Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

Skilængde på Atomic Metron B5 2007

Rune 20/11 2008 20:10

Hej,

Jeg er en erfaren skiløber som overvejer at købe Atomic Metron B5 2007. Jeg er dog i tvivl om hvilken længde jeg skal vælge. Jeg vejer 75 kg og er 182 cm.
Jeg har undersøgt det lidt på nettet, og skien fås i følgende længder: 152, 162 og 172 cm.

Håber I kan hjælpe mig..

Mvh

Rune

Kommentarer:
Der er i alt 7 svar i denne forumtråd.

Rune 27/11 2008 23:26

Sv: Skilængde på Atomic Metron B5 2007

Hey
Jeg købte selv et par B5i'ere sidste season, i 162... og jeg er 180 høj...

Det er nogle vanvitigt sjove ski på pisten, men de kræver en virkelig habil skiløber at udnytte dem der...
Og hvad angår offpiste, så er de udemærkede, men lad være med at køb dem til offpistebrug... for så bliver du trætte af dem! du vil få meget mere ud af et par twintip af en art..!

Jeg købte mine fordi de har en lav svingradius, det var bl.a. derfor jeg ikke valgte 172'erne... men jo kortere skien er, jo mere skal du arbejde med dem for at få dem til at stå ordentligt fast, fordi de er så stive som de er! Men hvis du er en rutineret karl, der har tekniken i orden, så er det nogle af de fedeste og sjoveste ski man kan købe for penge..!

- de er virkeligt sjove på pisten!
og de er også ganse sjove i en gamg pudder!!

men lad være med at køb dem fordi de er fede at se på, eller voldsomme!

hvis du ikke har tekniken ordenligt på plads endnu, så køb en supercross ski, eller nogle Atomic SL 10-12 stykker, hvis du er til de hurtige carvingsving! det er nogle lidt mere børnevenlige ski!

Runi 03/12 2008 19:00

Hej jeg har lige et spørgsmål! hvad er forskelden på B5 og B5i ?

Hilsen Poul

J 21/11 2008 09:22

172 klart!

Benny Christensen 23/11 2008 13:43

Du Skriver "erfaren"!
Min erfaring siger mig, at alt for mange danske mænd kalder sig "erfaren skiløber", når de har været to uger på ski samt læst et ski-reklameblad.
- Hvis du er rigtig erfaren,vil du få meget fornøjelse ud af 162 cm, ellers vælg 172 cm.
Allerbedst: Disse (udmærkede) ski kan lejes de fleste steder (specielt hvis du skal til Østrig). Prøv et par af hver (det skal være samme dag), så ved du straks hvilke du har det bedst med.
Go' fornøjelse, - det er ski' sjovt!

Rune Andersen 23/11 2008 20:28

Tak for jeres svar.

Hvorfor vil man få mere ud af en kortere ski, hvis man er rigtig erfaren?

Jeg har stået på ski i 9-10 uger, hvis det gør nogen forskel..

J 24/11 2008 12:39

Jeg forstår heller ikke hvorfor man skulle få mere ud af en kort ski.
Manden er 182, og når du vælger en all mountain ski (så vidt jeg husker er metron b5 en AM ski), går jeg ud fra du også gerne vil kører lidt offpiste. Så det skal HELT KLAR være 172cm.
Jo mere offpiste du kører desto længere skal dine ski være!
Du må ikke vælge 162 cm - det er helt forkert - medmindre du vil kører kortsving og slalom dag ud og dag ind!

Benny Christensen 27/11 2008 11:47

Kære venner...
Læs nu lige hvad jeg skriver!
Der står IKKE at du vil få MERE ud af nummeret kortere, men MEGET ud af dem!!!
Begrundelse: Kortere ski er lettere at manøvrere med, både på,- men især uden for pisten.
En begynder har brug for længere ski, simpelthen for at få stabilitet til at kunne køre lige ud.
Da du er kommet ud over begynder-stadiet, har du sikkert ikke brug for så meget retningsstabilitet mere - det har du nok fået ind i kroppen - og Metron B5 er meget stabile i sig selv.
"J" (sjovt navn!) kommer med en påstand "jo mere offpiste du kører desto længere skal dine ski være!" Tja, "J" har forstået lidt af det hele, men den store sammenhæng er ikke trængt ind endnu.
Lange ski er gode uden for pisten - så længe man ikke skal svinge! En gang imellem står det et træ, eller en klippe i vejen, eller vi vil ind for at få en kop cacao, og så er det, at det er svært at dreje hvis plankerne er for lange.
Bæreevnen, som er rare at have offpiste, skal primært komme fra bredden, ikke længden. Metron B5 er dejligt "fodformede", så de bærer godt.
Metron B5 er også ret tunge ski (det giver god stabilitet), så hvis du vælger for lange ski, bliver de sværere at tumle.
Med din højde - og vægt - vil du kunne lege med Metron B5 - 162 cm. - i den fineste puddersne.
-Men læs igen: Prøv dig frem!

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen