Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Anders 26/10 2005 19:13
Hey,
Jeg er på vej afsted som skibums for sæsonen 05'-06' og har derfor besluttet mig at købe et par Rossignol Scratch BC. Jeg er imidlertid kommet i tvivl om hvilke længde jeg bør købe da skien jo primært er lavet til off-pist/park kørsel? Jeg er ca. 189 cm., vejer 80 kilo og foretrække aggressivt skiløb. Hvilke længe ville være passende: 171, 178 eller 185?
Thanks
Anders
jonas vammen 26/10 2005 19:26
Sv: Skilængde
hey anders..
hvis du kun skal bruge den til off-pist/parken ville jeg vægle 185 cm..
Jeg er kun selv 167 cm høj men køre på 176 cm i off-pisten
er det den model BC for 05/06 du er ved og købe..??
hilsen jonas
Anders 26/10 2005 20:09
Hey Jonas,
Tak for dit svar! Vil du evt. forsøge at uddybe det, altså hvorfor jeg bør vælge den længste. Hvad vil forskellen være, og hvad bør man gå ud fra når man længde?
/Anders
jonas vammen 26/10 2005 21:26
hey..
Jo for når du køre i dyb powder er det godt og havde en lang og bred ski som holder dig oppe af sneen.. Og hvis du vælger en ski der ikke er så lang ville den ikke rigtig kunne holde dig op nu når du er 189 cm.. så det er best at du får en ski som er lige så høj som dig eller lidt mere..
jonas
ps.. jeg kender en butik i Tyskland hvor du kan får en BS med binding fra 349 E og op til 419 E
Emil Pank 26/10 2005 23:22
Ville også helt klart vælge den på 185. Der ligger også det i det at det er en TT ski, og derfor vil det svare til at kører på en alm. carving, som er 5-10cm kortere, og iom du er så høj som du synes jeg klart du skla vælge den på 185cm
Dan 26/10 2005 23:33
Hey
Du skal absolut, vælge den længste, altså 185 !
Detter skal du med det udgangspunkt i alt, at
1) Twintip ski skal altid vælges et sted mellem 10 og 15 højere end, traditionelle ski (læses ski uden twintip). Grundet, at tippen/tailen, er regnet med i skiens længde beregning, trods det faktum, at disse ikke bruges i det reele skiløb ?? Vælger du den kortere længde 178 - 10 cm (til tip/tail), er den reelle længde, sammenlignet med ikke twintip ski, 168 cm, og det er altå for lidt til en løber at din højre og vægt !
2) Jo længere ski, jo hårde bliver den i flexet ? Dette vil give lidt extra pop i park/pipen, og mere stabillitet på pisten og offpise !!
3) Jo længere ski, jo størrere areal og derved også bredre bære evne, i pow ! præcis som jonas skriver !!
189, go for it