Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

Ski længde

Morten 21/01 2009 08:57

Hej,

Jeg er på udkig efter et par nye (brugte) ski. Har stået på ski i 5 uger, og er ikke "hardcore", men kører mest røde og sorte pister - aldrig off piste. Jeg er 190 høj og vejer 105 kg.

Jeg har kig på et par salomon crossmax 10, som jeg har lejet for et par år siden og fandt udmærkded. Men hvor lange skal skiene være til en person som mig?

Mvh
Morten

Kommentarer:
Der er i alt 4 svar i denne forumtråd.

Asbjørn Nissen 21/01 2009 09:54

Sv: Ski længde

Længden på ski er meget individuel. bruger man dem meget til offpist eller konkurence skal de være længere. Til offpist har man brug for skiene kan give opdrift i den dybe sne og til konkurrence øger længden stabiliteten på skien, så man kan køre hurtigere. Som turist skiløber der ikke står offpist, vil jeg foreslå, ikke at købe for lange ski, for hvad hastigheden angår er det få 100 dele vi snakker om, og kontrol fordelene du vil kunne opnå ved, at købe lidt mindre ski, vil i dette tilfælde klart opveje de andre fordele.
Skiene skal efter min subjektive opfattelse gå til et sted mellem hagen og næsen.
Hvis dit bmi tal er over normalt skal skiene være tættere på næsen end hagen og omvendt hvis dit bmi tal er lavere end normalt.
Held og lykke med dit skikøb. Det er nogle rigtig gode ski du har tænkt på at købe, nogle af mine egne favoritter sammen med SX 11 og SX 12 fra Atomic

Christian Rasmussen 21/01 2009 10:33

Hej Morten

Vedr. ski længder er det et tema hvor der altid er mange forskellige meninger.
Fra min egen erfaringer kan jeg sige at hvis man ikke er en profi er ski af en kortere længde at forstrække da de er nemmere at styre.
En lang ski vil give dig fordele mht. fart og størelse af overflade der har kontakt til sneen. En større kontaktflade give mere fart og en fordel hvis du køre i pulver sne.
Min første ski var 172cm (Jeg er 182cm) og dem brugte jeg fint i mange år.
Mit råd er korte ski (Højde - Ca. 10 Cm ) er bedre til de ikke så erfarne.

Mange ski hilsner
Christian
http://www.hvorpaaski.dk

Lise 21/01 2009 10:57

Så vist jeg husker kommer crossmax i 10 cm spring og ligger i 165 175 osv. (det gjorde de gamle modeller i hvert fald) og så er der ikke meget tvivl om at du skal have en 175'er. Skien er som ugangspunkt ligeglad med hvor høj du er, men det vigtige er hvad du vejer. Din højde, drøjde og niveau svarer ret godt til min fars - han sætter stor pris på sin 175cm crossmax ski, rigtig godt valg da det er en ret letkørt ski som stadig giver noget igen når man presser den, den kan du have i mange år!

Benn 21/01 2009 11:53

Udfra egne og andres erfaringer bruger vi følgende regler:

Nybegynder: Skiene skal kun gå dig til hagen.
Øvet: Skiene skal gå dig til næsen.
Ekspert: Skiene må have samme længde som dig selv og evt. længere.

I takt med at man bliver ældre og har mindre kræfter i benene skal skiene igen blive kortere.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen