Last Minute Sale: Spar op til 25% på alt til skiferien

snowboard!

kalledat1 02/10 2005 23:48

Hej Snowboard folk..

Jeg skal her i uge 7 på ski ferie, og på snowboard for første gang. Og glæder mig allerede nu som en gal, til at komme ud på board. Syntes det ser så stilet og ikke mindst tjkket ud på billeder samt film. Når der kommer nogen kørende på et snowboard.

Så derfor vill jeg lige høre om der er noget man kan forberede her hjemme fra, som man kan undgå at skal til der ude på pisten? Hvis har har nogle historier eller bare andre små gode "fif" høre jeg meget gerne fra jer!

// Kalledat1

Kommentarer:
Der er i alt 16 svar i denne forumtråd.

franz geisler 08/10 2005 10:45

Sv: snowboard!

halløj
en kommentar til dem der synes det er utrendy at køre med udstyr:
jeg kører selv med albue knæ og håndledsbeskyttere foruden hjelm
og rygskjold,der sker mange skader når folk falder uden det rigtige udstyr da det tit bliver forkrampet når man falder fordi man er bange for at slå sig,dvs når jeg har knæbeskyttere på,så ved jeg at jeg kan lade mig falde på knæene uden at min ferie er slut af den grund.man kan få handsker med indbyggede beskyttere
osv. som en anden sagde herinde engang så er der vel også lidt sejhedsfaktor i at tage dit rygskjold mm af når man kommer til afterski,hvis man gerne vil se lidt sej ud osse.hjelmen har reddet min kammerat fra et kraniebrud en gang så den kan jeg kun anbefale.det er vel de færreste der f.eks ville køre rundt på en maxipuch eller andet i snevejr ned af bakke uden en hjelm.
skiferie handler ikke om at se godt ud,men om at ha´det sjovt
og udfordre sig selv.
held og lykke med ferien
ps:træning på skateboard eller rulleskøjter er super for din balance,og husk for alt i verden at strække ud efter de første dage,min ti minutter,så er det lidt lettere at komme op næste morgen

Emil Pank 08/10 2005 17:37

Kan også kun på det varmeste anbefale at køre med sikkerhedsudstyr, og der er intet "pivet" ved det, nærmere modsat.
Ang. hansker med indbygget håndledsbeskytter, vil jeg fraråder dig at købe disse, da jeg i op til flere tilfælde har oplevet/set at de har været væsentligt svagere end n normal håndledbeskytter man tager i hansken. Har en ven der brækkede håndleddet med en inbygget, og har ligeledes selv forstuvet mit eget, hvilket jeg aldrig har oplevet siden jeg er begyndt at køre med dem seperat....

Indbygget er self bedre end ingenting, men tag at køb hansker og håndledsbeskyttere hver for sig

Caver 09/10 2005 12:35

Kig efter håndledsbeskyttere fra Dakine. De hverken koster eller fylder særlig meget, og de hvirker fint.

kalledat1 09/10 2005 17:47

Tudsind tak for svarene, ang. håndleds beskytterne så arbejder jeg i fætter br. Så mon ikke der ligger et par og venter :D

// kalledat1

martin 09/10 2005 18:04

Kalle >> Glem alt om at købe håndledsbeskyttere i BR! De håndledsbeskyttere de fører, er der bare sat en hård plasticflade på, som skal beskytte mod mindre slag på håndfladen/håndleddet. Problemet med dette er, at hvis du falder hårdt og tager af med dine hænder, vil en meget hård plasticflade bare rygge skaden længere op på armen og resultere i en brækket arm i stedet for et brækket håndled!

De håndledsbeskyttere Dakine fører er lavet af et specielt materiale, OG ER BEREGNET TIL SKISPORT, som giver en smule efter for slag, sådan at de ikke bare bløder slaget men også holder slaget på/i håndledsområdet!
Desuden mener jeg ikke at Dakine håndledsbeskyttere koster mere end 199 kr, hvis de da overhovedet koster det, så den 100 lap du skal smide oveni, ifht. de BR ting du har tænkt dig at købe, er MEGET godt investeret!

Har selv brækket begge mine håndled og kan garantere dig for at 200 kr. er en meget smal pris at betale for at undgå det. Desuden ved jeg slet ikke hvad jeg ville have gjort, hvis jeg havde brækket mine arme i stedet, så tænk lige over, at prisen ikke altid skal være i hovedsædet, men udstyrets kvalitet og funktionalitet også skal være i orden!

joachim 10/10 2005 12:51

Hvis du vælger ikke at køre med håndledsbeskyttere så lær at knytte dine dine hænder når du falder! De mindsker muligheden for brud!
Jeg ville hellere anbefale at købe en god hjelm...har selv fået et par hjernerystelser ved fald på is, så jeg har lært lektien!
Og hvis du gerne vil køre meget i parken så køb osse et rygskjold!!
En sidste ting er at du skal anskaffe dig en knæbeskytter, idet at man tit enten ligger på røv eller knæ og derfor bliver dine knæ tit kølet ned! Knæbeskytterne beskytter selvfølgelig ved stød, men de holder osse dine knæ varme og derved undgår du skader!
Glæd dig til at komme op på boardet!!!

Thomas Jensen 11/10 2005 22:41

Ja hvis man læser forumet her burde man nok fatte der er en hvis risiko ved at surfe ned at af bjerget...

har selv kørt i en 14 år og har også været ude som bums... syntes selv jeg kan finde ud af det snart.. men stadig tager jeg mig da et par gevaldige styrt i ny og næ..

er blevet opereret for diskusprolaps for snart 9 år siden men kører dog stadig på snowboard.. kan sgu ikke la' vær. i fleste kender der....

men nok om det.. kører selv med rygskjold, hjem og håndledsbeskytter... og hvis jeg ved hele området er meget isset ja så kommer der også knæbeskytter oven i...

og om det ser latterligt ud... tjaa.. måske i begyndelsen,, men hva fanden vi har jo alle lært det. og nå du bliver bedre, bliver dine styrt også vildere.. så derfra er det bare en god ide..

du vil heller ikke se en formel 1 kører uden sikkerhedsdragt og hjem vel...
eller en marinesoldat uden vest og hjelm....

brug det nødvendige udstyr.,,

Ramuz 03/10 2005 05:36

Jeg vil sige at jo bedre form du er i, Ja jo bedre er det.
Især ben/lår muskler er vigtige, og nu når det er første gang kan jeg garentere dig for at det kommer til at gøre nas i lårende de første par dage, når du lære at bremse.
Men God tur !!!

Caver 03/10 2005 08:36

Og det kan også komme til at gøre nas i røven :-) Stol på mig, jeg lærte selv at stå på snowboard,for et par år siden. Jeg lærte det rimelig hurtigt, men lykkedes mig på anden dagen, at fange bagkant på et iset stykke. Hasta la vista røv :-( Så prøv at finde nogle steder hvor der ikke er for meget is.

Et godt råd er at bruge håndledsbeskyttere, i hvert fald i starten. Der skal ikke meget til at brække håndledet. Og sker det, er det gips 6 - 12 uger.

God tur!!!

kalledat1 03/10 2005 10:16

Tak for de gode råd. Men er det ikke lidt udtrendie at bruge "håndledsbeskyttere"?
Men det skal sq nok blive fedt :D

//kalledat1

Caver 03/10 2005 11:17

Utrendigt??? For det første kan man ikke se dem, når du har handsker/luffer på. For andet er det mere utrendigt at brække sit håndled, fordi man er nybegynder. Brug dem i det mindste de første 2 - 3 dage. Du kan få nogen til under en hund.

Jeg kan fortæller dig, at jeg var med på en skiferie for 3 år siden, hvor der var en skulle stå på snowboard for første gang. Han faldt efter 2 timer på første dagen, og brækkede en eller anden lille knogle i håndledet. Han skulle ha gips på i 12 uger, fordi knoglen skulle vokse rigtigt sammen, for ellers ville hans håndled blive stift og der ville være risiko for slidgigt. Han slap for operation, men det er ikke unormalt at man skal opereres ved håndledsbrud.

Mit råd er at bruge 100 - 200 kr. på beskyttere og så brug dem indtil du kan finde ud af at lave rigtig "kant"-sving.

kalledat1 03/10 2005 11:21

Hva er et kant sving? :S

Og tak, var ikke klar over at det var så risko fyldt at stå på board. Men vil da tage det op til overvejelse, for det lyder da rimeligt alvorligt..

//kalledat

Caver 03/10 2005 15:34

Jeg ved ikke hvad man kalder det, men det er når du kan lave sving, bare ved at læne dig ud på kanterne af boardet.

Følgende er klippet ud fra Netdoktor:
Håndledsbrud: Skader på arme og hænder skyldes enten et fald, hvor man tager fra med hånden, eller et direkte slag mod hånden eller skulderen. Man har beregnet, at disse fald forårsager cirka 95.000 håndledsbrud i hele verden per sæson! Håndledsbruddene kan undgås, hvis man forsøger at falde med hånden knyttet, eller endnu bedre, hvis man bruger en håndledsbeskytter En håndledsbeskytter koster et par hundrede kroner. Håndledsbruddene behandles normalt med gips i et par uger, men nogle gange må de opereres.

Jeg brugte selv håndledsbeskyttere i starten. Jeg har aldrig slået mine håndled. Jeg har ikke engang været øm i dem.

God tur :-)

DJ Ötzi 03/10 2005 20:29

Jeg har brækket håndledet efter at have stået på snowboard i 2 uger. Så kan kun skrive under på at du skal købe nogle håndledsbeskyttere. Tag dine luffer/handsker med ned i butikken og prøv dem med håndledsbeskytteren så du ved at de kan bruges sammen.

csiszar 03/10 2005 21:25

hejsa

jeg vil også forslå at købe en hjelm (man kan sætte kanten i og knalde hovedet i sneen) evt rygskjold og så selvfølgelig håndledsbeskyttere - ma kan købe handsker hvor beskytterne er indbygget i.. så "glemmer" man dem hellere ikke!!

eller så glem at køre snowboard og sats på ski..... som alt andet lige er endnu federe at kunne lave tricks på :0)

kalledat1 03/10 2005 23:09

Fortrækker nu ski, men super med alle de gode tip!
Men hvor kan man evt. købe disse handsker med beskyttelse i? Og selv fundet et godt rykskjold til 700,- så det må være rimeligt nok!

// Kalledat1

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen