Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Bimse 05/02 2010 14:58
- Nogen siger at den halve størrelse (,5) betyder den er bredere men at længden er den samme, andre siger det stadig kun er længden, hvad er rigtigt?
- Hvis det siger noget om bredden på støvler, er det så skallen eller er det inder støvlen der er bredere/smallere?
- Rossignol Electra se 80, vil de være smallere hvis jeg fik dem i 23,0 i stedet for 23,5? og hvis, er det stå skallen eller inderstøvlen der bliver smallere?
Kim 05/02 2010 18:11
Sv: Skistøvlestørrelser - halve størrelser 23,5
..størrelsesangivelsen, herunder "0,5" relaterer sig ikke til bredden, men længden,så at sige, af din fod..
Man bruger da osse "0,5" altså halve enheder, angivelser på træningsssko. fx.
Gå ud og prøv støvlen!!Bedste måde at måle..!
mvh.Kim
Jeppe Søgaard 05/02 2010 22:43
Mht. til de halve numre gælder det oftest, at de halve størrelser - for eksempel 25,5 - ofte har samme længde som de hele størrelser, blot med mere volume i støvlen til bredere fødder. Dette ved jeg gælder for Salomon, Fischer og Lange. Håber det kan hjælpe.
Kim 05/02 2010 22:54
..bullocks...
da ikke mere bredde end hvad en forøgelse af længdestørrelsen indikerer !!
Så en normal længere fod osse er det bredere,gennemsnitligt...!
Der er da ikke tale om, at en større størrelse betyder forholdsmæssigt større bredde.!!
Jeppe Søgaard 05/02 2010 23:34
Som nævnt generaliserer jeg det ikke, men VED at både Salomon, Fisher og Lange bruger dette system - længden ændres ikke ved de halve numre - kun bredden udvides!
Joos 06/02 2010 06:54
Jeg er enig med Kim...
Den halve størrelse har ikke noget med bredden at gøre, oftest oplyser producenten hvad bredden er i støvlen, typisk ligger den på imellem 96 og 104 mm.
Den halve størrelse er et halvt mondopoint, der er størrelsen man måler skistøvler i.
Thomas Artmann Kristensen 06/02 2010 07:37
lidt insiderviden fra skibranchen:
Med hensyn til de halve størrelser, så er der når du måler på støvlens skal på alle brands ikke nogen forskel i længden. 23 og 23,5 har de samme indvendige og udvendige mål på alle skistøvler man kan få fat på. Flere producenter som f.eks. tecnica har tidligere ved hjælp af en tykkere sål formindsket volumen i størrelse 23 i forhold til 23,5. Derfor føles 23,5 korrekt en smule bredere. Ved andre mærker er der dokumenteret ingen forskel. 23,5 størrelsen måler altså kun 23 cm indvendigt. Enkelte forhandlere har været konsekvente og har fravalgt alle de halve størrelser.
SÅ selvom din fod mål 23 cm vil du nok ikke kunne være i 23,5 da der højst sandsynligt ikke er forskel.
Jeppe Søgaard 06/02 2010 07:50
Jeg tilslutter mig Thomas.
Min viden er nemlig heller ikke udokumenteret. Leverandøren af både Lange og Fischer har oplyst mig netop ovenstående, som Thomas beretter. Dette bekræftes ydeligere af kundernes beretninger, når de prøver de forskellige størrelser.
Jeg håber, at du fik svar på spørgsmålet Bimse.
H 06/02 2010 16:35
Tallene 23 eller 23,5 angiver længden af ens egen fod og har intet med bredden at gøre. Der findes også tabeller, der viser hvad de her tal svarer til i skostørrelser. Jeg kører selv i Lange støvler (str. 24,5) og de er bestemt ikke brede, tværtimod så har jeg en model som er ekstra smal.
Jeg ved at man førhen har angivet størrelser i for eksempel 220 og 225 (om man stadig bruger det system nogen steder ved jeg ikke) og her er længden den samme, men 0 er den smalle udgave og 5 er den brede udgave.
Jeppe Søgaard 06/02 2010 17:43
Jeg forhandler selv med Lange og Fischer skistøvler, så at de halve numre ikke beskriver bredden er forkert. Men lad det nu ligge. Bare støvlen passer!
Mads H 09/02 2010 00:16
nu har jeg solgt skistøvler i de sidste 10 år så vil da mene at jeg ved en del om emnet, og som jeppe rigtigt skriver så er eks 23,0 og 23,5 samme længde men 23,5 er en smule bredere, man kan se det på det milimeter mål som sidder på støvlen nede ved hælen det er nøjagtig det samme på en 23,0 og en 23,5, men derfor kan man jo godt have en støvle i str 23,5 som er smal, den ville bare være en smule smallere i str 23,0
det er ofte en inderstøvle med lidt mere "fyld" i på 23,0 end på 23,5, men skallen er nøjagtig den samme
så skulle den være på plads c",)