Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Kenneth 10/12 2006 13:15
Jeg har hele sidste sæson været ude efter et par nye ski, og er det stadig. Jeg har kørt på ski siden jeg var 8, men kun en enkelt uge om året. Jeg har er god på pisten, og kan en lille smule i den dybe sne, når jeg har skien til det. Jeg vil meget gerne kunne køre i pukler og blive bedre off-piste, men må nok erkende, at det bliver til mest tid på pisten, hvor jeg er til meget kantede lange sving. Og så må det gerne gå lidt stærkt.
Jeg er i syv sind om hvilke ski jeg skal vælge. Jeg prøvede sidste år flere modeller, bl.a. Dynastar Legend 8000 og Völkl Racetiger... To MEGET forskellige ski, men enormt fede på hver deres måde. Racetiger var klart fedest på den præpererede piste imens Legend 8000 var for fed i den dybe sne.
Jeg har kigget lidt på følgende modeller
Fischer RX8
Atomic Metron B5 og 11 B5 (Jeg er i tvivl om forskellen)
Nordice Hod Rod Top Fuel
Nogen anbefalinger/kommentarer?
Jeg er åben for andre muligheder også.
Jeg skal afsted i uge 1 til Kitsbühel, så jeg skulle gerne snart være køreklar.
Anders Kristensen 10/12 2006 22:47
Sv: Skivalg....
Hej Kenneth!
Først og fremmest hovedreglen: PRØV FØR DU KØBER!
Jeg har ikke prøvet Fischer RX8 og Nordica Hod Rod Top Fuel, så jeg skal ikke kunne sige noget godt eller skidt om dem.
Derimod glæder jeg mig helt vildt til at for 3. år at skulle ud på mine Atomic Metron B5! Var afsted en sæson i 2005 og kørte på mange forskellige mærker og typer af ski. Heriblandt Atomic SL 10, Atomic GS 10, Rossignol Bandit B2, Salomon 1080, Salomon Streetracer 10, Salomon V12, Fischer RC4, Kneisel ?? og ATOMIC METRON B5!
Det var den fedeste ski! Suveræn på pisten! God i svingene (har samme radius som SL 10!) og stabil i høj fart (p.g.a. B5 kernen). Og den har den bredeste skovl foran på skien, som gør den svedig i offpisten! Efter min mening den fedeste ski, som jeg har kørt på lige siden! Eneste minus ved skien er at den vejer en halv kampvogn. Men kan man styre det, så for man en super fed ski.
Forskellen på Metron B5 og Metron 11 B5 er ikke vildt stor. Metron 11 B5 er ikke så ekstrem i dimensionerne (B5:131 - 76 - 115; 11 B5:124 - 76 - 108). Altså ikke så bred og derfor ikke så taljeret. Det vil sige at den ikke svinger så skarpt (B5: 11m/160cm; 11 B5:15m/170cm) og ikke er lige så god i offpisten. Men vi snakker marginaler og Metron 11 B5 er bestemt en super ski!
Dette er bare min mening!
Og endnu engang husk: PRØV FØR DU KØBER.
Mange steder kan du leje og så for du lejen refunderet, hvis du køber.
God fornøjelse!
Kenneth 11/12 2006 17:17
Jeg ved godt, at det er det optimale, at prøve skien først, men det er jo lidt svært herhjemmefra.
Hvordan er priserne for ski i Østrig, jeg skal jo en tur til Kitsbühel. Jeg er nordjyde og vil under ingen omstændigheder betale vejl. udsalgspris. Er der gode tilbud dernede eller skal jeg regne med fuld pris. Det er lidt surt, at skulle betale for skileje og så derefter for køb af ski herhjemme.
Hvordan er priserne i Norge?
Anders Kristensen 12/12 2006 19:49
Jeg kan godt forstå dig, men det er svært at få nye ski under udsalgspris. Man kan være heldige at falde over sidste års model, men ellers så må man jo nok betale prisen.
Priserne i Østrig kan godt nogle gange være lidt lavere, men ikke sådan at du sparer vildt meget. Priserne i Norge kender jeg ikke rigtig noget til, men jeg kan da forestille mig at det var ligesom alt andet - dyrt...
Man kan være heldig at finde skien billigt på nogle tyske hjemmesider: Sport Conrad (http://www.sport-conrad.de/) eller Sport Müeller (http://www.sportmueller-pocking.de/catalog/). De fører ganske vist ikke alle mærker og modeller.
Mit forslag er, at tag derned og lej hver af dine forslag i 1 dag og prøv dem af. Derefter kan du købe det par du synes bedst om dernede. Ofte kan du få lejen trukket fra - men spørg lige først...
Håber det lykkedes for dig.
Martin Trust 19/01 2008 18:59
Du kan også kigge lidt inde på www.xspo.com (før kendt som outdoor-discounter) God levering og service. Har købt 3 par ski igennem dem, uden noget at beklage.