Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Frederik Errebo 05/03 2008 13:31
Ved jeg har bragt det en lille smule op, men søger et skridsikkert svar:
Er der nogen af jer, som kan anbefale en twintip ski, som også er god på pisten?
Har hørt, at både Dynastar Nothing But Trouble og Salomon Foil skulle være ret gode på pisten?
Nogen der kan anbefale dem eller en helt tredje?
Eller skal man holde sig til en slalomski, og have de mindre muligheder i park, og have bedre færdigheder og stil på pisten?
Kasper Pedersen 05/03 2008 13:47
Sv: TWINTIP??
Hold dig til twintip hvis du vil køre piste. kort og godt :)
Thomas Jensen 05/03 2008 14:41
Det skudsikre svar er - tadaaaa - at ingen ski er bedst til alle forhold.
Hvilken ski man vælger vil altid være et kompromis. Dvs. du skal gøre op m. dig selv i hvilket terræn du typisk kører og bedst kan lide og så vælge ski ud fra det.
Alternativt må du have flere par ski.
En twintip vil pr. definition aldrig være lige så god som en alm. pisteski på en almindelig piste.
Men igen: det er nok sjovere med en twintip på pisten end det er med en almindelig ex. racecarver i parken.
I "gamle dage" havde vi her i familien begrebet stenski som man brugte når sneforholdene ikke var optimale eller man kørte off piste. Når sneen var super og man vidste man ikke ville risikere sten kørte man så på sine fine, dyre og kære "superski".... og når så det uundgåelige skete at man ødelagde kanten på sin superski blev den degraderet til stenski.
På samme måde har vi det m. twintip ski i dag... det er vores "for-sjov-ski" som vi bruger i off-pisten, i skoven, i parks og lidt mere "odiøse steder" hvor der ikke er garanti for sne under skiin til enhver tid. Der er rart m. en ski man ikke går i koma over at give en dyb ridse.
På pister m. god sne vil vores pisteski til enhver tid vinde.
Livet er eet langt kompromis... Sælgere som forsøger at sige noget andet... ja, de er sælgere :)
vh
thomas, http://alpeferie.dk/
Kasper Pedersen 05/03 2008 20:31
Rart med lidt filosofi der til sidst Thomas :)
Hvis du vil køre både godt på piste og i park skal du i stedet købe 2 ski. Selv har jeg fire ski :) Hvor en/to af dem er de såkaldte "stenski" - jeg kalder dem rock skis fordi jeg lærer al mine skiudtryk fra en engelsk side :)
Men jeg synes også det er synd at tage på skiferie uden at køre på de bedste ski man har, så får alligevel ødelagt mine 1. prioritets ski med tiden :) Dog er jeg oftest steder uden sten :D
Rasmus 06/03 2008 10:22
Hejsa
Som de andre skriver, så findes der ikke en Twintip der performer lige så godt på pisten som en god pisteski.
Når det er sagt, så synes jeg at Salomon Foil og salomon dumont er gode på pisten. Jeg har kørt på begge og kunnee sagtens følge med min venner, og generelt synes jeg ikke skie begrænsede mig så meget, men gav mig klart bedre muligheder til at lege mere på pisten. Foilen er lidt for blød til mig(skumkerne)og Dumont'en er stivere(trækerne)og klart federe til mig.
Jeg har en Salomon Dumont 176 cm til salg. Skriv på rasmus@johannesen.net hvis du kunne være interesseret.
Mvh
Rasmus