Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Casper Skouborg 06/01 2009 16:55
Hej alle
Jeg har netop købt et Suunto X9i GPS ur, til brug på pisten. Skal man være udenfor for at få et signal fra satelitten? Og hvad med valg af grids og utm & mgrs Datum?
Jeg skal til Wagrain og stå på ski i uge 5 og vil gerne lige få det til at virke inden, så jeg er sikker på hvad jeg helt konkret skal gøre når jeg når frem. Det primære er at jeg kan se hvor hurtigt jeg kører, samt hvor langt.
Håber der er nogen som kan hjælpe mig.
Hilsen
Casper Skouborg
Torben Gregersen 06/01 2009 22:18
Sv: Suunto X9i GPS ur
Hej Casper
Ja du skal være udenfor, hvilket forøvrigt gælder alle gps'er med mindre de har en ekstern antenne. X9i er noget langsom før den for et signal, 3-5 min afhængig af hvor den sidst har været tændt. Det er også vigtigt at den sider med næsten frit udsyn til himlen når du bruger den, helst uden på tøjet. For at kunne måle farten skal du have kontakt til mindst 3 satelitter og husk på at tænke dig om hvis du vil tjekke farten samtidig med at du kører hurtigt.
Du kan læse i manualen og på internettet hvad utm og grids betyder, afhænger af hvor i verden og med hvilke kort du vil benytte den, men utm og datum wgs84 er den mest normale her i europa. Husk også at indstille højde måleren hver morgen og have altitude som refference når du bruger den i bjergene.
Håber det kan hjælpe dig.
Hilsen
Torben