Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Jakob Jensen 29/07 2007 20:55
Hej jeg har besluttet mig for at købe nye ski til den kommende sæson da jeg ikke er helt tilfreds med mine nuværende ski.
Problemet med de ski jeg har nu, er at jeg ikke føler de står ordentligt fast ved bare nogenlunde høj fart. Det yderste af skien nærmest hopper hen over sneen...
Jeg vil tro jeg har haft omkring 12uger på ski i Italien/Østrig og vil selv betegne mig som en ret god skiløber som bruger ski'en til meget forskelligt lige fra almindelige piste til at køre mindre offpiste og små hop - men primært røde og sorte piste.
Hvad skal jeg vælge af ski? og hvor lange skal de være?
Jeg er 175cm høj og vejer 65-70kg. De ski jeg har nu er 170cm lange.
Søren Vestergaard 06/09 2007 18:01
Sv: Valg af nye ski...
hej.
Der kan ikke opstilles generelle regler for, hvilken længde en ski skal have ud fra højde, næse o.lign
Der er flere ting der spiller ind. Først og fremmest er det et spørgsmål om kørestil, men også temperament, erfaring og ambitionsniveau er faktorer du må inddrage.
Er du til store sving og få sving ned ad en sort piste og med mange ugers (35-40) erfaring er en meget stiv RC over 170cm et sikkert valg.
Er du teknik freak og elsker små sving ned over pisten skal du vælge en mere dreje venlig ski dvs. en ski med en lidt blødere forski. Det er din erfaring og dine ønske om fart, der bestemmer længden. Jo længere en ski er jo hurtige kører den og den bliver jo heller ikke lettere at styre/dreje med stigende længde.
Kasper Pedersen 30/07 2007 02:35
Fischer RX8
Atomic Metron B5
Völkl Mantra
er alle gode ski som jeg tror vil passe til dit behov :) Völkl Mantra er til dem der kører lidt mere off-piste end normalt (dyb sne). Metron er en ret hård ski, den kan køres over hele bjerget men den kræver skills :) . Fischer RX8 blev kåret til verdens bedste ski sidste år - den siges at være utrolig alsidig og kan sagtens være stabil under høj fart...
Martin 03/08 2007 00:32
fischer rx8 er en god alsidig ski, bestemt..
det du skal kigge efter er en ski på 170 cm, til din næse.
som du selv mærker er din gamle ski blevet for blød, hvilket gør den let at dreje i starten. derfor skal den være lidt stivere, men endelig ikke nogen worldcup udgave.
når du ser i katalogerne, kig derfor efter i katagorien allroundcarver eller tildels racecarver. og de skal være midt i blød-stiv spektret.
et svært emne at forklare men håber det kan bruges bare lidt.
Kasper Pedersen 03/08 2007 13:00
Jeg vil nu mene at han skal kigge på ski i højden 165 hvis han køber all-round carvers..