Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

Str. af skistøvle?

Mathias 03/05 2008 01:46

Hejsa folkens!

Jeg overvejer kraftigt at invistere i mit eget udstyr, da jeg syntes det man lejer, ødelægger en del af glæden ved sådan en ski "ferie".

Problemet er dog at jeg har kikket meget på en Salomon Impact 10 støvle, men jeg intet aner om hvordan en støvle skal side, da dem jeg altid får til udlejning er en smule for store (Jaja, kune sagtens bytte dem, men så kræsen var jeg ikke på det tidspunkt).

Jeg bruger en str. 46 i sko, men de er også et nummer for store, så jeg kan vokse i dem, dog har jeg fundet ud af at mine føder ikke vokser mere (i længden iværtfald).

Så her er spørgsmålet:

Skal en støvle sidde helt tæt inkl. en skisok på, eller skal de være et nummer for store, så der er lidt plads i dem?

For vil skyde på at min fod er en str. 45 og derfor skal jeg iflg. salomons egen hjemmeside bruge en str. 28,5. Er dette stort nok, eller burde jeg invistere i en 29-29,5?

Kommentarer:
Der er i alt 5 svar i denne forumtråd.

Pernille Hansen 03/05 2008 08:50

Sv: Str. af skistøvle?

Hej Mathias
Skistøvler skal sidde tæt - meget tæt.
Så køb for guds skyld ikke støvler et nummer større - de giver sig en når du bruger dem, så hellere købe for små end for store støvler. Det er lettere at blokke en støvle ud hvis den klemmer for meget.

Under alle omstændigheder synes jeg du bør opsøge en dygtig forhandler, som ved hvad han taler om - et sted, hvor de støber såler efter din fod og kan vejlede dig i valg af støvle.

Jeg fik i en almindelig sportsforretning og blev anbefalet en bestemt støvle. Jeg ventede med at købe den og prøvede den på destinationen istedet, her fandt jeg ud af, at jeg overhovedet ikke kan bruge den type støvle - den er for bred til min fod.
Istedet fik jeg en støvle, som passer perfekt, men som jeg aldrig havde overvejet tidligere.

Mathias 03/05 2008 17:04

Tusinde tak for svaret :)

Støvlen sidder skam fint på min fod, og jeg er også den lidt agressive løber, så det passer fint sammen. Men har bare altid været vant til en nr. for store, og synes min fod er belevet lidt ødelagt af det, forstået på den måde mine fødder er blevet en del ømme :)

Mathias 04/05 2008 23:21

Forresten, hvad menes der, når du siger 'blokke en støvle ud'?

Har ikke lige hørt det udtryk før :)

Martin Langdahl 05/05 2008 09:17

Først så lige et svar på det med at blokke en støvle. Der er mange som har problemer med knyster, eller bare har en lidt bred fod, derfor kan man gå ned til en skiforretning og få dem til at udvide yderskallen, det man gør er at opvarme plastikken, og så skubber de plastikken ud til det punkt man ønsker.

angående støvlen så skal det være sådan at når man står op, så ret man nu kan komme, så skal man støde tæerne mod spidsen, og når man så flekser frem i støvlen så skal de lige slippe. En støvle må ikke gøre ondt at have på, men skal være nogle man har lyst til at have på hele tiden. Men ofte skal de køres til, personligt havde jeg de første to ture(en 5dages og en 3dages) frygtelig ondt i foden når jeg stod for stille, men så var de også kørt til og nu er de fantastiske at køre i. jeg købte nemlig mine støvler et nummer mindre end anbefalet, fordi de udvider sig når man har kørt lidt i dem.

Mathias 05/05 2008 19:59

Jeg har en normal fod, forstået på den måde at jeg ikke har nogle deformer knogler eller knuder. Men mine tæer krummer lidt når jeg står oprejst og gør en LILLE bitte smule når jeg flekser. Men mon ikke det er fordi de er spritnye, og derfor skal bruges så de udvides? :)

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen