Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Søren Majgaard 03/09 2010 11:58
Hej
Jeg skal købe ski til denne sæson og har læst en del indlæg her inde omkring dette emne. Jeg vil dog skrive mit eget indlæg for at få noget af det gode respons folk giver herinde.
Jeg er 17 år, har været afsted 13 uger (3 uger sidste år). Jeg skal afsted 3 gange i år.
Jeg vil betragte med selv som øvet. Jeg kører mest pist, men også lidt offpist. Forholdet pist/park/offpist: 75/5/20.
Jeg vejer 67 kg og er 185 cm høj.
Jeg har kigget lidt på nogle af Atomics modeller, men jeg har faktisk størst problemer med at finde hvilken skitype jeg skal have.
Om det skal være en en god all mountain model eller evt. skicross ski?!
På forhånd tak for svarende.
PS. jeg giver den gas på pisterne og er i rimelig god form.
Bjørn Husted 03/09 2010 22:44
Sv: Valg af ski
lige 2 ting... DU er ikke øvet når det gælder ski modeller i den klasse, d er stadigvæk. ikke for at være led, men øvet betyder at du stiller op til race osv. og hvis du er så god, spørger du ikke om råd her..
Men hvis du tænker du skal have et sæt ski som 17 årig, så skal du tænke på at du formentlig vokser et par år endnu, og at du gerne vil udvikle dog lidt mere på ski de kommende år, så køb en middel ski, som Völkl AC serie eller lign. de kan det som du efterlyser, uden at du bruger penge på noget det er ubrugeligt.
Nick Trendholm 04/09 2010 15:06
Hej med dig.
Nu har jeg selv en Völkl AC ski, og vil ikke anbefale den til dig hvis du kører offpist 20 % af tiden.
Jeg er selv en habil skiløber og jeg blev så irritabel på carving kanterne i offpisten at jeg valgte at købe en All Mountain ski.
Jeg købte en K2 public enemy. Det er en rigtigt god blanding. den er ikke så bred som kun off pist ski men nok til at holde sig over powderen. De kører faktisk rigtigt godt på pisten, dog skal du presse i sving i forhold til rigtige carving ski. Og kortsving er heller ikke lige de ski, men det er völkl ac heller ikke.
Der udover er det jo os twintip som også er en fordel i parken..
Jeg har ihvertfald været glad for mine. og de er ikke så dyre'
Mvh Nick
Frederik 06/09 2010 00:17
Nu er termet - 'øvet' jo ikke særligt specifikt. Hvis du mener i forehold til langt de fleste skiturister er øvet nok en fin betegnelse men det er klart at det er noget af en mundfuld hvis man ser det i forehold til den absolutte elite som Bjørn tydelighvis gør :)
Jeg vil helt klart foreslå nogle allmountain ski i det tilfælde af at du virkeligt søger mere udfordring i offpisten. Det kræver en del teknik og erfaring at kører ordentligt på ski og selvom det man gør som regel fungerer er det ikke sikkert at det virker når du skifter til et par nye ski. De fleste bedre skilløbere (håber ikke jeg fornærmer nogen ;)) vil have det bedst med et par allmountain ski der er omkring 5-10 cm. længere end dem selv. Det er dog ikke sikkert at det er hvad der virker for dig! Du kan jo sammenligne længden med de ski du har kørt på før...
Nu ved jeg ikke hvilke ski du har stået på før, men jeg vil tro at du vil have gavn af et par relativt bløde og korte allmountain ski (ca. 5 cm. kortere end dig selv).
Her har salomon lavet en serie der hedder 'x-wing' jeg har selv et par x-wing hurricane og jeg er glad for at jeg valgte nogle der er lidt bredere og blødere i det :)
Men fordelen ved disse x-wing ski er at du kan finde en smart liste over dem inde på salomons hjemmeside
Her er jeg sikker på at du kan finde nogle du regner med passer til dig (husk at du her er 'confirmed' eller 'intermediate' og ikke 'expert') herfra kan du så undersøge andre skimærkers tilsvarende modeller ved at google lidt :) og du kan se hvordan de klarer sig i tests osv.
Desværre har salomon fået nye modeller med nye navne på deres hjemmeside (= ikke særligt mange tests) men du kan finde de gamle på den her side - skireviews.com ).
Ulempen ved x-wing ski er at de er ret dyre. Men der er jo massere af andre mærker :)
De fleste mærker laver nogle udmærkede allmounatin ski men her er nogle som jeg ved har fået gode anmeldelser de fleste steder:
X-wing (sjovt nok),
Rossignol Bandit,
K2 Apache og Explorer (men også flere af deres allmountain ski).
Husk det bedste er hvis du kan prøve nogle ski på før du køber dem.
Asbjørn Nissen 06/09 2010 14:10
Gennerelt enig med Hamdensaere, syntes dog du bør købe brugte ski. At købe nye dyre ski, som 17årig er lidt, det samme som at gå ud og købe vielses ringen til kæresten. Tryk på bremsen prøv et par forskellige og tag den endelige beslutning om et par år.
NEJ det jeg mener er at dit skiløb som 17 årig forhåbentligt er i en vild udvikling. De ski som er rigtige til dig nu er det nok ikke om et år eller to.
Der findes mange gode brugte ski, som ikke koster særlig meget. Ved at købe brugt har du råd til at skifte ud næste år eller om 2 år når det nu passer.
X-wing (sjovt nok),
Rossignol Bandit,
K2 Apache og Explorer
Er 3 gode bud i en Cross ski som du selv er indepå kunne en salomon crossmax 8 også være et godt bud. Den er ikke for stiv, mangler måske lidt i offpisten, men det tager den hjem på pisten både i både pukler opkørt sne.
Skilængden snup den i ca. 170-175 cm.
Connie 03/09 2010 17:47
Hej
Det bedste du kan gøre, er at leje dine ski der hvor du skal hen, sig til dem, at du vil prøve dig frem og om de er interesserede i at sælge dem til dig til en god pris, hvis du ved det skal være dem. Mit bud er at købe dem i størrelse 175 cm og prøv dig frem til hvilke det skal være, så behøver man ikke ærgre sig, hvis man får købt nogle forkerte!!! Jeg bor i Alperne og dem vi forhandler med, er altid villige til at lade folk prøve skiene og evt. bytte dem, hvis de er forkerte og det er jo bare super. Se. på www.chalet-la-bas.dk
mvh
Connie