Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Cenaja 21/01 2008 16:00
Hejsa
Jeg har fået tilbudt at købe en venindes gamle ski, hvilket jo er lokkende da det er billigere end at leje. Men er i tvivl om det er den rette længde til mig. Skiene måler 160 og skulle være en mellemski. Jeg er 169 og vejer omkr. 60 kg. Jeg har været afsted to gange, og derfor ikke specielt erfaren, men de sorte skal der prøves lidt flere kræfter med, samt kunne jeg godt ønske at prøve lidt off-pist i år. De gange jeg har været afsted har længden på skiene været 155cm.
Hvad siger erfaringerne, gør det den store forskel og i så fald hvilken betydning har det?
Leif Hornbak 21/01 2008 18:46
Sv: Skilængde
Hej
Dine ski, som jeg forventer er carvingski, bør gå dig til mellem hagen og næsen. Dvs. ca. 15 cm under din højde. Når du er 169 cm høj vil jeg anbefale dig ski på 150 - 155 cm. Jo kortere dine ski er, jo bedre kan du manøvrere. Til gengæld giver korte ski lidt lavere fart, men du skal jo heller ikke køre styrtløb. Endvidere giver korte ski lidt mindre skær at bremse på, men da du kin vejer 60 kg, så er det jo heller ikke problem.
Jeg ville i dit tilfælde nok vælge 150 cm frem 155 cm, men 155 cm kan sagtens gå.
Hilsen fra en allround skiløber, som har prøvet flere forskellige længder ski.
Se 21/01 2008 22:04
nu skriver du at du ikke er så erfaren!
Så en kortere ski ville være meget fornuftigt nu!
Men på længere sigt skal du ikke køre på korte ski!
Det er en skrøne fra den gang carving kom frem at de skunne være 10 - 15 cm kortere end dig selv!
Jeg er selv 160 og køre på 160 lange ski!
Så ingen problemer i at købe din venindes ski!
Har selv kørt 15 år og har 2 års erfaring som guide, så har været med mange gæster ude og at leje ski!
Skovby 22/01 2008 11:48
Låner lige tråden, håber det er ok.
Hvad med Twintip ski? jeg er 195 og overvejer at købe et par på 180, er det som det skal være?
Sattack 22/01 2008 13:06
Det er jo fint at have erfaring på ski og ikke mindst egen erfaring med længde af ski.
Men bare for overblikket skyld så lidt forklaring.
Ski kan deles op i kategorier og med det variere længde.
Allround, som er rimelig "bløde" eller bøjelige om man vil. Det er medvirkende til at den hjælper meget igennem et sving. Man står også højere på skien ved at løfte bindingen, som igen hjælper at kunne kante mere. Det er ski for den som vil hygge sig på pisten og vælges som regel i længde fra næsen og nedefter.
Allmountain. Siger lidt sig selv. Kan det hele og fordeling er eller kan være 60 /40 on/offpiste. -15 cm eller længere afhængig af hvor man kører og hvor godt man gør det. De er forøvrigt rimelig brede hvilket giver et godt løft i offpisten, men kan stadig køres med kortsving
Freeride og Backcountry. Offpist ski. Bred, ingen løft af binding og blød for- og bagende, Længde er ens højde +. Gi' gas i offpiste ;D
Twintip. Løftet i begge ender for at kunne lande begge veje ved spring. Også rimelig bløde for at absorberer landinger. Bruges i parken, men stadig god allround. Benyttes som regel af the young guns.
Slalomcarver. Tja er du til hurtige sving fra kant til kant så er det her. Meget stiv og kommer bedst til rette ved en øvet skiløber. Er MEGET korte alt afhængig af løber - 15 cm og ned efter. Se slalomløb på flimmer en dag - Ingemar Stenmark ville falde om af grin ;D
Race og Skiercross. Sving i fart og afsted det går. Er ikke nær så timeglasformet da det jo er fart vi taler om. Fra næse og op mod toppen +.
Der er ski desideret til piger / kvinder, hvor bindingen er placeret længere fremme. De er dermed nemmere at styre og har ikke mindst formindsket vægt.
Hold da helt ferie hvor en forklaring, og hvad kan man så bruge det til ?! Find først ud af hvor du som løber hører til.
Derefter kan en ski vælges.
En forkert ski købt billigt kan være frustrerende for en dyrt betalt ferie.
Skovby : Du ved sikkert hvor du er som skiløber, så længden passer.
Ski Heil
Filip 23/01 2008 20:19
Længten på twintip er jo for hele skien, og når den tipper op i begge ender vil der ikke være ligeså stor en del af skien der har kontakt med overfladen som en alm ski. De må altså gerne være lidt længere end de alm ski du vil vælge til pisten
180 cm ski til 195 cm gir en tt der virkelig vil være livlig til dig. En så kort tt vil slippe sneen hvis du virkelig ligger den på kanten, altså ikke en ski til at fræse pister med. Men god til leg, små sving og park.
Til offpiste vil jeg bestemt også anbefalde en længere ski. 190 cm minst og bred, hvis du mener det rigtigt. Men så skal du også vælge en rigtig offpiste tt og glemme alt om at bruge den på pisten. Ski med omvendt sidecut (ski der bøjer opad i stedet for nedaf) er ikke til pister. Den vil ikke på nogen måde kunne måle sig med en rigtig pisteski. Den kan dog godt bruges i park også.