Skisæsonens sidste store udsalg: Spar op til 25%

Skiguide 2006

Netto 11/01 2006 11:32

Hej folkens.

En hvor skal en ung frisk fyr søge job som skiguide, hvis man hoedsagligt vil beskæftige sig med unge der er klar på at feste?

Jeg er 20 til december når skiperioden starter, færdig med gym, og lige neop færdig hos milli. Jeg har derfor på forhånd ingen guideuddannelse.

Nogen der kan anbefale/foreslå noget?

MVH Netto

Kommentarer:
Der er i alt 9 svar i denne forumtråd.

Due 11/01 2006 12:16

Sv: Skiguide 2006

Hej,

Du skal søge hos rejsebureauerne til august/september.

Jeg stod faktisk i samme situation i år, med netop afsluttet værnepligt fra 1. december, og student fra i sommers. Men kom alt for sent ud med at søge job som guide. Det må derfor vente til sæsonen 06/07.
Har valgt at udsætte mine studier til 2008 af samme grund, for skal bare prøves at få en sæson i sneen, ellers vil det komme til at ærge mig i flere år!

Rasmus Hornemann 11/01 2006 12:20

Hvor meget tid får man egentlig til at stå på ski som guide? Går hovedparten af tiden ikke med at servicere kunderne?

Pernille 11/01 2006 15:39

Rasmus: Tid? Det kommer an på destinationen...

Jeg har haft en sæson i Valdisere og en i Söll, og der var meget stor forskel på fritiden de 2 steder.
Som hovedregel kører man pistevisning 2-3 dage/uge, lørdagen går med afrejse og ankomst, og man bruger typisk en dag på at lave picnic.
Derudover opstår der selvfølgelig situationer hvor man skal lave andre ting, fx. tage sig af tilskadekomne, i skitiden. Men det lykkedes mig da altid at stå på ski 2-3 dage om ugen for mig selv, dog med undtagelse af gymnasieugerne, hvor man kan opleve ikke at være på ski overhovedet hvis man er fast guide (det tager ugeguiderne sig af...).

Netto:
Søg hos så mange rejsebureauer som muligt, men husk, at hvis du vil feste med de unge kommer du også til at arbejde mere og stå mindre på ski, for de tager som oftest til de store destinationer...

Netto 11/01 2006 19:03

Det svar jeg leder efter er hvilke rejsebureauer der hovedsagligt beskæftiger sig med unge.

Pernille 11/01 2006 21:02

Ecart - kun grupperejser, stort set kun unge

Ski-xtreme - billige rejser, også fortrinsvis unge, men har også lidt ældre gæster

Nortlander - en del gymnasieelever og universitetsstuderende, men også mange andre typer

Synes ofte det kommer mere an på destinationen end på bureauet...

Netto 12/01 2006 11:28

ok. Jeg takker mange gange, men er staid åben overfor FIF fra andre der har gode ideer angående jobbet som skiguide.

tidligere guide 12/01 2006 14:01

Hej Netto

det lyder umiddelbart ikke som om det er selve guidejobbet du gerne vil, men mere noget a la skibums.

Ja, du fester meget som guide, men der er også meget ansvar og arbejde, specielt på de destinationer hvor der netop er mange unge der fester. Det er ofte netop de steder hvor man ikke selv får mulighed for at feste helt så meget som andre steder, da man netop skal være den ansvarsbevidste.

Men som Pernille siger: Det afhænger meget af destinationen og også af rejsebureauet...

Jeg ville anbefale måske arbejde på en bar eller skiforretning. Der er masser af fest med de andre danskere og lokale, og det er klart det fedeste!!!

Men hvis du brænder vildt for guide blir det jo nok først næste sæson, da alle kurser er afholdt.

Men du kan nok stadig nå at få andre slags jobs dernede.

Held og lykke med det!

:-)

Netto 12/01 2006 15:07

det er også først næste sæson jeg tænker på, for skal lige være færdig med skole, og så til milli. Arbejde i en skishop kunne self også være en mulighed, og i en bar vill være perfekt, men mange steder er det et krav at du har arbejdet i en bar eller på et diskotek for at du kan få jobbet. Jeg mener, jeg kan da godt skænke en fadøl og blande en rom og cola, men de ville da klart vælge en der havde erfaringer med jobbet først??

Tidligere guide 13/01 2006 18:15

Det er ikke noget krav at du har været i bar før, hvis du søger hos et dansk rejseselskab. De har jo også barer rundt omkring på deres hoteller.

Uanset hvad skal det nok blive fedt for dig, en sæson i alperne er en oplevelse uanset hvor man ender :-)

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen