Januarudsalg: Spar op til 25% på skibriller⛷️

Ski eller snowboard?

Nygaard 01/12 2008 12:24

Hej

Jeg skal på skiferie med firmaet i uge 2, hvilket bliver min første gang. Jeg er dog lidt mere hooked på snowboard, men hører fra mange (der sjovt nok aldrig har prøvet andet end ski) at det er meget sværere at begynde på snowboard.
Er der noget om snakken, eller er det ét fedt hvad man starter på?
Jeg mener, jeg skal jo lære det from scratch uanset. For mig at se svarer det at starte på ski, og så senere prøve kræfter med snowboard, bare lidt til at lære at køre bil, hvis det man egentligt gerne vil er at køre motorcykel.

Kommentarer:
Der er i alt 14 svar i denne forumtråd.

Sanne Bergstrand 28/12 2008 00:56

Sv: Ski eller snowboard?

Hey
Nu kører jeg begge dele og synes egentlig det er synd hvis man skal vælge!
Begyntde på ski spm 3-årig og startede board sideløbende som 8-årig... Står nu mest ski da jeg har haft brækket ryggen og derfor ikk så godt ka holde hårde fald ud... men board er for fedt og fortjener at blive prøvet i hvert fald et par gange..
Så mit råd er at du ska prøve begge dele af - det er os lidt federe at kunne stå begge dele, hvis chancen en dag byder sig for en hurtigt skiferie eller andet, hvor kun den ene muligheder er der.
Har heller aldrig oplevet problemer med at følge med skiløbere, når jeg står board.
Desuden foretrækker jeg at gi den gas i en park på skii stedet for board, da jeg synes det gir flere muligheder...

Altså: afprøv begge dele (ofta kan man leje board og/eller ski for et par dage) og stå på det du helst vil... det ene udelukker ikke det andet - OG det er ikk sværere at lære at stå board...

Hav en fed ferie - ski/board-ferie er den eneste rigtige måde at holde ferie på :D

Søren Hjelholt 10/12 2008 14:31

Enig med at man skal vælge det man selv synes er fedt.

Har selv stået på board en enkelt dag, og nåede da at kunne komme ned af de røde pister uden for mange fald, jeg tror det ville have taget mig længere tid på ski. HAr dog holdt mig til skiene siden...

mht. til debatten om at følges ad boardere og skiere:
En habil skiløber kan (næsten) altid køre fra en boarder, topfarten er ganske enkelt højere. Omvendt kan en habil boarder jo også løbe fra en mindre habil skiløber, så det kommer jo an på niveauet...

Det betyder jo ikke at man ikke kan følges ad. Vi løber gode skiere og boardere sammen, og har ikke specielt meget ventetid. Hvis vi har andre med, som ikke er helt så hurtige, så aftaler vi mødesteder i løbet af dagen, så det passer med at de hurtigere kan nå lidt flere ture. Så kan man sagtens bevare det sociale alligevel.

Finn Ellegaard 10/12 2008 14:33

Hej,

Jeg kører på ski - og har aldrig prøvet board.

Men min store dreng på 12 startede snowboard da han var 8 - efter 5 sæsoner på ski. Han er rigtig dygtig nu, da vi som regel er afsted 2-3 gange / vinter. Resultatet er at nu vil den lille på 8 (der faktisk kan køre en sort piste på ski) så starte op på board. Resultatet er at vi IGEN skal have en begynder med på ski/board ferie ;-))

Set i bakspejlet skulle de have startet på snowboard. Der findes bare ikke snowboardskole for 4-5 årige. Det starter først ved 8-års alderen. Hvilket jeg ikke forstår.

Mht hvad der er sværest - Tjaa når jeg kigger på mine drenge - så er det vist et fedt. Til gengæld er det rigtigt ærgeligt at være begynder 2 gange. Så jeg synes du skal vælge det du brænder for. Og uanset om det bliver ski eller board - så meld dig på en ski/snowboard skole.

Det med at man ikke taler samme sprog og ikke kan følges er noget vrøvl. Jeg har det kanon skægt i parken med mine drenge. Og vi har det kanon skægt på pisten sammen også. I off-pisten er det lidt mere problematisk - for der kniber det for den gamle at følge med....Snowboard er fantastisk til off piste løb.

Summa sumarum - vælg det du brænder for.

mvh

Finn

Andreas Krohn 22/12 2008 08:15

Jeg synes klart du skal prøve at vælge snowboard, tror hurtigt du finder ud af om det er noget for dig.

Asbjørn Nissen 03/01 2009 21:14

Det er rigtig sjovt både at stå på ski og snowboard. Man lærer hurtigere at stå på snowboard på en til to dage kan de fleste køre ned af røde pister uden de helt store problemer, men træerne vokser ikke ind i himlen. Man slår sig væsenligt mere når man står på snowboard i hvert fald i starten. Før carving skiene ville jeg have sagt at skiene var blevet overhalet indenom, og at snowboard var meget sjovere, men carving skiene har genoplivet skiløbet. Skiene kan mere i dag man kan specialicere sit skiløb til hvad man syntes er sjovest. Er man til fart køber man en race carver, er man mere til hop og sjov i fun parken køber man nogle TWINTIP. Men som mange af de andre har sagt vælg med hjertet, det du føler mest for personligt hælder jeg mest til ski, men forstår udemærket dem, som hælder mest til snowboard. Syntes dog ikke du på din første tur skal vælge andet end den ene ting, hvis det så går af h..... til så kan du jo gå ned og bytte om i butikken, men det er krævende nok at lære den ene ting af gangen. Når du så har været afsted en gang eller to til kan du så begynde på det andet valg.
Men held og lykke med snowboard eller ski det skal nok blive sjovt uanset hvad du vælger.
PS. angående hvor svært det er at følges ad, som skiløber og snowboarder har mere med at gøre hvor snowboardere og skiløbere holder pauser end hastigheden. Snowboardere vil normalt gerne holde pause hvor der er forholdsvis stejlt for ellers er det svært at komme igang igen, skiløbere derimod har det med at holde pause på forholdsvis flade steder hvilket giver store start vanskeligheder for snowboardere.

N1ck1 01/12 2008 14:06

Tror det er meget individuelt hvad man lærer hurtigst..

Personligt lærte jeg meget hurtigt at stå på snowboard, men jeg tror det skyldes at jeg stod på snowboard da jeg var yngre, og derfor ligesom havde "the feeling" med et board.

Men kender derimod også nogle stykker som simpelthen har opgivet snowboard, fordi de synes det var for svært, og derfor valgte ski i stedet for.

Men hvis du brænder for at køre på snowboard, synes jeg uden tvivl du skal kaste dig ud i det med det samme, man kan jo altid bare bytte til ski.

Desuden er snowboard (ifølge min mening) meget federe end ski :)

N1ck1 01/12 2008 14:06

Tror det er meget individuelt hvad man lærer hurtigst..

Personligt lærte jeg meget hurtigt at stå på skateboard, men jeg tror det skyldes at jeg stod på skateboard da jeg var yngre, og derfor ligesom havde "the feeling" med et board.

Men kender derimod også nogle stykker som simpelthen har opgivet snowboard, fordi de synes det var for svært, og derfor valgte ski i stedet for.

Men hvis du brænder for at køre på snowboard, synes jeg uden tvivl du skal kaste dig ud i det med det samme, man kan jo altid bare bytte til ski.

Desuden er snowboard (ifølge min mening) meget federe end ski :)

Benny Christensen 01/12 2008 15:27

Hej Nygaard.
Begge dele er sjovt. Men en ting skal du have med:
Når I skal flere af sted, bør I køre på det samme. Ski og board har svært ved at følges, og til afterskiing taler i ikke samme sprog.
Det er fællesskabet der er noget af det sjoveste.

Michael V Nielsen 24/12 2008 11:13

hej
jeg startede selv på på ski for 12 år siden, og lærte da også i løbet af 2-3 dage og styre dem fornuftigt. Da jeg have stået på ski 5-6 år synes jeg stadigvæk ikke at jeg havde en særlig pæn stil, plus jeg hadede skistøvler som pesten:-( så var der et par år hvor jeg ikke var afsted pga af uddannelse og manglende lyst. Men så valgte jeg så og give det en sidste chance, men denne gang på snowboard, og tro mig jeg har ikke et sekund fortrudt det. jeg synes stilen og hele atmosfæren omkring og stå på snowboard er meget federe end ski, så mit råd er og hoppe på brættet;-) jeg er afsted en gang om året med hele min familie, og der er jeg alene snowboarder og 25 på ski, og det er ingen problem. De steder hvor det er træls er jo de flade stykker, men hvis man nu holder sig gode venner med dem man er afsted med, kan man som regel godt få lov til og hænge efter dem i en skistav.

MVH Michael

Rasmus 14/12 2008 09:08

Vil til hver en tid sige at en boarder kan følge med en skiløber på pisten. Det eneste sted det er proplem bliver nogen gange på transportstykker, selvom jeg har set mange eksempler på det omvendte!

Det med hvad der er nemmest og lære er meget indviduelt,vil sige at de første par dage er nemmeste på ski, men man lærer hurtigst og blive rigtig god på board. Det tager bare utrolig lang tid og blive super god til ski.!

Cheers

Kaare Bjørnholt 02/12 2008 12:00

Jeg har så været på flere skiferier, hvor nogle boardede og andre stod på ski. Det har efter mine erfaringer ikke givet problemer med fællesskabet eller det at følges ad. Det gælder både som skiløber, der har været afsted med boardere og senere hen som boarder, der har været afsted med skiløbere. Vælg det du helst vil, det er alligevel ofte sjovere og dermed nemmere at lære noget, man rigtig gerne vil, end noget man knapt så gerne vil.

Tine 09/12 2008 18:39

Jeg synes du skal vælge det du brænder for..! På min første skiferie valgte jeg skiene selvom jeg brændte for snowboardet! jeg blev aldrig god til at stå på ski og skiftede derfor over på boardet efter 3 dage...Efter 2 dage kunne jeg fint følges med de andre..Det kræver selvfølgelig at man bare bliver ved og ved med at prøve selvom man falder (og får ondt i røven..)
Så jeg er dybt uenig i at ski og board ikke kan følges ad;) det går fint for mig og jeg er den eneste boarder blandt mine venner/familie..! Jeg tror dog det afhænger lidt af hvor gode dem der skal stå på ski er...

Det er op til dig selv hvad du vælger, men du vil miste lidt socialt de første par dage hvis du er den eneste på board;)

Søren Hjelholt 03/12 2008 13:29

Som flere skriver, så vælg det du helst vil prøve.

Hvad jeg har set på flere ture (som skiløber) er at det har været nemmere at lære at stå på board end på ski. Jeg kender flere som er startet på ski, men opgav det og gik over til board, som de klarede sig fint på efter 1-2 uger.

I øvrigt har jeg ikke oplevet problemer med at være boardere og skiere afsted sammen, det plejer at gå fint.

Nina Ørsted 03/12 2008 14:34

Jeg vil også være med i denne debat.
Du skriver at I skal på SKI-ferie, ergo, du skal have ski på (vær nu bare lidt social).
Det er hurtigere/lettere at lære at stå på ski (et par dage på skiskole, så kan du klare dig til husbehov (det tager et par uger på board)
Hvis vi taler om at blive rigtig dygtig, så tager det længere tid på ski.

Nej, - ski og board kan ikke følges ad! Selvom jeg er en habil board-pige, kører mine brødre (der kun står på ski) mig sønder og sammen til enhver tid!
Går det vandret, må jeg humpe afsted, og går det bare lidt opad, er jeg lost.
Derfor stiller jeg brædtet, og tager plankerne på når vi tager på ture sammen!

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen