Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Lene 28/12 2011 14:36
Hej jeg skal snart på ski ferie og vil have købt nogle ski , jeg er stadig nybegynder og vil gerne have nogle ski til alm. Bakke kørsel? Jeg er 173 cm høj , hvilken længe og Mosul ski skal jeg gå efter ?
Thomasdk 30/12 2011 17:03
Sv: Ski længde
Hej Jonas
God ide at prøve dig frem. Tag dig god tid, det kan være de skuffer så fælt, at du bliver glad for ikke at have købt dem.
Det med brugthandel afgør den enkelte skibutik. Spørg før du lejer dem for de har også indbyrdes konkurrence, de har som regel faste takster, for når de har været udlejet x antal dage, koster de x antal kroner.
Det er dumt ikke lige at høre dem ad, og uanset hvad, så har man prøvet. Man bliver ikke klogere af andres råd, og af at læse test på nettet. Jeg fandt ud af at det ikke virkede for mig, og den måde jeg nu engang kører ski på.
Men igen, kan ikke svare for prisen, men hør dem ad om de vil handle. Dem i Intersport i Wagrain var til at snakke med, eller rettere de slog det på på skærmen, så det var efter fastlagt takst. Et helt u0rtoligt held jeg spurgte dem ad for sjov.
Min kæreste frikøbte sine fede Rossignol dameski med 6 udlejningsdage for skalle 1.500 kr. Jeg fik en Atomic Race Ti med 12 udlejningsdage for 1.900. (Internetprisen var der 699Euro, butiksprisen 800Euro, og dk prisen 6.000.) Sål og skær var som helt nye, dog lidt skrammer på spænderne. Det var i uge 4, så det var ikke et sæson lukke tilbud.
Happy hunting.
Jonas 30/12 2011 17:21
Det lyder spændende, mange tak fordi du gav dig tid til at svare. Godt nytår.
Mvh
Asbjørn Nissen 01/01 2012 18:36
Lyt til Thomas svar det lyder rigtig fornuftigt.
Vil blot tilføje som minimum giver butikken normalt lejen af ski i den uge du er afsted som rabat så du kun skal betale for dine nye ski
Men husk at spørge som Thomas skriver ellers får i ingenting
Thomasdk 29/12 2011 20:47
Hej Lene
Det var et meget kort spørgsmål, og det er fristende at sige at skiene bare bør gå dig til hagen/næsen, og ønske dig en god tur. Har dog valgt at skrive lidt mere, da jeg godt kan huske egne begynder vanskeligheder.
Det første råd du kan få er at købe egne støvler først. Så kan skiene vente, er sikker på at mange herinde er enige i det. Få et par gode støvler i en rigtig skibutik der ved hvad de snakker om, som tilpasser de helt rigtige til dig. Her taler jeg ikke om den lokale sportsforretning, men en rigtig skibutik der kan lave skifitting. Se lidt om emnet her:
http://www.youtube.com/watch?v=09-yR88U4DY
Som nybegynder er der noget du skal huske på, du vil sikkert have mere brug for skilærer end egne ski. Så se og få bygget færdigheder på.
Når du så er klar til at købe egne ski, så gør op med dig selv hvor du er i niveau. Som nybegynder er der ingen grund til at købe egne ski for du udvikler dig alligevel så hurtigt, at de bliver en hindring for at køre der hvor du gerne vil hen. Efter et par uger gider du dem slet ikke mere, de vil ikke bide fast når du rigtigt vil dreje osv.
Har selv deltaget i skitest arrangementer, og der er meget stor forskel på ski. Og når du med kun 5 ugers erfaring skal forklare dig til en butikssælger - der skal rådgive dig nu og fremadrettet - kan det være svært at finde en ski der bare sidder lige i hjertet. Med mindre du er klar til at være en af mange med brugte begynderski til salg.
Se her hvor meget der er at tage højde for, som typer, niveau, stivhed, dameski, prisklasse m.v.
http://www.youtube.com/watch?v=K2mL6UWxESU
Mit bedste råd til dig er at leje premium ski næste skiferie. Premium ski betyder bare "alt andet end det skod" de kalder begynder ski - altså de gode skimodeller alle andre køber privat, og så kan man faktisk komme og bytte hver dag, og prøve forskellige ski.
Finder du den til dig helt perfekte ski, kan du som regel frikøbe dem stort set som nye med 30-50% rabat i forhold til de priser du ser på nettet. Her finder du også dameski, som nogle kvinder sætter stor pris på, prøv dig frem og du finder ud af at det er lige så svært at finde den rigtige ski. Forvent ikke at du finde dem med det samme, men pludseligt er den der bare.
Selv prøvede jeg nok 10 par ski, før jeg pludselig stod på den ski jeg ville have, godt hjulpet af en Østrigsk skisælger (Premium udlejning).
Se her hvad erfarne skiløbere siger om skitest, hvor forskelligt de oplever ski.
http://www.youtube.com/watch?v=HZmBQAAgpb8
Tag den tid det tager. Går der et par sæsoner mere så er det jo bare sådan. Hellere det end købe de forkerte.
Er sikker på at andre herinde også har en velkommen kommentar til det ovenstående, hvis jeg har glemt noget.
Med ønsket om nogle rigtigt gode skiture.
Jonas 30/12 2011 10:04
Hej Thomas,
studsede lige over denne linje, ("Finder du den til dig helt perfekte ski, kan du som regel frikøbe dem stort set som nye med 30-50% rabat i forhold til de priser du ser på nettet.")
da jeg selv har planer om at købe nye ski, men kan ikke finde ud af om jeg skal købe længde 167 eller 174 i K2 Rictor skien, da jeg vejer 75 og måler 175.
Min plan er så at leje et par og prøve dem i begge længder, og så efterfølgende købe det par som passer mig bedst, men skal det forsåes sådan at man har mulighed for at købe det lejede sæt ski op til 50 procent billigere ? ( Jeg skal leje i Sölden, hvis det har noget at sige )
Mvh Jonas