Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

Valg af ski

Jakob 02/06 2008 12:26

Hej. Jeg er ved at være nået der til hvor jeg gerne vil købe nogle nye ski. Jeg har overvejet at kæbe Fischer RX8, men er der andre der har anbefalinger eller lignende, for jeg vil gerne finde den ski der passer perfekt til mig :)
Jeg er en rimelig god skiløber, der har stået på ski 1-2 gange om året siden jeg var ca. fire år, nu er jeg 16.

Kommentarer:
Der er i alt 5 svar i denne forumtråd.

Martin Langdahl 02/06 2008 15:56

Sv: Valg af ski

Jeg har hørt fra mange at RX8 skulle være en rigtig god ski, jeg har selv istedet købt en Head iSupershape Speed, der er en racecarver, min er dog kort for at få lav dreje radius. Det jeg faldt for ved den ski var at den kan køres i forskellige tempoer hvor skien reagere forskelligt alt efter hvor meget tryk du ligger på den, så den kan køres både med meget og lidt fart så man også kan køre en hyggetur.

under aale omstændigheder, så synes jeg du skal holde dig til ski med en radius under 13, det er altså det sjoveste på pisten.

Martin Iversen 11/06 2008 15:56

rx8 er en rigtig god ski, head supershape speed endnu bedre. men også dyr.

det er klart at det er sjovt at køre rundt på en lille radius. men det forudsætter også en kort længde.

vil du køre stærkt, have en ski som også funker overalt på bjerget. så skal du have en i din øjenhøjde. en radius på 16-17 er det ideelle, derved kommer du heller ikke til at køre for meget på kanterne, og skal derved selv dreje skien. plus du bliver en bedre (teknisk) skiløber.

Martin Langdahl 11/06 2008 22:55

Jeg må sige at jeg er fuldstændig uenig med dig, hvorfor bliver man bedre teknisk med en stor radius??? Det er jo ikke meningen at man skal stå på ski istedet for at køre på ski - carvingski er til for at carve med!!(på svære pister må man holde farten nede ved selv at dreje skien). og man skal jo netop køre på kanten af skien. Jeg tror min gamle skilærer ville krume tæer.

Hvis man gerne vil udenfor pisten så er det godt at have en lang ski, men den behøver altså ikke at have en så stor radius hvis det er på pisten man færdes mest. En Dynastar Contact 8 og 9 har jeg selv fået anbefalet(er måske lidt usikker på om den har bred nok skovl.

Martin Iversen 12/06 2008 20:46

jo altså self skal man køre på kanterne, men man skal ikke lade skien dreje af sig selv. Skiens drejeradius skal komme som resultat af det pres/tryk du lægger på den.

det er klart, at køre på de korte funcarvere er sjovt. nemlig derfor vi bruger dem i undervisning af og til, man læner sig ind i svinget og skien drejer af sig selv. de er ufattelig livlige men fungerer ikke perfekt ved høj fart.
teknikken her, kan blive problematisk når forholdene ikke er nyprepareret

praktisk betyder det også at disse ski simpelthen er for lette at dreje, de gamle mænd læner sig ind i svinget med en gedin bagvægt, og skien drejer perfekt. der sker egentlig det, at skridtstillingen forstørres og indenlæningen forstørres. for det kan faktisk godt lade sig gøre at dreje således.

men den teknik er ikke hensigtsmæssig. hvis du for.eks kører i st anton. her har vi ingen brede nypreparede pister, der skal du frem i støvlen og ned på dalskien, for at få det til at dreje. lidt ligesom hvis du har en 20 meter radius stiv ski under støvlen. man skal lære så godt som muligt at dreje skien selv, og egentlig ikke lade den styre os. for at blive en bedre skiløber.

jeg siger ikke der er noget galt i korte ski. men de skal mere bruges som et alternativ, de er livlige men ustabile og lidt for slalom præget. der er simpelthen for mange begrænsninger i denne slags ski.
jeg vil anbefale en ski til en ung fyr. som er i øjenhøjde og har en radius 15-17. det får man mere glæde af og man udvikler højst sandsynlig ikke disse uhensigtsmæssige vaner. skien er bedre ved højere fart og der kan sagtens laves små kantede sving på den, der skal bare arbejdes.

med hensyn til den dynastar, så vil skovlen automatisk blive større jo kortere radiussen er. medmindre længden er meget kort, så har den ikke brug for den store taliering.

nu har jeg sikkert glemt en masse, kan heller ikke lige huske alt. men er vi nogenlunde enige?

håber også forklaringen hjalp ham i toppen af indlægget! nu snakker vi lidt konkret om ski, men det er super vigtigt at finde ud af hvilke slags ski man søger efter ( offpiste, allround, race). derefter højde og radius. og så kigger man på skiene.. hvertfald min måde at finde den ideelle ski

Martin Langdahl 12/06 2008 22:51

Jeg har altid lært at en god skiløber kan tilordne sit skiløb efter forholdene. Det betyder at når man har brede piste, og rimelig god præperering, så skal man køre med en relativ bred stilling. Når der bliver mere punklet skal man samle benene mere. (det var det med den gamle mand der kører med bred stilling)

Jeg kan måske godt give dig ret i at det er en fordel at have en lang ski fordi man kan bruge den mere allround, men personligt synes jeg det er fedest at lave skærende sving, så jeg kan mærke det hele bare glider ned af pisten istedet for at man skal ligge og bremse op halvdelen af tiden. Hvis man skal kunne komme ned af en rimelig stejl piste uden at bremse kræver det at jeg har en meget kort radius, og at skien er kort gør det nemmere for mig at komme fra det ene sving til det næste.

Jeg har selv en kort racecarver (Head iSupershape Speed på 156 med radius på 12,7m), jeg må indrømme at jeg endnu ikke har fornæmmet den mindste slinger i valsen med den endnu(har også kun kørt en uge, og jeg kører ikke fantastisk stærkt). Jeg har derimod kørt sammen med nogle der havde en cross ski med 17,8 i radius, og de havde det altså sværere i puklerne end mig, og kunne ikke følge mine spor på de lettere piste(de smuttede fra mig alligevel, men som sagt så er jeg lidt en kylling). Den ski er 100% købt med henblik på piste løb.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen