Skilængde?

Søren Wernberg 10/02 2007 13:37

Hej...

Jeg er en mand som skal afsted til pisterne inden så længe. Jeg har stået på ski i mange år, men det er efterhånden mange år siden (ca. 10 år siden).
Jeg er derfor meget i tvivl om, hvilken skilængde jeg skal benytte? Jeg vil mene jeg går ind i kategorien "øvede", men har aldrig stået på carvingski før. Jeg måler ca. 165 cm og vejer ca. 65 kg.
Håber på nogle kompetente svar ;o)

Kommentarer:
Der er i alt 5 svar i denne forumtråd.

Trine Hviid 10/02 2007 14:21

Sv: Skilængde?

Hej.

Som hovedregel skal man vælge ski der er 10-15 cm kortere end en selv. Jeg har selv valgt 15 cm. kortere...

Jeg havde også en periode på 8 år, hvor jeg ikke stod på ski, men det er som det med cyklen, man glemmer det ikke. Efter et par ture på pisterne, var fornemmelsen tilbage..

God tur..

Carsten Jespersen 15/02 2007 00:50

Hej.

Det med 10-15 cm kortere end en selv er en grov hovedregel. Det handler mest om vægtem der trykker på skien. Skien ved ikke om 85 kg der trykker på skien kommer fra en 160 eller 185 cm høj mand.

Længden afhænger også af formålet med skiløbet. Er man til korte sving på pisten, eller downhill uden særlige sving eller meget store sving i høj fart. Er man til offpiste m.m.

Og af ens fysiske og tekniske evner. Altså føler man sig mere selvtillidsfuld og tryg ved en kortere ski man kan tumle uanset slush, sne i store dynger på pisten o.s.v. og hvis tempoet er lavt - så er en kort ski nemmere at tumle.

Nu synes jeg så, at hvis du ellers er en mand med lidt agressivitet i skiløbet, vil 150 cm jo være lidt en "tøseski".

Hvad med en Fischer AMC76-Allmountain ski i 158 cm. Det er en herreski i den gode ende, altså kan køre med høj fart på pisten med stor stabilitet
men ellers p.g.a. dens større bredde en fremregende off.pisteski. 60% piste - 40 % off.piste. P.g.a. bredden. Dens store torsionsstivhed p.g.a. titanium - chassis giver gode egenskaber på den den hårde piste.

Jeg har tilfældigvis en helt ny til salg til billig pris.

Claus L 15/02 2007 11:05

Jeg ville gå som udgangspunkt efter en ski mellem 160-170 cm.

Jeg har også tilfældigvis en kongeski til salg: Fischer RX 9 (lillebror RX 8 er kåret til verdens bedste allround ski) :-)

Model 2007. brugt 1 uge. inkl. stave 120 cm 2500,-
Nypris 5.500,-

Larsen-c@get2net.dk

Carsten Jespersen 15/02 2007 18:37

Kommentar til Claus L.

Enig i at RX8 og RX9 er supergode ski.

Uenig I at gå efter 160-170 cm. Du skriver godt nok, at DU vil gå efter dette.

MEN det er jo Søren vi prøver at vejlede. Han er altså en bitte mand på 65 kg. og 165 cm.

Han bør ikke gå over 160 cm, med mindre han har meget magt over det, og at han er til fart. Ellers ikke. Basta.

Og nu vi er ved det. En kort ski er jo nu om dage ikke langsom.

Claus L 16/02 2007 13:56

Hej igen.

Mit råd var nu ikke hvad jeg selv ville vælge, jeg løber selv på ski omkring 180 cm, men derimod et råd til Søren ud fra hans højde, vægt, kunnen m.m.

Har selv en kammerat der vejer ca. 65 kg og løber på et par RX9 i 170 cm, hvilket han er meget tilfreds med, men han er dog højere.

Så med Sørens højde på 165 cm er jeg nok tilbøjelig til at give dig ret, skilængde omkring 160 cm vil nok være passende.

Så er dem jeg har til salg jo også absolut perfekte ;-)

Hilsen Claus

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen