Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Anders 17/11 2005 20:01
Hej
Jeg er lidt i tvivl om den "optimale" skilængde (og ski, men det er en anden sag)
Jeg har haft kig på: Atomic SX:10M Puls Ti + Neox 310
(http://sport-conrad.de/2A_00_Detail.asp?Kategorie=02-SEAM&page=&ArtNummer=70405129)
Jeg er 170 cm og har stået i ca. 20 uger og er en habil skiløber. 95% piste / 5 % off.
Hvad skal man vælge i længde? 160 eller 170.
Mvh
Anders
Jonas 25/11 2005 20:08
Sv: Skilængde
Hejsa
Der er mange forskellige meninger om længden på ski.
For to år siden mente dansk skiforbund, at skiene helst skulle være 10-15 cm kortere end skiløberen, dog med hensynstagen til skiløberen niveau, kørestil og vægt.
Nogen af skifabrikkerne gik på det tidspunkt ud og sagde, at skiene igen skulle være lidt længere.
Så synspunkter er der nok af.
Tag den længde du føler giver dig den bedste følelse. Fordelen ved en kort ski er, at den er mere svingvillig. Fordelen ved en længere ski er større stabilitet.
I bund og grund handler det også om den type skiløb du ønsker. Er du meget til korte sving, så tag den lidt kortere. Hvis du er til lange skærende sving, så har du behov for en lidt længere.
/Jonas
tomba 17/11 2005 20:05
170!!!! uden tvivl:o)
Anders 17/11 2005 20:11
Tak for det hurtige svar. Men så heller ikke længere går jeg ud fra? Er der nogen der har erfaringer med ovenstående ski?
De forskellige skitest rundt omkring kan ikke bruges til meget. Nogle steder får top karakter andre middel. Men det er jo sådan set klart.
Mit problem er bare at jeg af erfaring ved jeg ikke tager mig tiden til at prøve ski når jeg først kommer derned. Lejer normalt bare et par gode ski og stiller mig så normalt tilfreds med dem.
tomba 17/11 2005 20:26
skitest er en smagssag også for dem der tester. har set på newgear at en skitester har for eks. givet et par ski kun 10 tal!!!! mens den samme ski kun har fået 6 tal hele vejen af en anden.er hel sikker på at det er en god ski. det er de flerste i den klasse. så go for it!!!!
Sung 17/11 2005 21:17
170 cm mener jeg er for langt til en carving ski.
Nu ved jeg ikke hvor meget du vejer, men dette spilder også en stor rolle.
Som hovedregel siger man at en carvingski skal være ca¨. 10-15 cm kortere end en selv.
Fx. er jeg 173 cm og begge mine par ski er 163 cm.
Kean 17/11 2005 21:29
170 er den rigtige længde... slut!
Anders 17/11 2005 21:33
Jeg vejer ca. 65 kg (så ikke så meget). Men hvad vil en længere ski give af fordele (altså 170 from for 160). Stabilitet? Stivhed? Vil det ændre på svingradiusen? Eller betyder det ikke så meget i virkeligheden?
Mvh
Anders
rasmus 17/11 2005 22:48
ideelt ville nok være et sted mellem 170 og 160, men hvis du ikke vejer mere end 65 og er 170 høj, så tror jeg du skal gå efter 160. Jeg har dog ike selvt prøvet skiien, men hvis det er en ski kun til piste så ville jeg med dine mål vælge 160
Torben 17/11 2005 23:39
Hej Anders!!
Som tendensen er i dag... så vælg 160 cm!
Ud fra det du skriver lyder det godt nok som om at du
kan stå på begge længder!
Kender ikke umiddelbart skien.. Jeg er selv 178cm, har været afsted omkring 25 gange.. jeg har lige købt salomon equipe GC,
en rimelig stiv pisteski i 162cm..
kim 18/11 2005 17:33
Hej Anders,
Jeg har modtaget et par sx:10 fra outdoor-discounter i længden 170. Jeg er ikke ligefrem verdensmester endnu, men til gengæld nærmer min vægt sig de 100 kilo (så der skal en god stabil ski til). Jeg vil tro at ski og længde passer godt til mig, og jeg glæder mig vildt til at prøve dem.
Prøv evt. at gå ned i en lokal butik og kig på dem, for den virker ret stiv når man prøver at ligge lidt pres på den.
Nu sælger de ikke atomic her på siden, så jeg vil da anbefale dig at kigge på andre sider end kun sport-conrad. (jeg kan dog se at prisen er den samme hos sport-conrad og outdoor-discounter). Jeg gav 7,50 euro for fragt, og har intet at udsætte på outdoor-discounter.de. Se evt. nedenstående tråd, og find den billigste butik: http://www.skisport.dk/forum/read.php?f=1&i=6330&t=6330
Med venlig hilsen,
Kim
Sung 19/11 2005 18:46
Kean > Lad vær med at udtale dig om ting du ikke kan argumentere for, eller har forstand på!
Slut.... ?
Kean 19/11 2005 21:29
Ja ja, jeg undskylder at jeg var lidt kort for hovedet tidligere, men nogle gange er det til at få lange løg af (undskyld sproget) at rådgive folk her, når der er så mange selvudnævnte eksperter, som rådgiver i øst og vest på baggrund af egne erfaringer fra deres 5 uger på ski lange skikarriere og andre "thomas uhrskov"-råd og hvad man ellers disker op med af ubrugeligheder. Det er ikke for at spille smart, men jeg hører nok til blandt de mest kompetente på dette forum udi ski og skiløb. Jeg har arbejdet som skilærer i mange år, bla. i ESF i frankrig, kørt konkurrence skiløb, både porte/skiercross/bigmountain, jeg har deltaget i hundredevis af skitests og undervist tusindevis af skiløbere på alle niveauer. Nok om det...
Sagen er at jeg GODT kan argumentere og at jeg HAR forstand på valg af korrekt skilængde.
I de første år med carvingski, gik folk helt amok med korte ski. Før skulle de være så lange som muligt, nu korte. Jeg gik selv fra 205cm til 152cm funcarver. Og det er da os' rigtig sjovt med en kort ski, men hvis det skal være en allround ski kommer man ikke uden om, at en lidt længere ski vil være praktisk i mange henseender. De fleste skiløbere, som kun har een ski til det hele, har efterhånden fattet det og vælger nu ski som er lidt længere end deres første carvingski. Den længere svingradius og større bæreflade giver fordele især ved svære forhold og dem vil man unægtligt støde på. Og ved høje hastigheder er det er altså heller ikke fedt, ikke at have længde med en kort, levende ski. Atlså, kære Anders, hvis du kun kører på velpræparerede pister i ikke alt for højt tempo så vælg 160, ellers 170.... slut! ;o)
Kean 19/11 2005 22:17
Og også taget i betragtnig at du har 20 uger på ski, er der ingen tvivl...170.
mads 20/11 2005 13:21
Er 100% enig med kean. Du skal have den i 170! har den selv i 180, og er 178. Og må sige at du klart for mest ud af skien, i længden 170...
SUNG: jeg synes heller ikke, at du skal udtale dig om noget du ikke har forstand på! det er jo en all mountain ski, og IKKE en slalom ski.. Ved du hvad meningen er med en all mountain ski?
tomba 20/11 2005 15:56
til kean og mads: HØRT!!!!
Anders 20/11 2005 16:40
Jeg takker mange gang for rådende og hopper på 170´ern. Godt der kun er 8 uger til den første af skiferierne næste år :)
Mvh
Anders