Valg af ski

Steffen S. Nielsen 26/06 2013 22:19

Hej

Jeg står og skal nok afsted som skiguide hele den kommende sæson 2013/14 (dec - ca. maj) og skal i den forbindelse ud og have nogle ski.
Jeg lærte oprindeligt at stå på ski da jeg var helt lille og stod et par år der, men har så efterfølgende været afsted på langrend de efterfølgende 10 år :/ Efter jeg er blevet voksen har jeg så stået en del på snowboard og er ret stabil, og har så været afsted på ski de sidste par år - så ikke mega rookie, men der er bestemt plads til forbedringer ;-)
Som guide går rigtig meget af tiden på pisten til pistevisninger, men vil rigtig gerne i min fritid komme ned i parken og stå, da jeg synes det er ganske sjovt, og tænker derfor jeg vil have mig en twin-tip ski? Det optimale ville selvfølgelig være at have to par, men det rækker økonomien desværre ikke til :/
Det store spørgsmål er så, hvilken ski skal man vælge, og hvor lang skal den være?

Jeg måler 186 cm i højden og et sted mellem 80-85 kg i vægten alt efter gode og dårlige perioder ;-)

Jeg har hørt godt om Armada AR7 der skulle performe godt på både pist og i park - men min viden omkring ski er ikke SÅ stor igen :-)

På forhånd tak.

Mvh.
Steffen.

Kommentarer:
Der er i alt 4 svar i denne forumtråd.

Thomas Lindgaard 19/07 2013 14:15

Sv: Valg af ski

Hey Steffen

Jeg vil umiddelbart sige at, du skal købe dig et par pisteski. Et par parkski med centretbinding, og kanterne slebet ned, gør det ikke lettere at køre på pisten.
Hvis du som guide gør, en indsats for at blive gode venner med skiudlejningen, der hvor du skal være, kan det betale sig. Der kan du sikkert låne et par parkski, og i løbet af sæsonen købe et par billigt. Hvis du også er i den lykkelige situation at du skal arbejde i skiskole, vil et par pisteski også være at foretrække.
Har du tålmodighed til det, kan du vente, og købe ski når du kommer afsted, og sikkert få en fed deal.

/Thomas

Asbjørn Nissen 22/07 2013 08:25

Når jeg læser dit indlæg bliver jeg lidt i tvivl om guide jobbet virkelig er det rigtige for dig. Du er bevist om at guide jobbet indebærer en del piste visning, hvor du har brug for en pisteski, men fordi du i din fritid hellere vil stå i park er du parat til at købe en parkski. Skulle du ikke hellere tage af sted som skibums og arbejde på hoteller eller lignende småjobs og dedikere alt din ski tid til parken?
For det må frarådes at købe en parkski til at benytte på piste visning. Jeg siger ikke det er umuligt, men det er skien ikke beregnet til. En del af dit job som guide er også at fremstå som en kompetent skiløber. Det hjælper ikke at du virker væsentligt ringere end hovedparten af dine gæster. Sådan vil du hurtigt fremstå da parkski ikke er beregnet til piste kørsel.
Nu skriver du desuden at du ikke har råd til 2 ski. Har du overvejet at købe brugt?
Langt de fleste ski der er til salg brugt på nettet er langtfra opbrugt. De har flere hele sæsoner i sig(rigtige sæsoner ikke kun en uge om året) og fordi de er en sæson eller to ældre betyder det langtfra at de er ringere end de nyeste ski. Ofte sker det at de nyeste modeller er ringere end de foregående.
Du kan nemt finde 2 par brugte super ski på nettet til omkring 4000 kr. alt i alt.
Der er jo ikke den store forskel på at købe brugte ski og brugt bil.
Det bør desuden tilføjes at det er uklogt at købe nye ski inden du tager afsted som guide, da du normalt får masser af rabatter når du kommer ned på destinationen. Samtidigt har du muligheden for at låne en masse ski og finde den der passer dig bedst.
Held og lykke med det

Frederik Schjaerff 12/09 2013 21:31

Hej!

Jeg er selv ejer af et par Armada AR7 og de er super! både i parken og på pisten. Det er self. noget andet at kører på pisten end et par racerski. De er i den stive del af park ski, jeg vil anbefale at få monteret bindingen running-center (+1 til + 2 cm. fra midten) da de ikke er symetriske og for at få mere glæde ud af dem på pisten.

Jeg har mange par ski, og AR7'en er min go-to ski. er 188 og skiene er 176. Du kan snildt komme op på 100 km/t+ og carve, uden at de bliver for ustabile.

Søren Hjelholt 17/09 2013 10:43

Hej Steffen

Noget andet du skal overveje i forhold til TT ski.

Som du nok ved sprøjter de en del sne op bagved, når man kører stærkt.

Det gør ikke så meget når man bare kører for sig selv, og kan tillade sig at være ligegald med andre.

Men hvis du kører undervisning eller pistevisning, er det ikke så pænt at du hele tiden sprøjter sne op på dine gæster.

Jeg ville også gå efter at få et par pisteski til pistekørsel, og så brug dine parkski i fritiden.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen