Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Søren 26/11 2008 19:53
Hej,
Jeg skal være Skibums i Frankrig i næsten fem måneder. Jeg glæder mig sindsygt meget og laver ikke andet end at planlægge og tilrettelægge.
Jeg vil gerne lige høre, om I havde nogle tips til, hvad man kan tage med, udover skitøj og lidt dagligdags tøj. F.eks. bør man tage shorts med? Det bliver jo varmt i Frankrig :)
Derudover har jeg tænkt mig at medbringe et par walkie-talkier til pisten og en playstation (for ikke at gå på bar hver nat!). Har I andre gode ideér?
Med venlig hilsen en spændt skibums! :)
Søren 02/12 2008 00:32
Sv: Skibums - what to bring?
Okay, cool. Tak for det. Skilås lyder som en god idé - selvom Uhrskov er gud og for det meste har ret ;)
Har købt en masse skiundertøj og er gået igang med at nørde "voksvideoer", så jeg skulle vist være klar til sneen :)
Morten Piltoft 27/11 2008 00:36
Hey.
Jeg skal af sted på min anden sæson om et par uger, så vil da godt lige give mine anbefalinger.
Play station er en genial ide. Tager selv min Wii med.
Alt hvad du kan samle af dvd-film. Køb evt. en lille billig dvd-afspiller du kan tage med, da det altid er skod at se film med andre på bærbaren (som dog også er vigtig at have med).
En frygtelig masse sæt skiundertøj og skistrømper, da du sikker ikke magter at vaske tøj så ofte.
Strygejern og voks er også en rigtig god ide. Selvom det økonomisk er begrænset hvor meget, der er at hente ved selv at gøre det, så er det altså ret hyggeligt lige at tjekke vejrudsigten og smide den rigtige voks på selv. Har du aldrig prøvet det før, at tjek evt. Youtube. Der er flere gennemgangsfilm.
Skilås. Den koster vel max 100kr. Ved godt Uhrskov siger, at man bare skal parrer sin ski med et andet par, men det er altså ikke altid nok.
Walkie-talkier synes mange er en god ide. Jeg synes IKKE. Det er så ofte bøvl med forbindelsen. Køb i stedet et lokalt taletidskort og smid i din Mobil. På den måde undgår du også en astronomisk telefonregning. Med dansk sim-kort betaler du jo alle opkald du får hjemme fra. Og det bliver altså hurtigt rigtig rigtig dyrt. Jeg fik det ikke selv gjort sidste vinter, hvilket var en miserabel beslutning.
Du spørger til shorts. Ja tag da bare et par shorts med. Men jeg vil også anbefale dig, at tage godt med afslappende tøj med. Når du kommer hjem efter en hel dag på ski, så orker man altså ikke at sidde i ´´gå i byen tøj’’ (jeg gør i hvert fald ikke). Så godt med joggingbukser og lign. til at slappe af i er ret lækkert at have.
Nu skal du jo til Frankrig. Selvom du 90 % af tiden kommer til, at have med danskere at gøre, så er det altså meget cool lige et kunne et par lokale gloser. Så derfor, hvis du ikke har haft fransk i gymnasiet, så køb et par franske ordbøger, så du lige kan slå de mest basale ord op. Franskmændene er et ret stolt folkefærd, så de vil sætte pris på, at du lige kan handle ind på fransk.
Derudover, så er hjelm og rygskjold obligatorisk ekstra udstyr, som du naturligvis også skal anskaffe dig, hvis dette ikke er sket.
Hvis økonomien tillader det, så hav to par ski. Et par alm. Pisteski, samt et par til offpisten. Dette kan evt. være et par twintips hvis du også befinder dig i parken. Er dette ikke tilfældet vil jeg anbefale dig at købe et par decideret freerides ski.
Har du ikke købt alt dit udstyr, så køb resten på destinationen. Ved godt nogle mener, at det er vigtigt, at købe skiudstyr i DK, da de mange køb på destinationen er med til, at mindske udvalget i de danske skibutikker. Dog er det bare så utrolig dejligt, at man kan bytte sit grej hvis det ikke lever op til forventningerne.
Bjørn Husted 27/11 2008 09:41
Hejsa.
Jeg har selv været skibums et par gange, det der var mest brug for var self. SKI, SKI og FLERE SKI, en god ting jeg fandt ud af var at man skulle arbejde lidt for den lokale skiskole, grunder er at de som regl har billige ski til deres ansatte og at de har mange hyggelige fester eller andet godt, så man ser lidt at hvad de går og laver samt man får et netværk som ikke kun er bumserne fra sovesalen. VENT MED AT KØBE SKI og vintertøj, det kan altid gøres bedere det sted hvor du kommer. Der er masser af sidste års testski og skitøj i de forskellige områder, samt sidste års model, mens de ski der er her hjemme normalt ikke kann tåle en hel sæson med hæftig pist og offpist misbrug, det jeg normalt gør er at leje et par testski de første 3-4 dage for at prøve mig lidt frem og se hvad der passer mig, og dernæst købe dem fra testforhandleren, hvis man gøre dette kan man som regl leje ski gratis, og hvis man er så heldig at den skiskole man arbejder for har et samarbejde med forhandeleren, kan dette gøre for ikke turist priser.
En bærbar er også et must. man timer bliver brugt på værelset, og hvis man bor på et 3-4 mand værelse er det også rart med lidt andet underholdning end druk i baren og afterski.
Det sidste er nok masser af undertøj, gerne et sæt til hver dag den første mdr. indtil man finder et godt sted at vaske. de sidste par gange jeg har været afsted har jeg sat penge af til at få den lokale vaskekone til at vaske og styge mine ting, så det er lidt lækkert når man er i byen og skal score turisterne.