Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Karoline Eike 03/08 2010 12:37
Hej alle
Jeg håber der er nogen der kan vælge mig, nu hvor jeg skal ud og købe ski.
Jeg er en pige på 20 år, der har stået på ski siden jeg var 7 år, og jeg skal nu afsted på en sæson i Østrig eller Frankrig.
Derfor har jeg brug for mine egne ski, da jeg indtil videre har lejet eller lånt ski.
Jeg vil sige at mit skiløb er medium godt, uden at jeg er nogen ekspert på området. Jeg står helt klart mest på præparerede løjper, og ikke så meget hop og pukkelpist. Dog offpist et par gange i løbet af en ferie.
Jeg er kun 154 cm, og jeg synes derfor det er meget svært at vurderer hvilke skistørrelse der ville være god for mig.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig til at blive lidt klogere.
Mvh Karoline
Karoline Eike 23/08 2010 12:10
Sv: Valg af ski
Hej .
Tak for svar !
Jeg skal som skrevet ikke rigtigt bruge dem til park, da jeg ikke er så meget til den slags, og skiene skal ikke bruges til off-pist, da jeg altid kan låne/leje et par ski til dette, hvis jeg skulle få tid til off-pist på en fridag.
Jeg søger derfor mest et par almindelige pisteski, men er meget i tvivl om hvilke slags jeg skal gå efter, da jeg ærlig talt ikke ved meget om skiudstyr.
Har i nogen ide om hvilken længde der f.eks. ville være god? Jeg er som sagt kun 154 cm, og synes det er lidt svært at vurdere om de skal være kortere, længere ?
Andreas Reenberg Bothmann 24/08 2010 16:20
Hej,
Tjah, det er jo altid svært at vejlede når man ikke står sammen med skiene på - på pisten, og nørder..... (yes, jeg er skinørd og skilærer)
Men altså ud fra hvad du beskriver kunne et par Head Super Shape måske være et godt bud?
Det er en slalomcarver, altså en ski lavet primært til pistekørsel med en lidt kortere drejeradius.
Typiske længder ville jeg mene skulle ligge på ca. 10 - 20 cm under ens højde.
Jeg har selv et par af slagsen. Kørte tidligere på Rossignol 9x, men syntes at de var for meget et par brædder uden dynamik.
Head Super Shape er fantastisk levende/dynamiske, og gør sig fint både i kortsving, diverse mellemradius sving (med "slad"/kurrende) samt skærende sving - både kortere og længere af slagsen osv..
Det er et par ski som efter min mening er gode til at udvikle sig på - uanset om man allerede er en go' skiløber eller man er godt på vej til at blive det.
Til store skærende sving i meget høj fart vil en racecarver el. storslalomski selvfølgelig være mere stabil, men altså jeg synes da sagtens at et par Head Super Shape kan klare masser af fart i store skærende sving;-)
Knæk og bræk med det hele - og ha' en rigtig go' sæson;-)
Bedste hilsener
Andreas
Karoline Eike 25/08 2010 09:09
Hej,
Tusind tak for svar, det er virkelig lækkert at have noget konkret at gå efter. Jeg tror da helt sikkert jeg vil forsøge at finde mig en Head Super Shape!
Mvh Karoline
Karoline Eike 25/08 2010 10:04
Og bedst som man sidder og kigger efter den, finder man ud af at den kun findes ned til længde 155 cm. Har du andre ski du ville kunne anbefale, som kan fås i en længde der matcher mig ? :)
Andreas Reenberg Bothmann 25/08 2010 22:14
Hej Karoline,
Nå oki, klart - du skrev da også at din højde er 155 cm i dit første indlæg kan jeg da godt se....... Så kunne junior slalomcarvere måske være en mulighed i stedet?
Her kommer to bud:
- Stöckli Laser SLJ.
Har selv haft et par Stöckli SL som bare var helt kanon;-) De minder utrolig meget om Head Super Shape synes jeg, men er altså tanden dyrere. Dog kan man tit gøre et kup i Friluftsland (tlf. nr.: 3314 5150) med sidste eller forrige års model. Jeg har selv haft held med dette et par gange;-) Der er behov for at købe en blød/fleksibel plade til disse ski vil jeg mene (hvis man køber skiene fra nye), så bindingerne kan monteres lidt højere, da skiene leveres uden plade fra fabrikken. Et par VIST bindinger (evt. også en VIST plade) ville være super lækkert her til, men andre alternativer går vel også an;-)
- Head Worldcup sl team sw jrp + Head Freeflex Pro 11 binding (jeg synes at Freeflex bindingerne er super).
Disse ski kender jeg ikke direkte, men jeg vil tro at de kommer relativt tæt på et par Super Shape.
Skiene kan man også være heldig at finde billigt som nye eller let brugte på Ebay.de.
Nå, og så er det nok heller ikke helt til at løbe fra: Jeg synes at Head og Stöckli laver de bedste ski;-) Men det er måske lidt et spørgsmål om religion?
De fleste andre mærker har jo også deres bud på en slalomcarver/junior slalomcarver.
Go' research jagt - og ha' en fed sæson;-)
Bedste hilsener
Andreas
Michael Alstrup Andersen 26/08 2010 09:41
Hej Karoline.
Jeg vil råde dig til at tage afsted uden ski, også finde en forretning på destinationen, hvor du kan få lov til at prøve nogle forskellige ski inden du køber. Så vælger du også den ski du SELV kan lide, og ikke den vi sidder og råder dig til ;)
Arbejdede selv i en skiforretning sidste sæson, og der hvor folk glade for at de kunne det.
Bjørn Husted 03/08 2010 16:05
Det kan ikke rigtig siges på forhånd, da du skal på sæson og dit skiløb vil ændres MEGET over bare den første mdr. jeg ville i dit tilfælde vente med at købe ski til du er kommet af sted, og har lejet lidt forskellige ski rundt om i det område hvor du har været.
Hvis du vil køre park, så snak med dem i parken hvor du er og høre hva ski de købe på og så prøv nogle af dem, og hvis det er offpist skal du gøre det sammen, men der skal du nok over til en forhandler og høre hvad han har og så lej en offpist guide/instruktør og kør med han 1-2 dage på forskellige ski, til du finder noget som passer dig, eller laver du hurtigt et dårligt køb.
Eneste jeg kan sige med sikker hed er at du skal ALDRIG købe dig et par All mountian ski, der er simpelthen ubrugelige til stort set alt, især hvis du vil på sæson
Karoline Eike 04/10 2010 15:32
Hej :)
Tusind tak for svar og masser af gode råd . Jeg overvejer fortsat mit valg, men tror næsten jeg har bestemt mig for et par K2 free luv .
Hvis jeg er heeeeeeeeeelt gal på den mht. det, så må i endelig skrive :)
Asbjørn Nissen 04/10 2010 17:35
Ja du er helt galt på den vent!!. Når du kommer derned får du lov til at prøve en masse forskellige ski gratis og vælge derudfra. Ingen herinde eller i de danske skibutikker, kan ærligt sige de kan give dig bedre vejledning end det. Derudover får du super rabat dernede når du bliver en sæson. Men ellers held og lykke
Kristian 05/08 2010 14:33
Hey :)
Den løsning Bjørn kommer er i og for sig korrekt (hvis man lige har 20.000 stående til udstyr) - hvilket de fleste bumser ikke har.
DERFOR:
det kan sagtens lade sig gøre at købe en god ski til de nuværnede niveau som du forsat vil kunne udvilke dig meget på.
Angående offpist antager jeg at du er rimelig grøn på dette område - derfor, få en piste ski, der er ok. bred, så kan du godt få fornemmelse af at gøre i dyb sne. (hvis du bliver meget meget hook på det, kan du senere invistere i en ski decideret til offpiste)
Til parken: du kan sagtens bruge et par almindelig pisteski til at køre lidt pukler og til lidt hop og kickers.
hvis du senere på sæsonen drømmer om at overvinde de største rails og lande baglæns på de største kickers, kan du evt. leje et par twintips nogle dage og se om det er noget der fanger dig.
god sæson :-)
Philip Karnøe 05/10 2010 04:35
Vil også give Michael og Asbjørn ret, VENT til du er kommet derned og lån så et par.
Pga. af din kørestil, mentalitet og evner vil du først rigtig kunne bedømme skien, når du tager den ud på pisten, og er lidt ærgeligt, at have købt et par ski herhjemme, for at finde ud af, at det bare ikke er en ski for dig.
Dog vil jeg ikke give Bjørn ret i, at du ikke skal købe et par allmountain. Jeg kører selv på nogle K2 apachecrossfire og er vanvittig glad for dem. Kommer helt an på ens lyster og stil.
Venlig hilsen
Philip