ski binding - delt op eller én enhed?

Alexander Køppen 29/01 2014 14:47

Hej.

Jeg ville høre om der var en forskel på en binding hvor skien er blottet mellem hælstykket/bremsen og den del af bindingen der holder støvlesnuden i forhold til en binding som er sammenhængende

eksempler her:

én enhed
https://www.google.dk/search?q=bindings&safe=off&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=BwbpUpTfOobL4wT8j4HYCQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=643#q=bindings+ski&safe=off&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=SYeR-MJIgt-Z6M%253A%3ByfQUCfD5VaV5oM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.levelninesports.com%252Fimages%252Fhead%252Fhead-100025-rf-11-ski-bindings-silver-red-xl.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Freviews.levelninesports.com%252FSki-Bindings%252FHead-Railflex-11-Ski-Bindings-Silver-Red.htm%3B800%3B476


delt op
https://www.google.dk/search?q=bindings&safe=off&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=BwbpUpTfOobL4wT8j4HYCQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=643#q=bindings+ski&safe=off&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=p-rv_fNi_O9GmM%253A%3B-J9cPakGziHChM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.theskibum.com%252Fblog%252Fwp-content%252Fuploads%252F2014%252F01%252FRossignol-axial2-ski-bindings.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.theskibum.com%252Fblog%252Frossignol-axial2-120-ski-bindings-a-ski-bum-review%252F%3B1440%3B737

Kommentarer:
Der er i alt 9 svar i denne forumtråd.

Søren Hjelholt 29/01 2014 15:32

Sv: ski binding - delt op eller én enhed?

Hej Alexander.

Svaret er som altid...det afhænger af.

Du skriver ikke hvilken type skiløb bindingerne skal bruges til, så det gør det lidt sværere at svare.

For det første, ja så er der forskel, det er er jo tydeligt, så spørgsmålet er om det har nogen praktisk betydning, og i givet fald hvilken.

Der kan være flere grunde til at en binding er sammenhængende. Nogle bindeinger benytter sig af en hævet base (powerbase og hvad de forskellige producenter nu kalder det) som gør at der lægges større tryk midt på skien, og dermed hjælpe den til at svinge. Dette er naturligvis en fordel hvis du kører agressivt på pisten.

Andre bindinger sidder sammen fordi de er monteret på en justerbar base, som gør det nemmere at tilpasse dem. Dette er typisk for udlejningsski, da de så kan indstilles med en enkelt skrue. Dette har ikke nødvnedigvis nogen praktisk betydning for skiløbet, andet en at man måske riskerer at en der går en smule kraftoverføsel tabt i bindingen.

En tredje slags bindinger som er sammenhængende, er touring-bindinger, hvor hælen kan løsnes, og man kan "gå" opad med skien (med skind under selvfølgelig). Dette er især brugt i forbindelse med offpiste skiløb.

En todelt binding er monteret direkte i skien, og dermed får du umiddelbart den bedste kontakt med skien, da der ikke er noget imellem, men alt efter behov kan der være fordele i at vælge en anden type binding.

og så er der sikkert 100vis af variater jeg ikke lige har fået med :)

Henrik 29/01 2014 15:51

Sv: ski binding - delt op eller én enhed?

Jeg vil ikke direkte svare på tråden da jeg ikke kan komme med et fyldestgørende svar, men jeg vil lige kommenterer på det Hjelholdt skriver. Det er ikke for at gå i rette med dig Hjelholdt, det er lige så meget et spørgsmål.

Du skriver at nogle ski har en hævet base på skien under bindingen. Og det kan man jo også se er gældende. Men du skriver at det er for at få et større tryk midt på skien. Det tror jeg nu ikke er rigtigt. En hævet base gør at du kommer længere væk fra bunden af skien, der hvor du overfører kraften i din støvle. Dette gør at det er lettere at lægge skien på kant, det er jo vægtstangsprincippet. Sådan har jeg i al fald altid set hævningerne. I gamle dage var det noget man satte på under bindingerne, men nu er de der ofte på nogle modeller. Synes især jeg ser det på slalom ski men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken på at det er mest udpræget der.

Der hvor man skal være opmærksom på forskellige i bindinger er også at der er begyndt at komme noget omkring kraftoverførslen. Atomic har vist noget de kalder ARC hvor kraften imod tyngde og centrifugalkraften rettes mod 1 punkt der hvor skien er beregnet til at flexe mest. Dette betyder at skien flexer mere naturligt. Hvis man har en plade under som er meget stiv og som ovenikøbet bliver kombineret med et par stive støvler som jo ca. er 30 cm lange, så vil du have et langt stykke på 30-40 cm midt på skien der har svært ved at flexe naturligt. Der er sådan noget der fremhæves for Atomics serie med en speciel type bindindinger. Der er vist også andre mærker der har noget tilsvarende.

Hvis der derimod ikke er nogen hævning i form af en plade kan det måske være at skien kan bevæge sig mere frit mit under skien da pladen ikke stiver yderligere af. Jeg tror nu nok at nogle plader tager højde for dette ved at kunne blive krummet sammen.

Når men det var bare for at sige at jeg tror ikke pladens formål er at give mere pres midt på skien, måske har det en modsat virkning med mindre den er udformet specielt. Jeg tror formålet er moment.

Jeg er dog ikke 100 % sikker. Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogle der har erfaring med de specielle bindinger der skulle overføre kraften til 1 punkt (ikke for at stjæle din tråd Alexander) men det vil du sikkert også gerne høre noget om.

Henrik 29/01 2014 15:51

Sv: ski binding - delt op eller én enhed?

Jeg vil ikke direkte svare på tråden da jeg ikke kan komme med et fyldestgørende svar, men jeg vil lige kommenterer på det Hjelholdt skriver. Det er ikke for at gå i rette med dig Hjelholdt, det er lige så meget et spørgsmål.

Du skriver at nogle ski har en hævet base på skien under bindingen. Og det kan man jo også se er gældende. Men du skriver at det er for at få et større tryk midt på skien. Det tror jeg nu ikke er rigtigt. En hævet base gør at du kommer længere væk fra bunden af skien, der hvor du overfører kraften i din støvle. Dette gør at det er lettere at lægge skien på kant, det er jo vægtstangsprincippet. Sådan har jeg i al fald altid set hævningerne. I gamle dage var det noget man satte på under bindingerne, men nu er de der ofte på nogle modeller. Synes især jeg ser det på slalom ski men jeg vil ikke lægge hovedet på blokken på at det er mest udpræget der.

Der hvor man skal være opmærksom på forskellige i bindinger er også at der er begyndt at komme noget omkring kraftoverførslen. Atomic har vist noget de kalder ARC hvor kraften imod tyngde og centrifugalkraften rettes mod 1 punkt der hvor skien er beregnet til at flexe mest. Dette betyder at skien flexer mere naturligt. Hvis man har en plade under som er meget stiv og som ovenikøbet bliver kombineret med et par stive støvler som jo ca. er 30 cm lange, så vil du have et langt stykke på 30-40 cm midt på skien der har svært ved at flexe naturligt. Der er sådan noget der fremhæves for Atomics serie med en speciel type bindindinger. Der er vist også andre mærker der har noget tilsvarende.

Hvis der derimod ikke er nogen hævning i form af en plade kan det måske være at skien kan bevæge sig mere frit mit under skien da pladen ikke stiver yderligere af. Jeg tror nu nok at nogle plader tager højde for dette ved at kunne blive krummet sammen.

Når men det var bare for at sige at jeg tror ikke pladens formål er at give mere pres midt på skien, måske har det en modsat virkning med mindre den er udformet specielt. Jeg tror formålet er moment.

Jeg er dog ikke 100 % sikker. Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogle der har erfaring med de specielle bindinger der skulle overføre kraften til 1 punkt (ikke for at stjæle din tråd Alexander) men det vil du sikkert også gerne høre noget om.

Søren Hjelholt 29/01 2014 15:56

Sv: ski binding - delt op eller én enhed?

Hej Henrik

Tak for præciseringen mht. til en hævet base, så er der også styr på fysikken i det :)
Formålet havde jeg dog i det mindste fat i, nemlig at få skien til at svinge nemmere.

Henrik 29/01 2014 16:09

Sv: ski binding - delt op eller én enhed?

Jeg vil mene sådan rent fysisk at det har størst betydning hvis taljen på din ski er bred. Hvis skien er meget small, f.eks. en rigtig slalom ski, den er jo under 70 mm under foden (tror der er noget med at de skal hedde 67 mm eller deromkring, der er vist nogle faste mål der skal overholdes) så er din fod nærmest bredere en skien. Så kan man sige at rent fysisk så vil det ikke være så svært at kante skien. Det siger næste sig selv med smal ski og bred fod. I den modsatte ende så vil en bred ski, eks. 90 mm som er en bred all mauntain ski (dog ikke off pist) betyde at du din fod støvle er smallere end skien. Her vil det helt klart hjælpe at få foden væk fra bunde af skien. Lige som når man bruger et koben. Det sjove er så at jeg som sagt mest synes at slalom ski har denne forhøjning. Der har sandsynligvis også en anden funktion. Man kan forstille sig (sat lidt på spidsen) at står du næsten hel nede på selv skien med en smal talje så kan du få problemer hvis du kanter skien meget som man jo gør i slalom og carvin som sådanne ski er beregnet til. Så er det jo lige før at bindingen som jo raver ud kan komme ned at skrabe i sneen (PS: Jeg kan dog desværre ikke køre sådan), derfor tror jeg også man ser den hævning. Det har så ikke betydning på en bred ski.

Så hvis du kører med en smal ski og er rigtig dygtig til at lægge skien på kant, så kan det sandsynligvis have en god effekt så ikke bindinger skraber mod sneen. Men måske skal man være rigtig dygtig for at komme helt der ned og ligge så skien nærmest står vinkelret på pisten.

Carsten Jespersen 29/01 2014 22:33

Sv: ski binding - delt op eller én enhed?

Jeg vil lige blande mig i forvirringen omkring bindinger.

Det er ikke korrekt, at man har mere kontakt med skien på en binding der er monteret fast på skien uden plader.

Det er heller ikke korrekt, at skien bliver mere stiv under bindingen når der er monteret sammenhængende bindinger.

De sammenhængende bindinger er oftest konstrueret således at de er monteret i midten f.eks. med en skrue (bl.a Fischers rail-flex) og for og babinding "flyder således via et skinnesystem (rail) og kan bevæge sig frem og tilbage en smule, når skien bøjer op og ned.

For at skabe flex-friheden i skien, er pladen nedenunder bindingen således også 2 delt, enten med en slidse i midten eller noget gummi, der kan flexe, når skien bøjer og derved presser de 2 plader sammen.

Dette kan ikke ske på fastskuede bindinger direkte på sien som i gamle dage, og dermed var / er der ikke fri flex-bevægelse under støvlen og skiens midterste del, men kun i begge ender af skien.

Konklusionen på det hele: en sammenhængende binding har til formål at skabe større flex-bevægelighed direkte under støvlen så hele skien kan bøje fra skovl til hæl.

At der så samtidig er andre fordele ved at hæve bindingen m.h.t. mere tryk på kanterne er en anden sag, som også nævnes.

Henrik 30/01 2014 08:28

Sv: ski binding - delt op eller én enhed?

Men er det er vel ikke i modstrid med det jeg skriver. Jeg skriver jo at der er firmaer (jeg nævner Atomic) der netop tager højde for det ved at lave et specielt system så skien påvirkes på 1 punkt så den får et naturligt flex.

Men er det gældende for alle mærmer det kan du måske svar på Carsten, så meget har jeg ikke undersøgt. Jeg har også set det hos Ficher som du fremhæver (de har netop noget med en slidse og vist nogle skruer der ikke sidder "helt" fast). Jeg så det første gang hos Atomic da jeg læste noget om deres Nomad Temper. De fremhæver det som noget unikt. Men når nogle har udviklet noget så følger resten jo hurtigt med, så måske har alle det på en eller anden måde efterhånden men det ved jeg ikke.

Men det er vel ikke bare gjort ved at lave delen under selve bindingen flexibel. Hvis selve bindingen sidder helt fast på støvlen for og bag så vil delen under støvlen vel være stiv. Måske vil der altid være et lille slup så bindingens længde kan "krympe" lidt når skien flexer, og bindingen derved sidder tættere op mod støvlen end når man kører lige ud.

Men spørgsmåler er så om det har noget praktisk betydning. På mine 10 år gamle slalom ski fik jeg sat en lille forhøjning på, da jeg købte dem,og så bindinger oven på dem, og jeg ved ikke rigtig om jeg kan mærke så meget forksel på det og så et par nye ski (prøvede 3 forskellige par i uge 4). Der er jo så mange andre ting der også er lavet og så om det er det ene eller det andet der gør forskellen.

Men i øvrigt kan man vel ikke sige at en sammenhængende binding skaber mere flex end hvis bindingen kun var foran foden og bagved foden, det må da give det største flex at skien er helt "nøgen" under foden (med mindre den er kunstrueret så den netop trykker midt under foden, men det har ikke noget at gøre med at forhøjningen kan flexe). Dette under forudsætning af at selv bindingen er konstrueret ens.

Jeg tror at det større moment har størt betydning, og man ikke skraber på hvis man kan køre ekstremt. Jeg kørte i årigt på et par Stöckli Globe (ski til 8-9.000) en enkelt dag. Der var ingen forhøjning på selv skien. Selv bindingerne var dog relativt høje så det gav nogenlunde den samme højde som ski der har en forhøjning under bindingerne. Der er lidt underligt at det dyreste masseproducerede skimærke ikke har fast førhøjning hvis det gav en god effekt. De kørte i øvrigt som en drøm, men manglede måske lidt drama.

Noget andet som har langt større betydning er sibningen af ski og valg af vinkler. De samme ski kan være som nat og dag med forskelige slibninger om om kvaliteten af slibningen.

Carsten Jespersen 30/01 2014 21:40

Sv: ski binding - delt op eller én enhed?

Lige for at slå fast:

Der er ikke noget der krymper når skien flexer og bøjer. På fastskruede bindinger KAN skien ikke flexe lige så meget som på flydende bindinger, da de sidder helt fast og dermed er skien stiv nedenunder.

På flydende bindinger er bindingerne som nævnt kun fastgjort på midten i en skinne og i hver ende af skinnen sider bindingerne flydende.

Når skien bøjer vil skien og bindingen give sig i forhold til hinanden.. Prøv at stille skien på højkant og bøj den på midten med den ene hånd. Du vil se, at forbindingen f.eks. Vil glide lidt frem og tilbage på skien. Så i stedet for at krympe afstanden mindre for til bag -afstanden fra forkant støvle til bagkant støvle er jo den samme,så kan skien i stedet bøje sig under bindingen. Det Kan den ikke når bindingen er skruet fast.

M.h.t pladen og dens højde, så er det korrekt, at det både er for at skabe mere tryk udover kanten og mere væsentlig på carvingski p.g.a. Mere kantede ski i sving end gammel type, hvor man mere skrænsede rundt i sving. Tjek gamle filmklip fra slalom konkurrencer hvor de ikke kantede og lå ligeså langt ned i underbenene i sving.

Det er faktisk på storslalom ski der bruges højeste plader, da en specialslalom ski skal kantes hurtigere fra side til side, og jo højere plader, des langsommere reaktion og længere vandring fra side til side.

M.h.t. Vinkler på kanter er det korrekt at skiens reaktionsmønster ændres om der er slebet 90 gr. Eller 86 gr. F.eks. Jeg har slebet vokset hundredevis af ski, og via konkurrenceløbere arbejdet med forskellige vinkler. MEN jeg vil påstå, at en almindelig skiløber ikke lægger mærke til forskel på vinkler, Derimod er jeg enig i, at kvalitet af slibning og hvorvidt de er nyslebet eller ikke - giver en meget væsentlig forskel.

Henrik 31/01 2014 08:51

Sv: ski binding - delt op eller én enhed?

Der er vist ikke noget modstridende i det du og jeg skriver Carsten. Det jeg omtaler som at krympe er afstanden. Hvis fronten af bindingen, altså det som går ind imod snuden af støvlen er fast og bagbindingen, altså det som rammer ind mod bagenden af støvlen er fast på skien skal afstanden krympe, altså blive mindre for at skien kan flexe under foden eller vil den være stiv. Hvis ikke der er lavet et eller ande anordning i bindingssystemet så må selve bindingen komme tættere ind mod støvlen når skien flexes, ellers er den stiv under foden.

Måske er det fordi jeg ikke udtrykte mig klart, men det jeg skriver det er en fysisk lov. Måske kan jeg letter give et andet eksembel. Tager man en bue og måler afstanden mellem de 2 ender når den er er uspændt så vil den være længere end når man spænder buen. Det er det samme fænomen jeg omtaler.

Og det er vel det som er så smart i mange nye bindingssystemer at de netopp kan tage højde for den længde forskel. Atomic har det jo også i deres dobbelt deck system på selv skien. Her sidder der en semi løs stiver oven på skien der skrider frem i fronten og tilbage i bagenden når skien flexes for at tage højde for den ændrede afstand.

Som sagt så tror jeg vi skriver meget af det samme, men blot så kender du rigtig meget til bindinger, og jeg har mere beskrevet fysikken i det.

Og det med pladens højde og slalom så er det jo også lige netop det jeg skriver at det giver en nemmere kant, igen ud fra en fysisk betragtning.

Når det er nok lykkedes os at forvirre trådstarteren helt, og det var jo ikke meningen.

Men det lyder til at du Carsten har et indgående kendskab til forskellige ski og bindinger. Kunne du så ikke hjælpe mig ved at se min tråd omkring valg af pisteski salomon x-kart max vs. atomic Temper og andre, hvis du har prøvkørt dem. Undskyld jeg skriver et andet spørgsmål i denne tråd.

Find tilbud på skirejser

Gå til toppen