Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Mette 01/04 2013 21:15
Hej alle !
Overvejer stærkt at blive skiguide eller skiinstruktør i vinteren 2013-2014 jeg vil rigtig gerne til Frankrig og har også overvejet Canada eftersom jeg går på en engelsksproget linje på gymnasiet.
Jeg er lidt i tvivl om forskelle og ligheder mellem de to jobs, men vil gerne være så meget på pisterne som muligt hvad enten det er i form af undervisning eller pistevisning og ellers være så meget i kontakt med gæsterne via andre arrangementer som overhovedet muligt.
Har skrevet ansøgning og det hele og har sendt til de første og mest "kendte" bureauer såsom Trier og Northlander, vil super gerne have nogle fif til andre bureauer eller eventueller hjemmesider for mere info :)
Marie 02/04 2013 20:15
Sv: Skiguide/skiintruktør 2013-2014
Hej Mette
Jeg har arbejdet som skiguide i to sæsoner. Først for Thinggaard- og Østerlindet Rejser i Schladming, og senere for Team Benns i Østrig.
Som skiguide, arbejder du sådan set 24/7, til næsten ingen penge, men du har også meget frihed og ansvar (kommer selvfølgelig an på hvilket firma man arbejder for). Som guide får du fri bolig, og er man god til at tage sine gæster med rundt på restauranter og barer, får man også mange goder med det. En typisk uge foregår således:
Lørdag: man står op før fanden får sko på, for at modtage gæster med bus, fly, tog og kør selv gæster. Man bruger hele dagen på at få gæsterne godt indkvarteret.
Søndag: Hotelbesøg,Evt. hjælpe gæster i skiskole, pistevisning,afterskiing, evt. pubcrawl
Mandag: pistevisning, afterski
Tirsdag: Hotelbesøg, evt. fri til at stå på ski selv,afterski evt. aftenarrangement
Onsdag: Hotelbesøg, picnic, afterski, evt. aftenarrangement
Torsdag: Hotelbesøg, evt. fri til at stå på ski selv,afterski, evt. aftenarrangement, forberede næste uges gæster
Fredag: Primært forberede ankomst/afrejse dagen efter
I min tid som guide, har min økonomi lige præcis kunne løbe rundt, og jeg har spist MEGET ude og gået MEGET i byen.
Som skilærer arbejder du i næsten alle de timer lifterne har åbne. Mener dog at man får nogle formiddage eller eftermiddage fri. Der er meget hieraki, så er du ny, får du æren af at undervise de helt små børn, og jo længere du har arbejdet som skilærer, jo bedre elever får du, og jo sjovere bliver det, har jeg hørt. Man skal som udgangspunkt selv finde bolig, når man er skilærer, men tror efterhånden at de fleste skiskoler har nogle personale-lejligheder. Lønnen som skilærer er desuden meget bedre end som guide.
Jeg kan anbefale dig at sende ansøgninger til Team Benns, Slopetrotter Danski og Thinggaard.
Held og lykke med det hele :)
- Marie
Rikkesh 10/04 2013 11:19
Hej Mette,
Jeg har selv været guide 2 gange, 1. gang ved Oure sport ski rejser, (2. sæson tog jeg til Canada), og 3. sæson var jeg var bartender for Slopetrotter.
Og jeg må nok indrømme, at jeg er ikke helt personen der er til det der med at være guide eller bartender. Hvis jeg skulle tage en sæson igen, og råde nogen til at gøre det, så skulle det være som min 2. sæson til Canada, hvor man prøver noget nyt, og ikke er omgivet af danskere hele tiden.
Men det kommer jo meget an på hvilken slags person man er. Jeg ved at man kan tage mange forskellige instruktør kurser rundt omkring i Canada, hvor man så er lovet job bag efter på det bjerg man har taget kurset. Og det er nok, hvad jeg ville anbefale dig. Fx seasonhousing.com har skiskole programmer for whistler, så du kan købe instruktør programmet gennem dem, samt lejlighed, så du har et sted at bo hele sæsonen, også når dit instruktør kursus er over stået.
Det samme er der med GapYearCanada i Banff, Nonstop i Fernie.. (ikke helt sikre på disse) Men der ville man da i hvert fald få din instruktør uddannelse, som du snakkede om, komme til Canada og måske også møde lidt nye mennesker fra hele verden.
Det ville være mit personlige råd. Jeg er stor fan af Canada, og knap så stor fan af guide jobs, det er alt for dårlig en løn for 24/7 arbejde... og ikke nær så meget ski tid.. (eller det er igen min mening og personlige erfaring)
Men hvis man brænder for det, kan et guide job helt sikkert også være fedt. :)
Mette 11/04 2013 19:50
Super, tusinde tak for jeres svar !
Det var da lidt god inspiration og lidt at tænke på 8)