Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Hamselv 31/01 2008 20:44
Hej med jer,
Kan nogen anbefale et par ski....Har stået ca 20 uger heraf de fem på Carving. Syntes der er stor forskel på dem som jeg har lejet gennem de sidste 10 år (har været på ski ca 5 gange i denne periode). Er oprindeligt "Old School" alpin og har altså brug for lidt input til hvad man skal vælge idet jeg finder udvalget helt uoverskueligt.
Hilsen Hamselv
Morten A 31/01 2008 21:30
Sv: Valg Af ski
Hej Hamslev.
Hvordan køre du?
1.Kun pist? (Køre med høj/mellem Stor/lille drejeradius?
2.Kun offpist?
3.Begge dele? (70% piste 30% offpiste.?)
Det er noget du lige skal svare på,ellers er det ikke rigtigt hjælp.
Hilsen Morten A
Martin Langdahl 31/01 2008 21:51
Grunden til at du kan mærke stor forskel på de forskellige ski kan have flere grunde. 1. så er der sket meget så der er nok ret stor forskel. 2: hvis du ikke har kørt på samme underlag kan ændringerne synes større, og så sne kvaliteten gør også en del(våd sne er meget langsommere, indtil et hvis punkt).
Efter mit synspunkt kan du roligt leje et par år endnu, med fem gange på 10 år, gætter jeg på at du endnu ikke har fået lært alle carvingskienes fremtrin(der gik i hvert fald længere tid for mig) så du vil stadig udvikle dit skiløb hver gang du er afsted. Køb istedet nogle støvler, og se om det ikke også giver noget til dit skiløb, og så lej skiene. Rent økonomisk kan det faktisk også næsten kun betale sig at leje hvis man kun er afsted mindre engang om året, da man normalt kan leje ski for 5-600 hvis man bestiller over nettet inden ankomst og ikke bestiller støvler. et par ski koster ca. 4000,- dermed skal man på ski en gang om året i ca. 10 år, derud over kommer så at det også koster at få skiene med på ferie(nogle busser, men ellers både tog og fly) og få dem vokset og slibet.
Hamselv 31/01 2008 22:06
Hej og tak for responsen,
Jeg kører udelukkende piste...Og kører rimeligt rask til med så smalle sving så muligt (lille dreje radius). Det er i alt fald det jeg gerne vil =P, men synes dem jeg har lejet enten har været for blævrede eller haft så meget taljering at jeg nærmest ikke kunne køre ned af en skovpiste uden risiko for at ryge ud over siden. Har kørt en del offpiste før i tiden men vil gerne lære de her ski noget bedre at kende en par sæsoner, inden jeg begir' mig ud i det igen. Så skulle ungerne også gerne være klar til at følge med (eller omvendt) ;).
Hilsen Hamselv
Hamselv 31/01 2008 22:21
Hey Martin,
Ser det du skriver,,,Men jeg har altså alt grejet pånær ski og min forventning er 1-2 gange på ski om året fra nu af. Både tid og alder på børnene taler for dette. Jeg VIL ha' mig mine egne ski, er træt af ikke at vide (kende) hvad det er jeg kører på, syntes det degenerer skiløbet med udlejningsski i det lange løb,,længde taljering,,flexibilitet (blæveregrad) er mere eller mindre forskellig fra gang til gang.
Hilsen Hamselv
Skiløber 31/01 2008 23:12
Det at købe ski, er lige så vanskeligt som køb af bil, hvad man i sidste ende vælger er op til pengepung, behov og evner. Jeg kan godt forstå at du er træt af at leje; dels er det et par nye ski hver gang som man aldrig rigtig lærer at kende og dels er der en tendens til at udlejningski bliver behandlet temmeligt råt - hvilket medfører at de er som regel med sløve kanter og mange ridser i sålen.
Jeg har selv købt et par Rossignol som jeg har været yderst tilfreds med. modellen findes ikke længere og jeg kunne nok lige så godt have valgt et par Salomon, K2, eller et andet mærke. Det afgørende for mig var ikke et en eller anden anbefalede et mærke, men at jeg fik en ordentlig vejledning i den butik jeg købte mine ski i - de er der for at finde ski til lige netop din løbestil, vil de ikke det så find en anden butik. Jeg valgte et sted hvor de har de fleste mærker, og gav mig god tid til at blive vejledt og tænke over hvad der var fordele og ulemper ved de forskellige modeller.
Mit råd er :
1)find en butik der har tid til ordentlig vejledning, nogle steder oplever man desværre at ekspedienten forventer at man køber et par ski efter 5 min.
2) dernæst skal de have et bredt udvalg - de har det med kun at anbefale ski de selv forhandler
Søren P 03/02 2008 20:55
Hvis du elsker kortsving og er rutineret til dem, ville jeg klart vælge et par Salomon Streetracer 10 (kropshøjde - 10 cm ca.) De har en passende flex og er den sjoveste ski jeg nogensinde har købt. 8'eren vil også kunne gøre det. De giver fantastisk rebound-effekt.
MVH. Søren
Hamselv 04/02 2008 14:48
Takker mange gange for dit input, men det kom en dag's tid for sent...Jeg har netop købt mig et par K2 Moto S Comp, så må jeg se om det du'r Jeg skriver herind igen når jeg har kørt på dem..Hvis der skulle være andre "Oldshool" smal/parallelsvings entusiaster som det måtte interessere.
Hilsen Hamselv