Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Kalen 14/09 2010 13:37
Er Sölden et godt sted for børn (6 år og 9 år de har begge stået siden de var 4 år) kontra Zell Am See?
H. Brandt 29/09 2010 13:04
Sv: Sölden
Hej igen
Som jeg skrev sidst, har vi været mange gange i Sölden. Dog var det første gang i år vi var der i uge 7 og 8. Der var mange børn, især omkring Giggijoch, hvor skiskolerne holder til og derfor holdes farten nede medmindre øverste etage ikke fungere optimalt. I andre kunne jo køre på Gaislachkogl eller gletcheren hvor der typisk er plads til at give den gas, da dem der er der som regel godt kan stå på ski. Jeres børn er jo heller ikke rigtige nybegyndere længere.
Der er selvfølgelig mange andre destinationer der henvender mere til børn end lige Sölden, med med tanke på sne sikkerhed osv. ville jeg ikke være i tvivl.
Ligeledes kender jeg efterhånden nogen af de indfødte i Sölden, og de tager altså ikke til feks. Wagrain for at stå på ski.
Thomas Boesdal 26/10 2010 19:54
Sölden fejler bestemt ikke noget, weltklasse skiløb men... når skiløbet ligger så højt er der tit kun 2 typer vejr, totalt storm eller total sol, lidt ligesom i Frankrig. Altså enten eller, her kommer mit forslag: Marie Alm i Østrig, ligeså stort som Sölden, men totalt undervurderet. Stedet er kendt som børnedestination, men det har de gjort noget ved de seneste år, fede parker er skudt op, desuden er der ikke så mange offpisteløbere, og Marie Alm har faktisk en lille smule bedre offpiste end det berømte ST Anton efter min mening, forskellen er bare, at her har du det hele for dig selv? passer lige til dig og din families behov, og så kan jeg tilføje at det er den hyggeligste by om vinteren, det er en ægte Østrigsk bjerglandsby(hvilket også betyder at den helt lokale dialekt er TOTALT uforståelig) Vildt charmerende, sidste år spiste jeg på en restaurent der hedder Eder midt i byen, det er det bedste jeg nogensinde har prøvet i Alperne. Mener faktisk også der kommer en nylift i dette område i år der gør det endnu større. Men ingen gletchere som i Sölten..
Kalen 26/10 2010 21:35
Var i Maria Alm i 2010.... Rigtig godt sted. Vil faktisk sige at det er det bedste sted vi endnu har været. Men nu har vi bestilt til zell am see da vi ikke få / finde danske skilærer til ungerne. Min kammerat har så bøjet sig og tager med os.
Tak for indput.... Glæder mig til skiferien.
God vind Michael
Nick Trendholm 20/09 2010 19:26
Syntes at zell am see er klart bedre for børn på 6 og 9.
Sølden er generelt mere voksen orienteret end zell am see. tjekkede os team-benns som beskriver zell am see som: særdeles velegnet og sølden: acceptabelt..
Men det er jo svært at vide hvad børnene kan. men generelt 2 år i den aller er ikke meget
Ole 21/09 2010 00:52
hej
jeg mener personligt ikke at sølden er et sted for børn i den alder, og hvorfor gør jeg så det???
der bliver kørt lidt hårdt og hurtig, da de som kommer til sølden typisk er løbere som er lidt bedre en øvede, dermed forventer de at andre på pisten har fuld tjek på deres kørsel, og når alle der løber samtidig på en piste holder samme fart sker der sjældent ulykker i form af sammenstød eller andet
der kan pludselig blæse op særlig ovre på de 2 gletzere, med temperature ned til minus 10-15 grader, og så er det ikke sjovt at skulle kæmpe sig hjemad, da der er et par enkle steder hvor der er lidt smalt, særlig fra den bagerste glettzer til den første,
hilsen ole
H. Brandt. 22/09 2010 16:10
Hej Kalen.
Jeg synes jeg kender en del til Sölden, er kommet der i mange år både sommer og vinter, og er på ski der mindst 2 uger årligt. Sölden er et perfekt sted, I kan trygt og roligt tage dertil også med børn i den alder du beskriver.
Mine børn som i dag er 11 og 8 år, har lært at stå på ski bla i Sölden, de har været med siden ganske spæd, og for alvor på ski fra 4 års alderen.
Du kan også sagtens tage dem med på de 2 fantastiske gletchere, rigtigt at vejret kan ændre sig og blive koldt hvis der trækker uvejr op, men hvorfor skulle det det, der er næsten altid solskin i Sölden.
Byen er rimelig livlig hvad angår afterski.
Mvh H. Brandt.
Martin 22/09 2010 19:57
Hej Kalen
Jeg vil nok sige at Sölden er min hjemmebane, og jeg mener ikke det er det perfekte sted for et barn på 6 år. Hvis man kigger på det antal pistekilometer som egner sig til et barn på 6 år, er der mange andre områder der er bedre. Nu stiller du det op sådan at Zell am See er det eneste alternativ, men hvad med F.eks Wagrain – Flachau eller Zillertal (Gerlos, rigtigt godt område til mindre børn)? Men det afhænger også lidt af hvilken uge du skal af sted. Her tænker jeg på snesikkerhed, hvor Sölden er meget svær at slå.
MVH Martin
Kalen 22/09 2010 21:28
Vi skal afsted i uge 7. Har været i Flachau i 2008 og grunden til at vi gerne vil til Sölden er at, når min frue og ungerne er på skiskole i 3 dage så kører jeg bare rundt på snowboard alene. Det er lidt kedeligt i længden. Så i år skal min kammerat (hans søster,far,mor,bror + kæreste og hendes 2 børn) han kører også på snowboard, så vi kunne køre sammen når alle ungerne er på skiskole. Men det skal og har altid været på børnenes primisser. Jeg skal selv på drenge tur til Ischgl i uge 4. Men vi har endnu ikke bestems os endnu. Tak for svar.
Michael
Karina 23/09 2010 12:15
Hejsa..
Vi er en gruppe som skal til Sølden til januar, og kan se at jer der har svaret på tråden har været der før, så jeg tillader mig lige at stille et par spørgsmål, som jeg håber i vil svare på:)
Er byen virkelig så charmeforladt som jeg desværre har læst flere steder?? Håber på bare en smule tyroler stemning, og ligeledes hygge og stemning på pisterne:)
Er der nogle områder/pister til nybegyndere, og hvilke lifter ligger de ved?
Vi skal bo nær Giggijoch..
Alle imformationer om sølden modtages med kyshånd..!!
På forhånd mange tak:)
Karina
Jan Mortensen 23/09 2010 19:13
Byen er ikke vanvittig charmerende, men der er rigtig mange hyggelige steder at gå ind. F.eks. Jacobs Weinfassl, Grizzly Bar eller Bar-riuque. Ja og på GiggiTenne er altid et besøg værd. 2 gange i løbet af ugen er der live musik med to musikere der virkelig sætter gang i festen.
Der er kan være rigtig god stemning på pisterne.. Specielt når vejret er godt. Her kan jeg varmt anbefale Obsler Hytten eller Panorama Alm.
Michael Muhlig 23/09 2010 19:22
Prøv at søg http://www.skisport.dk/forum/48454/
her er et eksempel.
Mener heller ikke Sölden er det bedste sted for børn, man ser ikke mange dernede.
Jonas 25/09 2010 09:51
Hej Kalen.
Vil gi’ en del af de andre ret i, at Sölden ikke er det mest ideelle sted for børn. Var i Sölden for et par år siden, og husker at jeg næsten ingen nybegyndere så. Der findes kun decideret nybegynder pister ved Giggijoch-plateauet og et par på de 2 gletsjere, ellers består resten af området røde og sorte stort set. Det at området ligger højt er selvfølgelig et bonus i forhold til sne sikkerhed, men ski terrænet ligger så højt, at i tilfælde af dårligt vejr er der kun få pister under trægrænsen. Pisterne ned mod Giggijoch liften er også ret svære (1 rød, 1 sort), og bliver ret hurtigt opkørte, dog kan man jo bare tage liften ned.
Vh. Jonas
Sveadk 14/10 2010 23:47
Jeg kan sagtens anbefale jer at tage til soelden, selvom i har børn med! Har selv arbejdet der i 2 sæsoner. Dog er det et par år siden! Man kan nok finde et mere børnevenligt sted, men soelden har ALT at tilbyde! Et lækkert skiområde, der er masser af pister til børnene. Et meget velfungerende liftsystem med minimal kø, og næsten ingen slæbelifter! Var selv nybegynder da jeg var dernede! Masser og sol og lækker sne! Mange gode restauranter og gode pensioner og hoteller! Tag på weinfassl og besøg aga. Han vil byde på øl, vin, gluhwein eller sodavand og der er rigtig hygligt! ( det var der jeg arbejdede i 02/03 og 03/04 ) :-)
Håber i får en god tur!
Jool 27/09 2010 11:17
hej
Er sölden for mindrebørn som skal tilbringe det meste af deres tid på skiskole, nej ikke efter min mening, min begrundelse kan koges sammen af de meninger som har samme holdning som jeg, er sölden en kedelig by, nu tar jeg til sölden for at løbe på ski og ikke for at drikke øl i store mængder, så til dette spm er jeg ikke den rette til at give et svar, men sölden er en kold by i bogstaveliste forstand. den ligger omgivet af tætte høje bjerge så solen har ikke mange timer i sölden by så der bliver hurtig koldt om aftenen, hvorfor så sölden ??? der er sne fra sidst i oktober til maj, der findes områder i nabolaget som man skal besøge evt Obergurgl/Hochgurgl som kan tilkøbes til liftkortet for næsten ingen penge, men husk det skal gøres når du køber liftkort (der går postbus dertil hver halvetime tag der op om morgen så har du de første timer for dig selv) men ejen lille perle er kühtai, lille men kanon, stedet hvor de lokale tar hen, men det kræver en bil, lidt tilbage i dalen til ötz op af en lille bjergvej. ca en halvtime og så er kühtai der lige pludselig med nogle heftige røde og sorte løjper, nej det er ikke et område for begyndere, men et område man ikke skal snyde sig selv for, man kan jo smide familien af i ötz her findes der et fantastisk skiområde for begyndere, ja måske skulle i overveje at bo i byen langenfeldt, det er billigere end sölden, og bor man ikke lige ved liften i sölden så er der transport til lifterne på ben og bus og om man sidder i en bus et kvarter eller 20 minutter som fra langenfeldt er vel det samme