val thorens

christina 26/11 2003 16:12

Vil bare gerne vide lidt om Val Thorens. Vi er der uge 52, så hvordan plejer vejr forholdene at være? Hvordan er natteliv, priser osv?

Kommentarer:
Der er i alt 9 svar i denne forumtråd.

Rasmus 26/11 2003 20:15

Sv: val thorens

Hejsa Christina.
Jeg har ikke selv været, der endnu, men skal der ned i uge 3.
Jeg ville blive glad hvis du gad og skrive et par linier her om hvordan der var.
Mht. natteliv, priser og hvordan skiforholdene var der nede.
På forhånd tak og god tur.
Hilsen Rasmus

Arne Bonnesen 27/11 2003 21:49

Hej Christina

Vejret er det vanskeligt at sige noget sikkert om. Jeg var der i juleugen med alt fra regn til snestorm, men du kan også være heldig med sol. Vær forberedt på at det kan være meget koldt.

Uanset om du er begynder eller ekspert, er der fantastiske muligheder. Den lange tur over Meribel til La Tania er rigtig god, hvis du ikke er helt nybegynder, og det er hyggeligt at spise frokosten i La Tania.

v.h. Arne

Pernille 29/11 2003 17:29

Det ultimative skisportssted i Alperne, hvis man da ikke er helt nybegynder...
Sneen - det er det højest liggende skisportssted i Alperne, så det er altså her der er bedst chance for god sne - men der er vist allerede faldet en del.

Der er fede pister i Val Thorens, men det aller bedste er pisterne i Meribel og Courchevel. Der er mere end nok skiløb til alle. Dog er der ikke ret mange steder nybegyndere kan boltre sig, de fleste grønne pister er transportstykker mellem de forskellige fede pister.

Byen - Der er masser gode barer, især Tango skal man ikke snydes for, de plejer at have happy hour på cocktails mellem 20 og 22, der er rig mulighed for at få en lille skid på (de har også et godt menukort både til frokost og aften).

Diskotekerne - 3 stk, der er altså rig mulighed for at fyre den af.

God tur, der skal nok være gang i byen selvom det er tidligt på sæsonen.

Pernille

L@sse 01/12 2003 11:39

Hej Christina.

Jeg var i Val Thorens i uge 50 for tre år sifden. Og der var byen DØD, som en sild. Der var sæsonne lige startet og det var de første gæster, som kom. Men skiløbet var super., omend på mit daværende niveau noget svært, og det blev mest til kørsel rundt omkring byen. Samtidig var der heller ikke åbnet til resten af området. Men på daværende tidspunkt havde jeg ej heller behov for det.

Snesikekrheden er som nævnt i et andet indlæg ret god, da det ligger højt. Men det er samtidig en by som er præget af at det er ski, ski, ski og så lidt mere ski (og meget noget afterski) man lever af. Ren sattelitby. Men som sagt, skiløbet...vil jeg sige på fransk: oooooh lala (eller det som er bedre).

På daværende tidspunkt syntes jeg at prisniveauet var ok. Sidste år var vi så en flok afsted igen, og boede denne gang i Les Menuires, som er en lille by du skal igennem for at komme op til Val Thorens. Og her var vi afsted i uge 5, og hele området var åbent. Det var billigt at bo og handle ind i Les M og også helt ok priser når vi var i byen og spise. billigere end Val thorens. Og skiløbet nede omkring Les Menuires skal du ikke snyde dig selv for. Specielt på siden ved La Motte (tror jeg nok den hedder) er temmelig godt, specielt morgenstund. Da solen står på her.

Den største fejl ved denne tur var turen de par dage vi kørte til Meribel eller Courchevel. For det første manglede de noget sne derovre, så resultatet var dyre reparationer af skienes såler, samt rigtig mange menesker på de steder hvor der var kunstsne. Men det kan skiområdet jo ikke gøre for.

Derimod er det HELT vilde priser de holder sig. Man mærker virkelig at det er de rige og de smukke som sidder på restauranterne og de betaler med et smil. For en 1/2 liters fadøl eller sodavand kostede det 8 euro og 60 cent. Gang det med 7,5 (som er den nemme faktor) og du havner på et beløb, som er fuldstændig urimeligt, på trods af at det skal transporteres op af en bjergskråning. Jeg har gemt min bon, for jeg troede det var løgn, så bare for at bevise for mig selv at der skal jeg IKKE ned igen. Samtidig oplevede jeg/vi betjening som værende meget uhøflig.

Så det gode råd her er at lige huske at få købt ind i suppermarkedet, så man har godt med væske med i sin rygsæk, eller hvad man nu end løber med. Og så bare nyde skiløbet i verdensklasse, samt det ret godt fungerende liftsystem. Men husk endelig et pistekort, for det er altså MEGET stort området, og det er let at komme galt afsted, og efter kl 16:30 er det kun taxi'er som kører fra Courchevel til Val T. Og det koster. ;-)

Er man ikke til laaange træklifter så er stykket yderst til venstre i Les Meniures ikke velegnet. For det består ikke af meget andet. Og da området er meget stort skal I være forberedt på at der ligger en del pukler på nogle "nøgle-trafik-punkter", da det ikke er alle steder, som bliver præpareret hver nat. Men så kan man også øve sig lidt i den svære, men nyttige kunst at dreje på en pukel. ;-)

Og personligt er jeg nok mere til støvletramp og fællessang i Østrig, samt pizza og Barolo i Italien, end Diskotek og franskmænd som har glemt at smile. Det på trods af at man rent faktisk taler deres sprog, når man henvender sig til dem.

Jeg er dog helt sikker på at I nok skal få en fantastisk oplevelse. Og forhåbentlig kan du straks ind i det nye år være med til at gøre mine fordomme om fransk service til skamme (skilærerstaben undtaget. De er super. Prøv en privattime, og du finder ud af at det er alle pengene værd. Undlad klasseundervisning, medmindre den foregår på dansk/scandinavisk), når du lægger et indlæg, til de næste som skal afsted. ;-)

Så...rigtig god tur...heldige asen. ;-)
Lasse

KokAmok 02/12 2003 22:05

Hej Lasse

Dit indlæg for mig til at glæde mig endnu mere end før. To kammerater og jeg skal afsted i uge 1. Men jeg var meget bange for at der ingen sne ville være der.
Snakker skilærerne engelsk? Da fransk ikke er mit bedste sprog ;)
Og hvor lang er køreturen der ned. Sidste år var vi i Risoul. Det var dælme en lang kørertur. Men en fed fed tur. Havde hørt meget dårligt om risoul, men det kom da til skamme. Rigtig dejlige pister både der og i Vars. Men ja lifterne er mange steder gamle. Men de virker da :)

KokAmok

L@sse 03/12 2003 09:05

Hej KoKAmok.

Du kan roligt glæde dig. Og det bør man jo gøre uanset hvor i verden man skal på ski. Der findes jo ikke meget, som er bedre vel? ;-)

Det er sådan med ESF (Ecole Ski France...eller noget i den stil) at de på alle steder de er repræsenteret, har både fransktalende og international talende skilærer. Så når du bestilelr skiskole, så husk at meddele hvilket sprog du ønsker det skal forgå på. Jeg var så heldig at de rent faktisk havde en dansk skilære i Val Thorens, som jeg var på hold hos en af dagene. Men ellers er engelsk altid til at få undervisning på. Dog er det ikke altid at de franske skiinstruktører er supergode til engelsk. Til gengæld er de supergode til at stå på ski og skal nok få forklaret dig hvad de mener på den ene eller anden måde.

Så rigtig god tur til dig også!!! :-)

Hilsner fra
Lasse

KokAmok 03/12 2003 10:41

Hej Lasse!

Tak for dit svar... Du har ret det er det bedste at stå på ski. Det slår alt. Jeg håber det er til at få noget pistevisning. For jeg har aldrig stået på ski i så stort et område før. Men jeg glæder mig for vildt.

KokAmok

Egon 03/12 2003 21:03

Vejr uge 52 - 2003 i de 3 dale:
Tåge - regn - isslag - varmt - blæsende og max ½ dag med sol.
Sne:
Nok i VT og højt i terrænet, men generelt manglende sne omkring byerne i dalene.
Spisesteder:
Val Thorens+Les Menuires: skod i terrænet. Saint Martin: restauranter midt på bjerget OK. Meribel: God restaurant ved Rond Point(engelsk personale) ellers ucharmerende. Courchevel: dyrt - men sikkert godt - bedste alternativ er La Tania's "Ski Logde"(engelsk personale).
Natteliv: Har aldrig oplevet det. Har altid været for træt.

Jonas 06/12 2003 23:45

Var i Val T. i uge 8 2003. Vil da lige sige at det er det vildeste sted man overhovedet kan tage på ski. Området er som sagt delt op i de 3 dale. Hver dal er så stor at du som begynder/øver overhovedet ikke behøver at købe liftkort til alle dalene. Dette skulle kun være hvis du er vild med at tage på lange(laaaaaaaange) ture. Var selv ved at strande på den anden side af et bjerg da lifterne "pludselig" lukkede.

Desuden vil jeg lige slå fast at der er massere af afterski og natteliv, især for danskere. Faktisk findes der barer hvor der kun er danskere/svenskere og nordmænd. Dog taler vi ikke om afterski på østrisk maner, det er der intet der kan hamle op med.
Om aftenen virker byen måske lidt død på overfladen. Dette passer nu ikke, og dette vil du opleve hvis du bevæger dig ind på et af byens diskoteker. Her går det som regel helt amok, folk ter sig som sindsyge hele bundtet. Det er dog en god ide at indtage lidt drikke hjemme på hotellet først medmindre du er svagdrikker eller millionær. Priserne er SINDSYG høje. Grunden til at byen på overfladen virker rolig kan måske hænge sammen med de omtalte gendammer(det franske specialpoliti) der sørger for ro og orden i byen - dem skal man altså holde sig fra!!!

Har efterhånden været på ski i en del europæiske lande og på en del forskellige destinationer, og jeg må indrømme at Val T må være mit foretrukne skisted. Derfor glæder jeg mig til uge 8 hvor turen går til det selvsamme sted igen i år.

Jonas

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen