Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Line Hansen 08/10 2009 12:20
Hej alle sammen
Jeg har lidt spørgsmål til de forskellige måde at komme til Livigno på.
1. Hvis man vælger at tage bil toget fra Kloster hvor meget tid sparer man så egentlig. Hvornår er det bedst at tage toget for at undgå kø og passer disse tider så sammen med åbningstiden for tunnelen ind til Livigno? Hvis man vælger denne mulighed, hvilken vej køren man så fra Danmark?
2. Hvis man kører hele vejen og så selvfølgelig igennem tunnelen til sidst, hvilke via punkter skal man så køre efter for ikke at ende op på bjergvejene fra Italien og ind til Livigno.
Hvis der ellers er nogle gode råd omkring transport til Livigno må i meget gerne sige til.
Mange tak for hjælpen alle sammen...
Thomas 19/10 2009 22:18
Sv: Transport til Livigno
Hej Line
Vi har været i Livigno ca. 7 gange, og jeg vil dog modsat Jan netop sige at det er et fantastisk begynder sted. Mest fordi at alle begynderbakkerne er super brede og ligger langs byen, og hvis man er flere afsted er det nemt at mødes til frokost m.v. - men det er jo altid smag og behag :)
Nå, med hensyn til transport så har vi også prøvet lidt forskelligt. De første mange gange kørte vi via Bregenz (A7, A96) og så via Arlberg tunnel (afgift), Landeck, Susch og Zernez. Den sidste del fra Landeck er meget bjergkørsel - jeg syntes ikke det er så slemt, men hvis man kører i et stræk kan det trække tænder ud, hvis man er træt.
I år prøvede vi for første gang biltoget ved Klosters. Der kørte vi også via Bregenz (A7, A96) og så ned langs Lichtenstein ad 13'eren til Karlhof og så til Klosters og på biltoget. Man kommer ud lige ved Susch/Zernez og har ca. en halv times kørsel til tunnelen ved Livigno.
Hvad der er bedst ved jeg ikke. Google maps http://maps.google.dk/
foreslår biltoget som første valg. Der er 61 km eller en halv times kørsel i forskel på de to (uden vente tid ved tog eller Arlberg tunnel). Prismæssigt er de også næsten ens. Toget er forholdsvis dyr, men man betaler også for Arlberg tunnel. Derudover skal man have Vignette til Østrig og evt. også Vignette til Schweiz, hvis man kører der igennem. Man kan evt. undgå den Østrigeske Vignette ved at køre landevej omkring Bregenz.
Der kan være lang kø ved toget. Vi kørte direkte ind på toget sidst på formiddagen lørdag, men nogle medrejesende der kom 1½ time senere ventede i næsten 2 timer.
Vi har aldrig ventet særlig længe ved tunnelen ind til Livigno - højest en halv time. Og vi har både været der kl. 5-6 om morgenen og midt på dagen. Ligeledes har vi _aldrig_ oplevet at de lukker tunnelen flere timer af gangen om formiddagen, som der står beskrevet på diverse websites.
Så jeg tror min konklusion til næste tur, må være at det skal komme an på vejret. Hvis det er skod vejr med meget sne på vejene, tager vi helt sikkert toget, da der er meget mindre bjergkørsel. Hvis vejret er fint og vi ikke lige har en Schweizer vignette fra eller til sommerferien, så er det via Arlberg.
Jeg håber ovenstående kan bruges, og du skal endelig spørge, hvis der er noget du gerne vil have uddybet.
Rigtig god tur - Livigno er og bliver bare en dejlig skidestination :)
Jool 20/10 2009 10:11
hej
da jeg sidst kørte til livigno, kørte jeg ned af A7 over fûssen derefter reutte og imst dernæst landeck og nauders også livigno, hvad var så fordelen ved denne vej
man kan køre hele vejen uden at betale nogle afgifter
den er kortere, og der er mindre trafik
af ulemper kan jeg ikke finde nogle, men jeg vil nok benytte den gamle route hvis vejret er dårligt, eller vil jeg ???? når det drejer sig om bjergkørsel til livigno så er det jo de sidste kilomer op til tunnelen som er de værste ?? of dem slipper mon jo ikke for ved at køre med tog
hilsen jørgen
Jan Nørgaard 13/10 2009 22:11
Hej Line.
Jeg var i Livigno for 1. gang sidste år. Jeg fulgtes med en kammerat, som har arbejdet dernede i en årrække. Han sagde, at det eneste rigtige var at tage toget i Kloster, hvilket han har gjort utallige gange. Alt fungerede meget nemt med toget. Vi ventede dog en del tid ved tunnelen op imod Livigno. Vi ankom lørdag morgen ved 5.30 tiden, og ventede ved tunnelen ca. 3 timer... så det var lidt ærgerligt, men på den anden side åbnede lifterne jo først kl. 9 :o)
Jeg tager for øvrigt derned igen i år i uge 51 og uge 6 og stedet kan varmt anbefales. Det er dog ikke ideelt for nybegyndere, da de blå pister er få og usammenhængende. De røde er dog forholdsvis lette. Desuden er der super restauranter og taxfree.
God tur!
Jan
Karsten 14/10 2009 11:41
Vi har god succes med at tage fly til Bergamo og køre fra Bergamo til Livigno.
God tur. Det er et rigtigt godt sted!
Vh
Karsten
Thomas 20/10 2009 17:16
Hej Jørgen
Jeg bliver lige nødt til at knytte et par kommentarer til dit indlæg.
Hvis du kører via Füssen, Reute og Imst, kommmer du til at køre nogle få kilometer på A12, hvilket jo kræver en Vignette - medmindre du tager chancen, og håber der ikke er kontrol.
Ruten er heller ikke den korteste - den er ca. 30km længere end ruten med toget. Men det er selvfølgelig så lille en del af de 1200km, at forskellen er forsvindende lille.
Den største ulempe ved at kører over Füssen er, syntes jeg, at der er noget mere landevejskørsel.
Men du kan selvfølgelig have ret i, at der er mindre trafik ned over Fernpass end via Arlberg.
Hilsen Thomas
Jool 20/10 2009 17:59
hej thomas
der løber en landevej fra imst til landeck, så behøves der ikke en vignette, jeg har nu målt den til at være lidt kortere, på min triptæller, men ok, angående trafik så kører jeg næsten altid om natten når jeg kører til skistedet, og når det drejer sig om livgno så er jeg ca. 2 timer foran de som "kun" skal til østrig, da de fleste kører efter at ankomme ca. kl. 8-10
hilsen jørgen
Michael Larsen 15/10 2009 10:53
Hej Line
Kør om natten, planlæg ankomst til tunnel ved 6-7 tiden, nogle gange åbner de allerede før 8, husk kontanter til betaling, returbillet kan købes, kreditkort accepteres ikke.
Jeg mener at huske, at første tog kører omkring kl 0500, det koster vist omkring 30 euro.
Sidste år i uge 2 kørte Carosello3000 allerede fra 0830-tiden og kan man komme tidligt op, så har man i denne uge stort set hele formiddagen for sig selv, især området ved Federialiften (kummefryseren), med fede, brede, stejle, knitrende nypreparerede pister.
mvhmich
Jan Nielsen 11/10 2009 11:34
Hej Line.
Faktisk skal vi også til Livigno i uge 52 i bil, og ja vi skal også den vej med biltog fra Kloster til Livigno-tunnellen. Dérfra er der kun 30 min. kørsel til selve Livigno dog skal ventetiden foran tunnellen lige regnes med. Du sparer tid hvis I kører med biltoget (det tager kun 20 min) hvor meget er lidt diffust, da trafikken jo kan variere, men at toget er nemmere og mere afslappende er soleklart ! I sidder jo i bilen mens toget futter af sted og så kan man jo ta´ nogle flotte panoramabilleder imens, ikke ? Skal I ikke med toget kan I køre gennem Schweiz over byen Landeck. En lidt længere tur, men en meget smuk rute såfremt vejret tillader det. Husk de obligatoriske snekæder og gule reflex-veste, ellers får man bøder ! Og kører I med pig-dæk skal man afmærke det med et klistermærke i bagruden og må kun køre 90 km/t på motorvejene ! Og så er der jo alle de andre gebyrer : vejafgifter bl.a. Men god tur ! Livigno er den bedste by for børnefamilier der skal lære at stå på ski, samt kaffe-bar-skiløb !
Jan Nielsen 11/10 2009 14:03
Hej Line.
Tiden du sparer ved Klostertoget er i forhold til den øvrige trafik lidt svær at beregne. Mange biler på vejene : lang tid. Færre biler : kort tid osv... Men turen med Klostertoget tager ca. 20 min og I sidder i bilen mens toget futter til Italien. Dérfra er der så ca. 30 min til Livigno plus minus den tid man bruger til ventetiden v. tunnellen til byen. Husk én gul reflex-vest pr. passager og de obligatoriske snekæder, da man let kan få bøder, hvis man ikke har disse med. Køres der med pig-dæk, skal dette oplyses med en mærkat i bagruden og hastigheden på motorvejene må højst være 90 km/t. Men vinterdæk uanset hvad, husk det! I øvrigt er Livigno en superfed by til børnefamilier der skal lære skiløb eller bare skal have brede pister og "kaffebarløb" ! Vi har været der 3 gange og kører selv derned igen i uge 52. Luxus ugen kalder de lokale det! Kæmpe fyrværkeri og fest nytårsaften! Dét bli´r sjovt, ja! God tur.
Mads Meyer 03/01 2010 17:55
Det er første gang vi selv skal kører til Livigno. Har altid taget med busselskaber der ned.
Hvornår er i taget afsted fra Danmark og hvornår er I kommet til Livigno. Efter min mening burde det gå hurtigere i bil??
Hilsen Mads Meyer
Jool 03/01 2010 18:31
hej
jeg talt med en dansker der bor i livigno for ca. en uge siden bla. omkring åbning af tunnelen, og han fortalte at den har åben for kørsel ud fra kl 6 til 9, derefter ind i en lang periode, så det skal man sigte efter, jeg plejer at køre fra fyn så jeg kan handle lidt ind ved grændse kioskerne inden de lukker, så kører jeg til 3-4 tiden om natten snupper en time på øjet, så passer det med at jeg kører over fernpass Toppen når det er ved at blive lyst, og så er jeg snart i imst derefter tar det et par timer til tunnelen, så er der vel gået ca 14-15 timer incl. pauser og en lille lur, men prøv at læse hele tråden så kan du måske også finde nogen hjælp her
god tur