Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

Skibag til DSLR-kamera + kameraudstyr til skibilleder! :)

Mads R. Svendsen 30/10 2009 17:11

Hej på forummet,

Jeg skriver med et håb om at der er nogen glade skiløbere/fotografer der vil dele ud af deres erfaring. Jeg står nemlig og skal afsted til Banff i Canada fra d. 4 januar sammen med 6 gutter og til turen har jeg erhvervet mig et spejlreflekskamera (Pentax K20D) så vi kan tage nogen fede billeder. Jeg vil så hører om der er nogen der har erfaring med en beskyttende skibag, der gør det nemt at have udstyret med ud i offpisten? Derudover vil jeg hører til hvilket kameraudstyr der er et must for at kunne tage de gode billeder? - har lige pt. kun et standard 18-55 mm SMC Pentax DA objektiv.

På forhånd tak for din tid,

Mvh Mads R. Svendsen

Kommentarer:
Der er i alt 7 svar i denne forumtråd.

Lars 30/10 2009 22:36

Sv: Skibag til DSLR-kamera + kameraudstyr til skibilleder! :)

Hej,

Dette kunne været et bud:
http://www.pentaximaging.com/camera-lenses/smc_PENTAX_DA_55-300mm_F4-5.8_ED/

Du får nok ikke behov for at gå under 55 mm når du står på bjerget.

Alternativt kan du overveje en all-in-one zoom der dækker en større bredde. Så slipper du for at skulle stå og fumle med at skifte objektiv på pisten.

Et all-in-one objektiv performer ikke lige så godt som et objektiv der spænder over er mindre område, og det er også meget langsommere (blænden), men man kan ikke få det hele.

Et bud fra Sigma: http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3358&navigator=6

Jeg ville vælge Pentax'en.

Glem alt om en speciel kamerataske. Køb en god skirygsæk i stedet. Fyld den op med alt det skrammel du mener du skal have med på bjerget og vikl kameraet ind i et håndklæde og læg det i rygsækken. Det kan det uden problemer holde til. Jeg behøver vel ikke sige, at tasken selvfølgelig skal være vandtæt :-)

Vi glæder os til at se dine billeder på skisport.dk

Rasmus Guldager 15/11 2009 23:23

i forhold til tasken så kig en gang på Dakine sequence - den har jeg været utrolig glad for.. der er plads til ekstra linser og det hele !

Mads R. Svendsen 20/12 2009 15:38

Så er der købt skibag - tak for rådene.

Valget faldt på Häglofs powder poetry taske - en lækker sag, hvor der skulle være fint med plads til kameraet, uden at tasken bliver for stor og klodset til skiløb.

Lohmann 16/11 2009 17:51

Som tidligere nævnt tager et pol-filter omkring en blænde, men det egner sig bedst i sol og lys plejer ikke at være et problem på bjerget.
Når det så er sagt, så skal man altså passe lidt på med pol-filter og skiferie! Havde mit oldschool SLR med til Alpe D'Huez engang(det bruger noget man kalder film, men hvad det er, kan nok ingen huske...). Det var godt vejr, så på med polfilter og fuld gas, for nu skulle der satme være blå himmel! Men det meget stærke lys på de høje tinder gjorde at himlen nærmest blev helt sort! Men det ser man jo først, når man kommer hjem og får fremkaldt. Så jeg synes polfilter gør sig bedre andre steder end på ski.

Mads R. Svendsen 04/11 2009 18:19

Tak for svaret! :) Jeg håber at kunne finde et Pentax objektiv til rimelige penge inden afgang over there! :D

Mvh Mads R. Svendsen

Martin Langdahl 12/11 2009 14:01

Jeg står lidt i samme situation som mads, jeg har dog et Olympus E-420.

Jeg har hørt at man bør anskaffe sig et pol-filter, for at tage endnu bedre billeder - giver det noget? og bliver billederne for uskarpe da man så skal have en langsommere lukketid?

Søren Hjelholt 12/11 2009 15:11

Et polfilter kan varmt anbefales, husk at det skal være et cirkulært pol-filter til DSLR kameraer.

Det giver nogle meget bedre farver på himmel, træer osv.

Det kræver lige lidt tilvænning at fotografere med, da det er endnu en ting der skal indstilles.

Det sluger en smule lys, måske et blændetrin, men med de lysforhol der er på bjerget med så meget hvidt, er det ikke noget problem.

Er i øvrigt enig med de tidligere indlæg i at en zoom-linse er et must, da man hurtigt kommer til at befinde sig et stykke fra motivet, men sørg for også at have normalobjektivet med, f.eks. ved fotografering i parken og til panoramabilleder.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen