Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Morten Vejrup 04/03 2007 17:19
Heej
jeg er en dreng på de 16år og om nolge år godt kunne tænke mig at blive snowboard instuktør:
er det meget dyrt at blive
hvor mange tager det? evt. år?
skal man være på et meget højt niveau?
skal man være mester i sporg hvis man gerne vil vil østrig eller norge ? eller er engelsk fint?
er der mange penge i det?
mvh. Morten V.
Morten Vejrup 04/03 2007 17:21
Sv: Snowboard instruktør?
* hvor mange Dage tager det ?, eller skal det gøres over flere år ?
Marc 04/03 2007 19:39
Hej Morten
Du skal nok først og fremmest gøre op med dig selv, i hvilket land du ønsker at blive instruktør og så ellers tage uddannelsen i de pågældende land.
Østrig er det oplagte valg for mange og jeg har da også selv arbejdet som skiinstruktør i Østrig i 5 år nu (heraf 2 sæsoner).
Hvis du tager uddannelsen i Østrig, skal du tage en såkaldt "anwärter", som er begynderkurset, hvor du lærer at undervise i de mest elementære ting.
Kurset tager 10 dage og koster 5000-6000 alt inkl, så det er bestemt til at leve med.
Kurset foregår primært på tysk, men de er også flinke til at forklare tingene på engelsk, så det skulle ikk eblive noget problem at følge med. Det med sproget kommer man i øvrigt ret hurtigt efter, selvom man ikke nødvendigvis er noget naturtalent.
Jeg tror ikke at du skal regne med at blive rig på det job. Det kan måske endda komme til at koste dig penge i sidste ende, hvis du bliver grebet af livsstilen. Men de oplevelser du så til gengæld får er helt ubetalelige.
Hvis du vil vide mere, kan du kigge forbi www.sbssv.at som er skilærerforbundet i salzburgerland, hvor de fleste store skisåportsteder i Østrig ligger. Du skal i øvrigt indstilles til uddannelsen af en skiskole, så du skal finde dig et job først. På hjemmesiden finder du også en liste over samtlige skiskoler i området.
Jeg har selv altid arbejdet for skiskolen i Maria Alm og kan varmt anbefle den. Dukan se mere på www.almsport.at
M.v.h.
Marc
Jd 04/03 2007 19:48
Kontakt DST - Dansk Snowboard Team. Igennem dem kan du komme afsted på kursus i Østrig, som foregår på engelsk. Jeg mener, at det plejer at være omkring uge 50.