Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Søren Kargaard 25/02 2013 20:01
Hej Forum,
Jeg overvejer at investere i et par ski, efter at have prøvet et par Atomic Race ST. Efter kun at have kørt på standard leje ski i nogle år gik jeg en kategori op - og forbedrede mit skiløb med omkring 30% på en dag (topfart,greb på is, flow i sving)
Mit spørgsmål er; jeg har forstået at Race ST er afløst af Redster ST, som er forbedret på nogle punkter. Er der nogen der har prøvet begge modeller? Er det værd at vælge Redster? Er der bedre alternativer? Jeg fik at vide i udlejningen at de skulle være korte (156 cm) - er der fornuft i at gå op på 163 i stedet?
Info: Er 49 år, 182 cm og vejer 85 kg. Har vel løbet ca 10 uger ialt med mellemrum, holder mig typisk til rød/blå pister, hvor fruen trives bedst.
På forhånd tak for alle gode svar!
Thomasdk 25/02 2013 22:15
Sv: Valg af ski
Det er en vild aha oplevelse at få ordenlige ski på ikke sandt :-) Man ved bare at DER var det rigtige.
Tag 163eren.
Jeg kører en SL Ti som er 163cm, og jeg er 175 høj. Den krænger ind på 11m i radius, forstår slet ikke at udlejeren gav dig 156cm, det er godt nok meget kort.
STeren er den fed ski, drejer som resten af serien præcis der hvor man vil have den, og så kan du lege imens konen tøffer på rød piste.
Med din højde kan du sagtens tage en 163, den du lejede kan du slet ikke tage op i fart uden den bliver levende. Hvis du ofrer på en SL Ti bliver den lidt stivere, men det sindsyge gode greb med skæret er intakt uden at skrabe sidelæns, og du flyver på tværs af pisten. (Husk at kigge op og bagud inden hvert sving)
Prøv slalom hvis de har sat en bane op et sted, så er de helt på hjemmebane.
Du kan med sikkerhed købe denne meget billigt lettere brugt i Østrig, samt i Idrefjäll i den store udlejnings telt hal nær indkørslen til området.
Søren Kargaard 25/02 2013 22:50
Hej ThomasDK
Tak for hurtigt og fint svar. Det må blive 163'eren. Og jeg kan ærgre mig over at jeg ikke for længe siden har testet andre ski, men kun har fokuseret på at få købt støvler.
Et enkelt spørgsmål; der er mange, der stadig sælger Race ST modellen, som er udgået. Men det giver vel mest mening at købe Redster ST? Jeg er ikke så teknisk stærk, så SL modellen bliver måske en anelse for udfordrende for mig.
Michael Alstrup Andersen 26/02 2013 01:27
Du skal helt klart vælge 163'eren, og hold dog fra SL TI'eren (som nu hedder EDGE SL), den er alt for aggressiv til dit skiløb! :)
Den eneste store forskel på den gamle Race ST og den nye Rester ST, er at Redster ST'en har fået 10% tip rocker. Dette gør at skien har mindre tendens til at fange en kant når du indleder svinget, og dermed kommer bedre ned over en opkørt piste, hele kanten er stadig til rådighed når du ligger den helt ned på kanterne.
Søren Kargaard 26/02 2013 08:28
Hej Michael,
Tak for info. Og du har helt sikkert ret mht EDGE SL :-)
Det må blive en Redster ST i 163cm. Ser ud til at de danske butikker har problemer med at få dem under 3.500,-, så jeg vil bestille dem fra Tyskland i stedet.
Venlig hilsen
Søren
Michael Alstrup Andersen 26/02 2013 10:12
Det var så lidt :)
Mht. prisen der, så tror jeg nogle danske butikker havde været villige til at matche eller nærme sig prisen fra en vis tysk onlinebutik, kender ihvertfald en :)
Men du skal helt sikkert nok blive glad for skien, en fed ski du nok aldrig bliver træt af.
Mvh. Michael
Brian Lund 26/02 2013 12:48
Jeg købte for nyligt et par ski i surf & ski her i Odense, prisen var i forvejen langt over internet priserne, så det lykkedes mig at få dem til at gå næsten 1000 kr ned i pris da jeg samtidigt købte lidt andet.
Men jeg kunne stadigvæk have sparet næsten 1000 kr ved at købe det samme på nettet ved sport conrad! Men nu havde jeg været nede og snakke med dem og forhandle lidt, plus jeg havde pengene i kontanter (fødselsdags gave), havde de stået på min konto havde jeg gået hjem og købt dem på nettet..!