Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Martin G 23/01 2008 12:35
Hej.
Jeg har været ude at købe nyt skitøj, og da jeg gik og kiggede i butikken, så jeg at der var flere jakker der havde en "underlig" sort rund, gummi plade, der skåret igennem vandret og lodret, og den sidder lige bag lynlåsen, hvad er den til?? for den sidder også i det sæt jeg endte med at købe...
//Martin
Gert Lund 23/01 2008 13:32
Sv: Skijakke
Recco er et system, med små elektroniske sendere, der syes ind i meget skitøj af en hvis kvalitet, nu om dage. Det er en ganske smart system, men kan udelukkende bruges som en ekstra sikkerhed.
Recco kommer ind i billedet, når man efter en lavine har fået en helikopter i luften, til at assistere en eftersøgning efter eventuelt begravede. I mange redningshelikoptere, er der et søge apparat, der er i stand til at lokalisere Recco-sendere.
Så altså, Recco er en god idé, især hvis man vil være sikker på at ens lig bliver fundet inden sneen smelter. Men da det ofte tager et antal minutter, før en helikopter kan være på et ulykkessted, er chancen for at blive fundet i live, udelukkende med Recco som sikkerhed, markant mindre, end for en uheldig skiløber med lavinebipper
Martin G 23/01 2008 23:59
Hej igen.
Vil det sige at den runde gummidut er den sender ting, eller er jakken bare forberadt til det, eller er det noget man skal ud og købe ved siden af...?
Kenneth 24/01 2008 07:17
Hej Martin;
Jeg tror at I er gået en lille smule skævt af hinanden her.
Det er fuldstændigt korrekt at Recco er et system man bruger, hvis man bliver fanget i en lavine. Systemet vil dog være syet ind i tøjet, og der vil altid stå "Recco" udenpå.
Den lille runde gummidut du har, er til at trække høretelefoner igennem...fx til Ipod. Så er systemet blot lavet sådan, at der ikke kan komme vand/sne den anden vej igennem.
Håber det gav mening.
Martin G 24/01 2008 11:05
Så er jeg med.
Jeg takker for hjælpen