Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Jakob T. 27/01 2011 09:21
Hej folkens, jeg er en gut der har stået rimelig meget på ski, og også rigtig god til det. (har ca. 14-15 ugers erfaring.)
Da jeg har læst et par tråde på dette forum, hvor folk giver solide og gode råd til køb af ski, ville jeg også lige høre om nogen gad hjælpe mig med ski køb da jeg er rimelig lost ang. netop det.
specs:
Jeg er 175cm høj
vægt: 78-80kg
60-70% piste
20-30% off-piste
10-20% leg (hop i parks osv.)
Jeg er rigtig glad for at køre meget hurtigt og lave nogle lækre carving sving. (både lange og korte).
Hvis der er nogen der har nogle gode forslag til skikøb, eller bare generelle spørgsmål må i meget gerne sige til!
På forhånd tak! :)
Jakob T. 27/01 2011 11:29
Sv: Ski køb?
Glemte lige at sige at jeg stort set kun har kørt på carving ski. (en smule snowboard ellers.) Men jeg er ret interesseret i at prøve twin-tip ski, for at se hvordan det fungerer i forhold til almindelige carving ski som man lejer i skishoppen.
Jens 27/01 2011 17:47
et par nordica dobermann spitfire pro,, ca 154-162 vil du kunne bruge
den er specielt god til at carve....
vælg nok en 154, da du gerne vil off pist
god fornøjelse
jens
Jacob 27/01 2011 19:46
Hvorfor skal han vælge 154, når han skal bruge den i offpisten?
Jens 28/01 2011 13:38
jeg synes en kort ski er væsentlig nemmere at kontrollere i meget puklet og ujævn off pist,,,,,smalle spor i skov osv,,,,måske bare mig der ikke er god nok
Fnuller 28/01 2011 18:04
Nu ved jeg jo ikke hvor i landet du bor, men bare lige til info kan jeg fortælle at intersport i city vest i århus har et par rossignol Scratch N på 170 cm (mener det var den længde) til 199,00.... der var stadig 4 par tilbage idag :-)
Kenneth 29/01 2011 12:01
hej jacob
det lydder somom du er til fart og lange sving og korte hurtige sving når det er stejlt og leg forlæns baglæns når pisten er til det. dobermann spitfire pro er et godt bud men, længden (154) er for kort til fart og offpist (vis vi snakker offpist dyb sne) og de er ikke TT, du skal nok op på 162cm.
skal jeg sige noget om et bud på en ski tror jeg mer på nordica's TT model næsten samme side cut som dobermann spitfire pro
(nordica fire arrow 74 sidecut 126/74/109 ved 164cm og TT)
eller
(nordica fire arrow 80 sidecut 132/80/115 ved 164cm og TT)mer til offpist en 74'erne
jeg tror det beste du kan gører er at leje et sted med free to ski (så koster det 2 euro at skifte ski i din ski klasse) og prøv et par modeler og længer, til du finder dem der lige er dig.
Thomasdk 30/01 2011 12:00
Ved ikke om det er muligt for dig at omsætte andres fornemmelser og teori til noget der fungerer hos dig. Der er ikke 2 af ovenstående råd som er i samme retning.
Men her er hvad jeg gjorde, ikke at det er bedrere - men sådan gjorde jeg.
Ledte i premium ski klassen, da jeg vidste jeg ville have noget i den gode ende. I en sådan en leje pakke kan du som regel bytte rundt og prøve noget forskelligt. Lyttede til mange gode råd, og læste et hav af artikler og test på nettet.
I mit tilfælde fandt jeg efter længe tids seriøs prøven af mange forskellige skimodeller, nogle ski der bare sagde knald under fødderne. Det var altså bare mig og dem. De er i perfekt stand, og stortset nye, og da jeg spurgte hvad det kostede at frikøbe dem i udlejningen, fik jeg dem til 1.900 kr. Nyprisen var 5.800, og det var bedste internetpris.
Sål og kanter er fuldstændig fejlfrie, ingen arrogante tåber som havde kørt ud på grusvej med dem.
Det her med at vælge den rette ski, er lige som at finde de rigtige sko, eller en kæreste. Prøv at lade andre hjælpe og du ender helt på herrens mark.
Man er nødt til at prøve sig lidt frem indtil det pludseligt siger bang - der var den bare.
Det er fuldstændigt umuligt at få et råd på nettet, og så sige ok den køber jeg og blive et lykkeligt skimenneske. Det nægter jeg at tro på, og det er spild af DINE penge,
Når du nu leder efter en ski der er bedst til det hele, så leder du efter en type der både kan køre og vinde et formel 1 på asfalt med trailer, ligne en almindelig familiebil, gå 20 km på literen samt håndtere ørken offroad i paris dakar. Måske du skulle gå lidt på kompromis og enten vælge en ski der er god til en ting, eller en ski der generelt er lige dårlig til det hele. Der findes ikke en ski der kan det hele lige godt, ski er fysisk optimeret fuldt ud med vilje i hver sin retning mht. stivhed, bredde, figur o.s.v.
Ligesom en Schweizerkniv, den har en masse funktioner, der alle og en faktisk er noget skod at anvende seriøst. Din multifunktions ski er på samme måde.
Nafo er inde på noget af det samme.
Lej dig frem - prøv dig frem.
Håber du finder hvad du ønsker.