Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

Valg af ski

Tina Sørensen 30/12 2008 18:07

Hej

Håber i kan hjælpe mig :-)

Jeg har været på skiferie 3 gange og vil nu købe mine første ski. Jeg har været ved 2 forhandler, som har vejledt mig vidt forskelligt og nu er jeg meget i tvivl.. Jeg er en pige på 29 år,er 172 cm og vejer 69 kilo.. Det ene sted skulle jeg have en længde 148 cm, det andet sted sagde han, at det var helf forkert. Han sagde at jeg kun måtte veje 50 kilo for, at stå på en længde 148 cm. Valgte jeg en længde 153, skulle jeg tabe mig 5 kilo for at stå på dem.. :-(

Det er helt almindelig carvingski begge steder - til en begynder/ let øvede, kun til piste - damemodeller.

Hvad skal jeg vælge og hvor stor en betydning har det når jeg er rimlig nybegynder? Kan jeg mærke den store forskel? De sidste gange jeg har været afsted har jeg lejet og de har været fine..

Hilsen Tina

Kommentarer:
Der er i alt 4 svar i denne forumtråd.

Thomas Wilhelmsen 30/12 2008 18:58

Sv: Valg af ski

Hej Tina,

Hmmm... jeg har dog aldrig hørt at vægten skal have nogen betydning for skiene. Jo måske, men da så ikke helt nede på 5kg.

Om du tager 148 eller 153 tror jeg er hip som hap... Hvad længde plejer du at vælge når du har været af sted?.... Umiddelbart ville jeg hælde til 153 ud fra en tommelfingerregel om 20 cm under højden.

/Thomas

Carsten Jespersen 30/12 2008 21:36

Hej.

Jo vægten har mere betydning end løberens længde.

70 kg. der trykker på en ski - kan skien ikke mærke forskel på om kommer fra en løber på 150 eller 170 cm.

Omvendt kan skieen mærke forskel på om 2 løbere på begge 170 cm har henholdsvis 50 kg eller 100 kg i vægt/tryk på skieen. SÅ drop den gamle måleskala med x-antal cm., under egen højde, eller at den skal gå til hagen o.s.v.