarer:
Der er i alt 2 svar i denne forumtråd.

Thomas Wind Bøglund 23/11 2010 18:08

Sv: Valg af skistøvler?

Hej Frederik,

Jeg er selv rimelig bredfodet og har haft samme problemer som dig. Mine fødder passer rigtig godt i mange af Nordicas modeller - men det er en smagssag du må prøve dig frem til.

Det afgørende for at problemerne forsvandt var dog at jeg fik lavet et indlæg (en speciel sål) der passer til min fod. Kramper i foden opstår typisk når du prøver at overføre kræfter fra foden over i støvlen (og videre over i skien) - men hvis der er en flad papsål, så har svangen ikke kontakt til støvlen og du kan ikke overføre kræfterne - og så opstår kramperne.

Jeg kører selv flex 120-130 og er glad for en stiv støvle der reagerer med det samme hvis jeg fx løfter storetåen - jeg kører ikke så meget off-piste og har hørt at det er fint at gå ned i flex hvis du skal ud og lege i offpisten og parken (måske især kickers og rails).

Håber du kunne bruge det.

Mvh
Thomas

Frederik 23/11 2010 19:12

Sv: Valg af skistøvler?

Mange tak for det. Jeg vidste ikke det med svangen, og det er det jeg har haft rigtig mange problemer med. Så den sål er da i hvertfald et rigtig godt udgangspunkt.

Jeg vil prøve at kigge nærmere på Nordicas støvler :)

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen