Marck 12/01 2014 15:15

Hej har lige købt et par ny ski her i Danmark for første gang.. Spørgsmålet er om jeg skal få vokset dem eller er de køre klar

Kommentarer:
Der er i alt 2 svar i denne forumtråd.

Kristoffer 12/01 2014 17:26

Sv: Ski voks

Hej Marck!

Dette er et emne, der tit diskuteres herinde.
Jeg vil ikke anbefale dig at slibe dine ski, da kanterne højst sandsynligt ikke behøves at blive slebet, fordi de kommer direkte fra fabrikken. Du kan dog godt slibe dem bedre selv, men dette ville være synd.
Med hensyn til om de skal vokses er en anden diskussion. Nogle mener, at de helt klart skal have en gang voks, og andre mener, at de ikke behøves. Personligt ville jeg lige smelte et lille lag voks på. Men det er jo, som skrevet, en temperamentssag.

Husk, at du sagtens selv kan vokse og slibe dine ski.

Asbjørn Nissen 13/01 2014 11:44

Sv: Ski voks

Sammen svar som Christian fik for noget tid siden i et tidligere indlæg

Har ikke nogensinde selv fået slebet skiene direkte fra fabrikken. Har spurgt en af mine kammerater der arbejder på Atomic fabrikken om det er nødvendigt og han siger det er ligegyldigt, som turist, men hvis skiene skal bruges til et bestemt formål. F.eks. konkurrence skal de slibes rigtigt til dette formål og hertil dur en standart slibning fra fabrikken ikke. Samtidigt fraråder han, at man sliber sine ski for ofte. Dette gælder dog mest til sæson arbejdere, som turist er det svært at komme til, at slibe sine ski for ofte. Det slider voldsomt på skien, at blive slebet.
Omvendt råder min kammerat fra Atomic alle til, at få vokset sine ski fra ny af. Alle fabrikker giver skiene en fabriksvoks, men den er ifølge ham ikke i nært samme kvalitet, som den sportsbutikken giver. Han siger desuden at voksen mere skal ligges på for at beskytte skien, så den holder længere og bedre end hvis man undlader voksen. Ofte vil skien glide hurtigere helt uden voks fordi folk ikke har forstand på at give den helt rigtige voks til sne temp. Og ski af samme årsag optimalt set bør vokses hver morgen så voksen passer til sne temp. (Han er dog klar over dette ikke er realistisk og han gør det heller ikke selv)
Held og lykke med det

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen