Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Rasmus Møller 04/01 2019 13:34
Hej Vi er en familie på to voksne og to børn. Vi er 39 år (m) og 32 (k), vores to drenge er 4½ år (tvillinger). Vi påtænker at tage til Wagrain på Grafenberg med Højmark, fra 26 december 2019 – 03 januar 2020.
Vi er selv habile skiløbere men vores børn har aldrig stået på ski. Vi regner med at tage et par turer til syd Sverige i år, så de kan snuse lidt til skiløb.
Vi er begge indstillet på at det bliver skiferie på børnenes præmisser.
Jeg har følgende spørgsmål:
Er der nogle der kan fortælle noget om hvordan det er at have børn med på ski i denne alder? Her tænker jeg, skiskole, hotel med aktiviteter til børnene, hotel hvor der er andre børn?
Er det valgte hotel fornuftigt i forhold til børn og aktiviteter? Er der andre steder der kan anbefales?
Hvis i har generelle råd om ski med børn er i velkomne til at skrive.
Sophie Hendriksen 06/01 2019 01:26
Sv: Skiferie med børn
Vores søn startede med at få ski på og blive skubbet ned af en bakke og grebet i den anden ende som 2,5-årig (der var han alt for lille til at styre noget som helst, men fine billeder til albummet på ski med sut i munden!). Derefter har vi selv stået med ham - I starten (3,5 år) med en snor om maven som østrigerne gør (bemærk, snor og ikke sele). Det kræver selvfølgelig man selv er rimelig god til ski og orker det. Vi har syntes det var rigtig hyggeligt, da vi på den måde var sammen og ikke havde en ferie hvor han var outsourcet til skiskole dagen lang. Nogen børn vil nok have mere glæde af skiskole, og her må I kende jeres børn bedst og vide hvad de helst vil.
Knægten er nu 8, og har stået ca. 16 uger på ski i både alperne, USA (Vail) og Canada (Whistler). USA og Canada er ekstremt familievenligt og jeg kan ikke anbefale det nok, men logistikken er naturligvis lidt anderledes med en lang flyvetur og liftkortene er pissedyre. Vi tager dog troligt turen til Vail for fjerde gang i februar.
Da han var helt lille, var vi rigtig glade for at være i Oberlech. Der bor man midt på pisten oven over Lech, der er skiskole og en rigtig fin børneklub lige om hjørnet for alle hoteller. Hotellerne er lækre, og jeg her er helt uenig med resten, hotel med halvpension er bare lykken med små børn. Så kan man hygge, lege og stå på ski uden at bekymre sig om noget praktisk. I Oberlech havde hotellet et godt samarbejde med det lokale babysitterbureau, så de kunne komme på hotellet også. Vi havde en babysitter to dage, hun både stod på ski med ham, kælkede, sørgede for en snack og en pause på hotelværelset. Det var skønt at have en lille pause og vores søn hyggede sig rigtig meget. Alle hoteller i Oberlech er fyldt med børnefamilier. Er jeres børn sociale, så skal der hurtigt være nogen at lege med. Sådan noget er meget individuelt hvad man foretrækker. Andre familier ser hinanden meget lidt i hverdagen, og så vil de bare gerne være sig selv. Vi bor altid selv på Hotel Montana, men umiddelbart er alle hotellerne deroppe ret gode.
Logistik er generelt vigtig når de er helt små, og jeg tænker særligt når I har tvillinger. Jeg syntes det var rigeligt at være to voksne og et barn nogen gange.
Optimalt bor I ski-in/ski-out eller med ski concierge-agtige forhold som de bruger i USA og med halvpension, gode værelser og pool. Er vejret dårligt eller er ski måske ikke helt så fedt for de små som man håber, så er det bare fedt med en pool på hotellet. Særligt når I er afsted tidligt på sæsonen hvor det både bliver tidligt mørkt og vejret kan være lidt funky, så ville jeg virkelig overveje hvordan I bor og hvad der er af andre aktiviteter. Mange steder er der lange kælkebaner som er virkelig fedt. Nogen steder er det dog kun få dage om ugen der er åbent f.eks. i Ischgl og St. Anton, mens den er åbent hver dag til kl. 22 mellem Oberlech og Lech. Kanon aktivitet ved siden af ski. Bemærk at Wagrain ligger meget lavt, så det er lidt af et sats så tidligt på sæsonen.
Da vores søn var lille undgik vi altid frokost på cafeteria, da det var lidt et ræs og skulle op og hente mad mm., måske er der ikke plads, og så er det bare verdens værste situation at stå der med små sultne og kolde børn og fortælle man ikke kan blive. Derfor altid restaurant med betjening dengang og i højsæsonen som jul bestiller vi altid bord.
Vi oplevede at vores søn skulle have ekstremt meget mad i løbet af dagen, da han var helt lille. Han kunne gå fuldkommen sukkerkold på en halv time, og så fik vi ham aldrig i gang igen. Rygsækken var fuld af små bøtter med kogte pastaskruer, chokolade, gulerødder, frugtstænger, frugtsmoothies og små cacaomælk. Minimum et eller andet i hovedet på ham hver halve time. Det var faktisk først sidste år, da han var 7,5, at han ikke var så sart omkring maden længere. Nu nøjes vi med en frugtstang og lidt chokolade, mens pastaen og grøntsagerne bliver hjemme.
Preben Johannesson 06/01 2019 11:14
Jeg har selv haft mine med på ski siden den mindste var 2-3 år.
De startede på skiskole, hvilket jeg også klart vil anbefale. Vi har altid boet på hotel og det har og er jeg glad for, jeg gider nemlig ikke lave mad. Det skal være hygge og afslapning.
Vi har været flere forskellige steder, mest med Clickski, da det er billigt, men også mest begynder områder. Lofer vil jeg sige er et godt og billigt begynder område, der er mange pister til begyndere.
Men ja, så tidligt ved man jo ikke hvor meget sne der er. Sölden ligger højt, 3000 meter, kan dog ikke huske hvor begynder venligt det er.
Jacob 07/01 2019 02:44
Hej Rasmus, jeg gætter på det er grafenberg resort du gerne vil bo. Ja det er et fornuftigt valg, det er et super hotel, meget børnevenligt, swimmingpool, underholdning, og tæt på liften, og Så er nemt med 1/2 pension. Og liftkort til børn er gratis mener jeg.
Men med 2 børn, som aldrig har stået på ski, vil jeg nok vælge Norge, eller Sverige. Mange skisportsteder, tilbyder også gratis liftkort til børn under 7 år. Jeg syntes ik at Wagrain er rigtig begynder venligt, igen vil jeg anbefale Norge, Sverige, med mange flere nemme grønne pister.
I øvrigt, så er det en fornøjelse, at se den glæde børn viser når de står på ski, håber i kommer til at opleve det.
Go tur.
Verdamt 07/01 2019 07:56
Hejsa
Jeg har selv for 10 år siden haft min dengang 6 årige dreng med på skiferie ved Wagrain, der havde vi fuld skiskole de første 3 dage, og resten af tiden sammen med mig. Frokost tog vi sammen. Vi boede oppe i Kirchboden og tog bus hverdag.
På toppen af Grafenberg, på den anden side (ca. 50 m fra Gondolen nedefra), er der en fin bred blå bakke (ca. 1000 m), liften tilbag til start er børnevenlig (nedsænket), der er varme i sæderne og bakken er fantastisk til at lære små børn at stå på ski. I bunden og toppen af den blå bakke er der restaurant, med andre ord, meget tæt på lidt tiltrængt pause/hvile med de små poder.
Min søn knækkede koden på den bakke og vi kunne have stået der for evigt, så den vil jeg da anbefale. Men Jacob har ret i at Grafenberg nok ikke være egnet for mere end det. Men det var rigeligt til min søn, og jeg fik selv mulighed for at give den lidt gas undervejs. :)
Jeg har ikke selv været på Grafenberg Resort, men jeg kender et par familier som har været der, og de roser stedet, og da det ligger overfor Gondolen, er det virkelig nemt at komme ned, hvis nogen bliver lidt trætte i løbet af dagen. :)
Jeg ville overhovedet ikke være i tvivl om at jeres børn får en god tur, og I får også mulighed for enten selv at tage lidt ekstra ture, men samtidig kan jeres børn slappe af når de har behov, og det får de nok i den alder. :)
Sir William 07/01 2019 09:13
Havde selv sønnen med første gang da han var 4 år gammel, til Maria Alm og på et børnevenligt hotel gennem Højmark rejser. (der boede ikke andre børn der så......). Han var tilmeldt til Højmarks egen heldags Skiskole for børn med dansk instruktør (som snakkede svensk og ikke dansk).
Erfaringen var, at efter et par timer var børnene trætte og skiinstruktørerne brugte mere tid på at trøste børn end at lære dem at stå på ski. Samtidig har Den Østrigske Skiskole fortrinsret på børnebakkerne, så Højmarks Skiskole kunne kun bruge de faciliteter som Den Østrigske skiskole ikke brugte.
Så anbefaler klart, at bruge Den Østrigske Skiskole kontra Højmarks. Højmarks har så en maskot som er populær hos børnene, men kommer nok meget an på hvor man bor.
Der gik så ca. 6 år før vi prøvede igen, denne gang til Berchtesgarden i Tyskland gennem Onlineski. Denne gang også med den yngste (5 år). Perfekt sted til børn og den yngste kom på heldagsskiskole mens sønnen fik en privatlærer (ung pige på ca. 15-16 år som kun kunne tysk).
Ved frokost var datteren ved at være træt, men kom igennem alle dagene.
Begge gange har vi boet på hotel, så vi ikke skulle tænkte på at lave mad (super når børnene kan vælge mellem børne og voksenretter) m.m.. Og begge gange har vi medbragt underholdning til børnene, så som Nintendoer, Ipads og des lige. I Berchtesgaden havde de hinanden og hyggede sig sammen.
Sidste år tog vi så til Støten i Sverige, havde lejet en hytte midt i terrænet og begge børn var tilmeldt skiskole á 2 timer om eftermiddagen.
Det var min første tur nordpå og troede aldrig jeg ville gøre det, men det var nok den bedste beslutning vi har gjort.
Selve skiområdet i Støten er så børnevenligt som det kan være. Der er brede pister i varierende sværhedsgrader og kører børnene uden for pisten, kommer de ud blandt træerne. Skiinstruktørerne er ufattelig børnevenlige og lærer også deres elever at køre mellem træerne.
Så ufattelig megen fokus på at børnene lærer noget, og ved ikke om det er fordi vores børn var ældre, men de lærte ufattelig meget i den uge.
Og hytten, det gav bare så meget frihed at vi havde så meget plads til os og vi kunne spise når det passede os. Maden er nok ikke så spændende som på et hotel, men det bliver på børnenes præmisser og når maden er færdigspist, så er der en stue man kan hygge sig i.
Så min anbefaling ville klart være
- Tag nordpå til Sverige, perfekte bakker til børn og der snakkes et sprog som børnene forstår på skiskolen
- Vælge kun skiskole á 2 timer per dag. Børnene kan ikke klare mange flere timer end det og så får I også noget tid sammen med dem.
- Tager I sydpå til Østrig, så vælg den Østrigske skiskole (de har også danske instruktører nogen steder)
- Vælg hotel, da de fleste hoteller gør meget for at forkæle jeres børn omkring maden
Verdamt 08/01 2019 14:56
Jeg kan kun tilslutte mig indlægget om Støten, der var jeg nemlig 3 år senere efter Wagrain med min nu 9 årige dreng, og den næste dreng i rækken som nu var 7 år gammel. Støten er et dejligt sted, og de havde en fest i alle dagende, og det var billigt.
Vi spiste så madpakker og varmede kakao til frokost, hvilket naturligvis ikke er det samme som Schnitzel og fadøl, men det var hvad vi havde råd til dette år. :)
Støten kan varmt anbefales til børnefamilier.
Madmartigan 04/01 2019 22:25
Hej Rasmus
Min søn er fra Januar 2011. I Januar 2016 var vi afsted med ham første gang, og der var han i skiskole fra 10-12 fire dage i træk. Den sidste dag stod han selv ned af blå 17a i Dachstein-West, på Annaberg siden. Året efter i Zauchensee, stod han selv i "ploven" på alle de blå :-)
Jeg vil klart anbefale jer, at bo i en hytte, så man ikke er afhængig af en tidsramme, for spisetidspunkter. Men selv kan lave lidt kakao, spille spil, hygge, spise, etc. når man vil. Er der skidt vejr eller trætte børn, er de noget nemmere at underholde/aktivere i en hytte.
Vil forslå nogle af dem her.
https://www.skiferie.dk/alpendorf-dachstein
https://www.flachau-winkl.at/home.html
https://www.landal.dk/park/katschberg?_ga=2.199477096.758921974.1546636668-682623033.1546636668
http://www.ferienhaus-oberberg.at
http://www.sesvenna.at
God tur, overvejer selv samme tidsramme :-)
Caspar Rubin Skov 04/01 2019 23:27
Enig mht. hytten i stedet for hotel.
Min søn startede som 3-årig i Wagrain.
Min anbefaling vil dog klart være at vælge heldags skiskole. Fra 10-15 med middagsmad.
Efter middag er der som regel ikke så mange på holdet og der lærer de virkeligt noget.