Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

Valg af ski

Tina Sørensen 30/12 2008 18:07

Hej

Håber i kan hjælpe mig :-)

Jeg har været på skiferie 3 gange og vil nu købe mine første ski. Jeg har været ved 2 forhandler, som har vejledt mig vidt forskelligt og nu er jeg meget i tvivl.. Jeg er en pige på 29 år,er 172 cm og vejer 69 kilo.. Det ene sted skulle jeg have en længde 148 cm, det andet sted sagde han, at det var helf forkert. Han sagde at jeg kun måtte veje 50 kilo for, at stå på en længde 148 cm. Valgte jeg en længde 153, skulle jeg tabe mig 5 kilo for at stå på dem.. :-(

Det er helt almindelig carvingski begge steder - til en begynder/ let øvede, kun til piste - damemodeller.

Hvad skal jeg vælge og hvor stor en betydning har det når jeg er rimlig nybegynder? Kan jeg mærke den store forskel? De sidste gange jeg har været afsted har jeg lejet og de har været fine..

Hilsen Tina

Kommentarer:
Der er i alt 4 svar i denne forumtråd.

Thomas Wilhelmsen 30/12 2008 18:58

Sv: Valg af ski

Hej Tina,

Hmmm... jeg har dog aldrig hørt at vægten skal have nogen betydning for skiene. Jo måske, men da så ikke helt nede på 5kg.

Om du tager 148 eller 153 tror jeg er hip som hap... Hvad længde plejer du at vælge når du har været af sted?.... Umiddelbart ville jeg hælde til 153 ud fra en tommelfingerregel om 20 cm under højden.

/Thomas

Carsten Jespersen 30/12 2008 21:36

Hej.

Jo vægten har mere betydning end løberens længde.

70 kg. der trykker på en ski - kan skien ikke mærke forskel på om kommer fra en løber på 150 eller 170 cm.

Omvendt kan skieen mærke forskel på om 2 løbere på begge 170 cm har henholdsvis 50 kg eller 100 kg i vægt/tryk på skieen. SÅ drop den gamle måleskala med x-antal cm., under egen højde, eller at den skal gå til hagen o.s.v.

For fanden da, skien skal da ikke stå op i luften - den skal ned på sneen. Den gamle skala var fra da alle ski stor set var ens- For 15 år siden og mere. Det er vægten, løberens tekniske kunnen og fart - samt typen af skiløb der er afgørende (park, pukler, piste, off-piste, race, lange eller korte sving o.s.v.)

Det er så ikke det eneste, for ski på 148 cm kan være af begyndertypen eller en rendyrket konkurrenceslalomski, og de er altså ikke lige stive og lige eftergivende på underlagets pukler og ujævnheder m.m.

Jeg vil i dit tilfælde gå efter om du løber forsigtigt begynder - snegletempo - eller om du knalder nedad med bid i de store carvingkurver ned over en stejl iset piste...

Jo langsomere du løber jo kortere ski kan du have, uden hensyn til om de i teorien er for bløde til din vægt. Om de så var 140 cm, så ville de måske endda være en fordel for dig at blive tryg og hurtigere lære at svinge og styre skiene.

Min erfaring med nybegynderkvinder, uanset størrelse - vægt m.m. (altså voksne kvinder selvfølgelig) 145-150 cm. Slut prut finale. Og som en alm. begynder-medium -allround carvingski. Og ja, den vil sgu være blød. Nemlig.

Kim 31/12 2008 16:14

Godt gået Carsten.
Det kan ikke siges mere rigtigt. det er også min erfaring.
KIM`S

Asbjørn Nissen 02/01 2009 09:26

Er gennemgående enig med Carsten, men vil lige tilføje at i modsætning til før i tiden, hvor det skilængden afgjorde hvor sej man var til at stå på ski har det ingen betydning i dag hverken socialt eller fagligt. Jeg vil desuden gerne slå et slag for at vælge små ski for ofte kan et for en turist skiløber gøre skiferien meget sjovere, da skiene bliver lettere at styre. Det betyder at man nemmere kan dreje sine ski og derved både forbedre sin teknik, og kan komme ned af sværer pasager. Selvfølgelig er der grænser for hvor små de skal være men i dit tilfælde syntes jeg de små ski kunne være det klogeste valg.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen