Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

Skilængde

Nicoline 07/01 2011 10:28

Hej alle.

Jeg skal her i Februar på min 8 skiferie, jeg står og skal købe nye ski.

Jeg er meget i tvivl om hvilken længe jeg skal vælge. Jeg er 23 år gammel, er 177 høj og vejer 87 kg. Jeg er opereret i knæet og har fået nyt korsbånd for 5 år siden. Jeg vil gerne have nogle ski, som er "forholdvis" gode at dreje på, fordi jeg tror det er det bedste i forhold til mit knæ, men alligevel vil jeg gerne have nogle ski jeg stadig kan udvikle mig som skiløber på.
Håber meget på at nogle kan hjælpe mig..

Hilsen nicoline

Kommentarer:
Der er i alt 24 svar i denne forumtråd.

Kim Dahm Hansen 08/01 2011 22:24

Sv: Skilængde

Hej Nicoline

Jeg vil gerne komme med et lille indspark, angående dit skikøb.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad du leder efter, f.eks vil du kun have en pisteski, eller vil du gerne ud i lidt offpiste også?

Hvis du gerne vil have en pisteski vil jeg mene længden skal være omkring din højde - 10 cm. altså omkring din næsetip.
Er det en allmountain ski med den nye rocker terminologi kan den godt være ligesom din højde.
Så er der noget med hvor stiv en ski du skal lede efter, og da vil jeg anbefale en fra den bedre ende af skalaen. måske såsom k2 one luv, eller k2 burning luv. vil være en mulighed som pisteski.
http://k2skis.com/skis/womens

Held og lykke med dit skikøb

mvh

Kim

Nicoline 08/01 2011 23:25

Hej Kim.

Først og fremmest tak for din besvarelse. Altså de sidste 3 eller 4 gange jeg har været afsted på ski, har været efter min knæ operation, og efter denne er jeg nok ikke så "modig" på ski mere. Jeg kører ikke meget off pist, holder mig mest til pisterne :)
Jeg vil gerne have en ski, som er til at have med at gøre i forhold til mit knæ, altså en ski jeg kan udfordre mig selv som skiløber på, men stadig føle mig sikker "og have kontrollen". Forstår du hvad jeg mener?

Mvh Nicoline

Kim Dahm Hansen 08/01 2011 23:56

Hej Nicoline

Så vil jeg mene, du ikke går helt galt i byen med de ski jeg har anbefalet.
Der er selvfølgelig også andre mærker, men køb en ski der er rimelig stiv, så du får kantgrebet, og jeg ved at det får du på de 2 k2 ski.

mvh

Kim

Nicoline 09/01 2011 00:17

Hej igen.

Jeg har kigget på følgende ski, men ikke at jeg har pokkers meget forstand på det, men er det noget der er okay, tror du?
Tænker bare i forskelle, i forhold til de k2 ski? :)

http://viewitem.eim.ebay.dk/VOLKL_ALLEY_SEASON_cm_168_Solo_SKI_Only__Season201011_/270687980050/item

http://viewitem.eim.ebay.dk/VLKL_ATTIVA_S4_168_Damen_Allround_Carver_Ski_NEU_499/120393882064/item

Mvh Nicoline

Kim Dahm Hansen 09/01 2011 00:44

hej Nicoline

Kender ikke skiene, men det er da billigt.

Nicoline 09/01 2011 09:44

Ja, det virker til at være nogle fine ski.

Men i forhold til min højde,vægt og knæ, er 167 så den rigtige længde for mig?

Nicoline 09/01 2011 10:01

I forhold til de ski jeg kan se på k2's hjemmeside, og dem der er på tilbud, er det ikke samme farve/mønster? Hvad gør det af forskel?
Vil nemlig gerne søge lidt mere information om den k2 ski der er på tilbud :)

Kim Dahm Hansen 09/01 2011 11:54

Hej Nicoline

skien er modellen fra 2010, altså sidste år.

http://www.snow-online.de/ski/2009/K2/T-Nine-One-Luv.html

her kan du læse lidt om skien.

Kim Dahm Hansen 09/01 2011 12:02

Undskyld Nicoline

det er en 2008 model i vejle, men skien er den samme, de skifter bare farve hvert år.

http://www.evo.com/outlet/skis/k2-one-luv-womens-2009.aspx
http://www.snow-online.de/ski/2009/K2/T-Nine-One-Luv.html
http://www.ski-review.com/ski_reviews/review/k2_one_luv_2011/

mvh kim

Johnny Fischer 09/01 2011 13:52

En god ide ville være at købe noget der støtter dit knæ mod vrid ..

Man købe mange forskellige fra støttebind til noget dyrere løsninger ( 2500 kr ) men så er der jo også sandsyndlighed for at du ikke skader dit knæ mere og kan stå på ski i mange år uden gener !!

Johnny Fischer 09/01 2011 13:54

PS køb dameski de er ikke så lange bagtil og med bedre vægtfordeling og derfor nemmere at dreje med !

Ivan Rafn 09/01 2011 20:56

Hvilken længde ski man skal vælge er et ofte stillet spørgsmål, også herinde.

Det er heller ikke et let spørgsmål at svare på, fordi længden vil afhænge af din vægt, dine færdigheder, din kørestil, dit foretrukne terræn og dine preferencer.

Det bedste forsøg på en guide, jeg har set, er: http://www.freeride.se/content/index.php?id=92, som også tidligere er blevet anbefalet, herinde.

Når du har haft problemer med knæet, vil du givetvis have fordel af en let og blød ski (og forvent ikke at du kan køre sorte pister i høj fart med sådan en).

De såkaldte dame-ski prøver netop at være både lettere og forholdsvis bløde. Tilmed er bindingerne rykket længere frem, hvilket skulle passe bedre med kvinders anatomi, og derved gøre dem lettere at dreje.

Mange er nervøse for at få for lange ski. Det mener jeg ikke man skal være; er du blot en middelgod løber, så krydser skiene ikke.
En længere ski er generelt blødere, mere rolig/mindre levende, og med længere drejeradius, end en tilsvarende kortere (enkelte fabrikanter bibeholder drejeradius, men det er få).

Jeg foretrækker selv længere ski.

Hvis jeg var dig ville jeg finde en dame-ski og bruge den svenske web-site som udgangspunkt for længden.
Får du valget mellem 2 længder, ville jeg vælge den længste af de 2.

Og så lige en bemærkning:
Man kan ikke vurdere en ski udfra hvad der står i en reklame/annonce, eller hvad andre syntes om skien. Den eneste måde at bedømme en ski på, er selv at prøve den.

Nicoline 10/01 2011 10:11

Hej kim.

Tak for din søgning omkring skiene, det har hjulpet mig rigtig meget.

Ringer ned og snakker med dem i dag, men tror jeg køber disse k2 ski :)

Tusind tak for hjælpen :)

Nicoline 10/01 2011 10:36

Hej JoFi.

Jeg bruger et støttebind allerede, og det virker også fint :)

Hej Ivan.

Tak for responsen, jeg er førstegangskøber af et par ski, og derfor jeg søger noget information, fordi jeg ikke rigig ved hvad jeg skal lede efter. Derfor skrev jeg denne besked, i håb om at få noget guidening, vejledning i at købe mit første sæt ski. Nu har jeg selv kigget på ski, og nu når det er første gang, er jeg jo nødt til at tage udgangspunkt i den information jeg kan finde på nettet omkring skiene, og få soreteret i, hvad det er fro en ski jeg skal prøve mig med. Nu har jeg læst meget omkring denne k2 model, og den har været tilfredsstillende for mange, så tænker at det var den jeg også skulle prøve mig med.
Men ser du det som en dum idé?

Mvh Nicoline

Nicoline 10/01 2011 10:42

Hej igen Ivan.

Nu har jeg lige prøvet denne test, og den siger at jeg skal have en skilængde der hedder 177 cm, altså så høj som jeg er. Det synes jeg virker voldsomt. Men er dette normalt?
Føler ikke at jeg er vildt god på ski, og føler stadig jeg har meget at lære.

Mvh Nicoline

Christian 10/01 2011 11:36

Hej Nicoline

Jeg vil lige komme med mine erfaringer, da min situation ligner din meget (opereret 2 gange efter det samme korsbånd er overrevet med nogle års mellemrum...)
I de første år efter den sidste operation, blev knæet ømt og hævede op ca. midt på skiugen, og jeg blev nødt til at begrænse mit skiløb. Jeg havde dengang en ret stiv ski, samt min teknik var måske ikke helt så god (5-7 uger på ski).
Da jeg købte nye ski, gik jeg derfor efter nogle ret bløde ski (nærmest begynderski), som er noget mere tilgivende og skånsomme mod bentøjet, og det virkede så godt, at jeg faktisk ikke blev øm i et omfang der begrænsede mig. Efterfølgende, som teknikken har bedret sig, har jeg indkøbt en lidt stivere ski (Fischer RX8), som heller ikke har givet problemer, men jeg er overbevist om at jeg skal holde mig langt væk fra rigtig stive ski beregnet til aggresiv og meget offensiv kørsel. Og som du selv antyder, så kører vi der har problemer med knæet jo heller ikke helt så vildt som før.... :-)

Så mit råd er at finde en forholdsvis blød ski, og så acceptere lidt tab af stabilitet og rebound ud af sving mv.

Men det er naturligvis meget individulet hvad og hvor mange "problemer" den enkelte har med et opereret knæ (og i mit tilfælde noget mindre stabilt knæ).

Træning er altid vigtigt i forbindelse med skiferier, og i særlig grad med dårligt knæ!! Så træn bentøjet så meget du har mulighed for! Jeg spinner en del (løb dur ikke med mit dårligt knæ), og det syntes jeg har viket rigtig godt.

Jeg kører også med et støttebind med skinner i. Jeg tror egnetlig ikke at bindet redder noget ved styr og lignende, men det holder knæet varmt (vigtigt) og har måske? en psykologisk effekt, så man "husker" ikke at kaste sig ud i for vilde ting... :-) Man kan jo hurtig blive lidt kåd på en dag med nysne og blå himmel....

Nicoline 10/01 2011 12:10

Hej clo

Jeg går også i fitness 4 gange om ugen her ingen skiferien for at styrke musklerne omkring knæet, så det kan holde til det. Det er første gang, og allerede nu kan jeg mærke en forbedring, fordi jeg også tidligere har oplevet at have lidt knas med det, nu når vejret er koldt.
Den ski jeg har besluttet mig for, er den der hedder k2 t nine one luv.
Jeg har lige snakket i telefon med ham som har butikken der sælger denne ski, og han mener også at det er en god allround ski i forhold til mit knæ. Har stort set besluttet mig for at det skal være den. Man vil g´jo gerne købe en ski, man kan udvikle sig på også :)
Det med støttebindet tror jeg du har helt ret i, har det også på af den samme grund som dig.
Men tusind tak for responsen ;)
Det er godt nok dejligt, at man kan få noget vejledning, når man er lidt usikker :)

Kim Dahm Hansen 10/01 2011 15:44

Hej Nicoline

Tillykke med dine nye k2 ski, jeg er sikker på du bliver glad for dine nye ski, og længden er helt fint til dig.

Hvornår var det, du skal afsted på skiferie.

Nicoline 11/01 2011 10:05

Hej Kim.

Det skal jeg i uge 6. :) Det bliver rigtig spændende, glæder mig rigtig meget til at få prøvet det nye ski! :D Og Mange mange tak for hjælpen :)

Jan 07/01 2011 13:37

Hej

Jeg vil mene at de max. må være 160 cm.

Nicoline 07/01 2011 15:13

Okay tak, hvad ligger til grund, for at du mener det skal være denne længe?

Har nemlig kigget på ski der ligger mellem 162 og 168.

Jan C 07/01 2011 17:40

hej de skal være min 167 cm hvis de er for korte slår de for meget i dit knæ

Nicoline 07/01 2011 17:53

Tak for responsen.

Jamen hvis de er lange, bliver de så ikke også svære og dreje for mig, eller har jeg misforstået noget?
Nu vejer jeg lige i overkanten, men er meget fysisk aktiv, og gør det at man skal kigge efter korte eller længere ski?

Hilsen Nicoline

Nicoline 08/01 2011 11:18

Jeg er også MEGET interesseret i at høre fra andre, der måske kunne være mig behjælpelig med dette. :)

Hilsen Nicoline

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen