Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Henrik Pedersen 28/10 2009 12:46
Hejsa med jer glade gutter :-)
Jeg er lidt nybegynder :-) har stået på ski sammenlagt 1 hel uge :-)
jeg har lige købt skistøvler Dalbello Pronton 9:-) som passede mig rigtig godt og har et rimlig hørt flex tal på 90
http://www.dalbello.it/Men.aspx?CAT=High_performance_man&CAT1=High_performance_man&PRODUCTID=1201
Nu er jeg bare på jagt efter nogle ski :-), der hvor jeg købte mine støvler (surfline i Egå) havde en rigtig god vejleder og han mente at jeg pga. min størrelse skulle vælge en ski der var bredere ved støvlen så han anbefalede mig et par K2 Recon De er sådan hvide, gule og sorte
men for ikke at bare falde for hans salgstale ville jeg forhører mig lidt rund inden jeg køber dem :-)
Mine tal, mål og alder er. Mand, 29 år, jeg er 193 høj og vejer 112kg
kan i hjælpe mig lidt i retning af hvilken ski jeg skal kigge efter og selvfølgelig bindinger, så ville jeg være meget taknemlig
på forhånd tak
mvh Henrik
Søren Hjelholt 29/10 2009 14:50
Sv: Ski :-)
Enig i at du måske skal vælge en ski der passer til din vægt.
Nu er det ikke sådan at en cross ski ligefrem er blød, bare ikke så stiv som en racecarver i forskien. Det giver den nogle lidt mere tilgivende egenskaber. Bl.a. har min far, som af flere årsager ikke kører så aggressivt som han måske gjorden engang, mange gange fortalt hvor glad han for sine cross ski, netop fordi de kan både roligt og aggressivt hvis man ønsker det. Der hvor de primært taber i forhold til mere rene racecarvers er ved tophastigheden, hvor den bløde forski ikke er så retningsstabil.
En anden mulighed kunne være en lidt mere allround ski, f.eks. en Rossignol SC80, som den hedder i dag, den har tidligere heddet Rossignol Bandit B2 og kan virkeligt klare det meste.
Henrik Pedersen 29/10 2009 15:31
Okay Så faktisk et sådan sæt bandit på dba igår :-) fed blå :-)
men hensyn til ustabilitet ved fart, så kunne jeg mærke at sidst jeg var afsted, uge 9 i år, så kunne jeg mærke på de udlejningsski jeg havde at de hoppede meget når jeg kom op i høj fart og når jeg virkelig gik til den når jeg gav den gas i sving osv. Er det pga. at de ikke var stiv nok???
mvh Henrik Der gerne vil lærer :-)
Søren Christensen 29/10 2009 22:29
Hvis du er inresseret har jeg et par skí til salg. Jeg er ca ligeså høj som dig, men vejer lige et par kg mere :) Skien købte jeg sidste sæson og der havde jeg også stået på ski en uge ca.
Skiene:
Atomic SX Team
Længde: 170cm.
Dimensioner: 112 x 67 x 96,8
Drejeradius: 16m
Binding: Atomic 4tix 412 (Du skal ikke være bange for de ikke er stærke nok. De kan holde til mig, så kan de i hvert fald også holde til dig)
Det er en rigtig god ski som jeg fik anbefalet. God stivhed, og et par gode ski at udvikle sig på. De er også gode i høj fart.
Farven er rød, hvis og sort.
Hvis du er interesseret kan jeg sende dig nogle billeder
Pris: 1500kr.
Søren Hjelholt 30/10 2009 15:05
Jo blødere en ski er, jo mere tilgivende er den, og jo nemmere er den at køre, men jo mere ustabil vil den også blive ved høj fart, da vil vibrere og flexe mere.
Derfor er begynder-ski som udlejes ofte bløde, da de er nemmest at lære på, men altså ikke så stabile ved høj fart. På den anden side vil en for stiv ski også bare give dig en kamp frem for glæde på pisten, så det handler om at finde kompromiset set i forhold til ens niveau.
Og så spille vægten naturligvis ind, der er jo forskel på hvor hårdt man kan trykke på skien hvis man f.eks. vejer 70 eller 100+ kg.
Henrik Pedersen 30/10 2009 16:58
Hehe det er altså ikke bare lige til :-) er også blevet abefalet et pat salamon xw storm med z10 bindinger er det noget???? helt nye for 3000,-
mvh henrik
Henrik Pedersen 31/10 2009 11:11
Jeg vil gerne se billeder at dine Atomic SX Team :-) kan man finde test af dem nogen steder????
mvh henrik
Henrik Pedersen 02/11 2009 11:21
Rossignol Bandit B2 ville det være en god ski til mig????
mvh Henrik
Søren Hjelholt 03/11 2009 11:21
For at svare på det sidste først, så ja, jeg mener bestemt at B2 vil være en god ski for dig, den kan klare det meste. F.eks. kunne det være en god idé at finde en brugt, så har du ikke den store udgift på dem, og kan skifte til nogle andre, hvis du får andre præferencer i dit skiløb efterhånden som du bliver bedre.
I øvrigt tror jeg heller ikke den Atomic SX ski der har været nævnt er noget dårligt bud. Jeg kender ikke SX team modellen, men har selv som tidligere nævnt kørt SX7 og været rigtigt glad for den.
Henrik Pedersen 03/11 2009 11:26
Hej
Okay det lyder godt med den B2 så den vil jeg nok prøve :-)
Jeg har fundet et par på ebay til 1200 incl fragt med AXIUM 120 DIN 4-12 bindingere.
er det ikke et fint bud på en ski til mig???????
mvh Henrik
Bjørn Husted 28/10 2009 14:15
Hej Henrik.
hvis du vil have nogle ski, skal du vide hvad de skal kunne.. og da du ikke er super prof, baseret ud fra dit eget udsagn om 1 uge på ski, ville jeg mene du skal gå efter et nybegynder/mellem øvede ski. Du skal ikke bruge en ski som koster over 2500kr, da du ikke har rutinen til at presse skien endnu, medmindre du vil afsted på sæson eller skal afsted mange gang i år. jeg ville forslå dig at købe en brugt carvin ski, da dine støvle har flex 90, og de er derfor relativt stiv og er bedst egnet til race, og ikke uden for pisten eller i park.
Jeg ville råde dig til at købe enten fra DBA.dk eller skisport.dk, da alt andet ville være overkill..
Bindinger skal du lige lægge mærke til, de fleste " standart " bindinger går kg fra omkring 60-70 og op til 110-120 kg. men da du siger du vejer 112 kg, skal du have en binding som er lidt mere kraftig, som fx. gå fra 90-180 kg. eller risikere du at falde ud af skien uden grund..
SÅ vælg fx. en ski som er mellem 10-15 cm. kortere end dig selv, evt. 177.
Henrik Pedersen 28/10 2009 15:10
Hej Bjørn :-)
Jeg har stået på ski da jeg var yngre i en uge, og så har jeg de sidst 2 år været afsted 3 dage af gangen i norefjell.
Næste år i uge 4 skal mig og min kæreste afsted en uge til trysil og så skal jeg afsted igen i uge 9 til norefjell :-9
de 2 sidste år jeg har været afsted har jeg kørt på grønne, røde og sorte pister og en smule ofpist, jeg kan godt kører på de sorte, og det er da fedt når man er kommer ned uden at styrte, men jeg synes måske det er lidt hårdt at bekæmpe de sorte, nok manglende erfaring :-)
Jeg ville også gerne have et par ski som jeg kan bruge de næste par år :-) da jeg ved at vi skal prøve at komme afsted hver år
mvh Henrik
Bjørn Husted 28/10 2009 15:34
De sort pister er ikke fede lige meget hvor god du er, de hælder bare mere, og så brækker man benene på dem...
Jeg holder meste af lange pister, jeg er sådan set lige glad om de er røde, blå eller hvad farve de nu engang har, bare der er plads og sneen er god.
Mht. ski tror jeg stadigvæk ikke du skal begår dig meget over en middle ski, da du ikke kommer afsted så mange gang på samme år, og dine ture ikke vare så længe..
Jeg har selv en Völkl Ac 2 unlimited ski som jeg startede med for 2-3 år siden, som er en " all mountain " ski, Völkl hævder at den kan køre alle steder uden problemmer, og den kan køre alle steder, men med de problemer som en racecarve nu har i dyb og blød sne som man helst vil finde i offpisten, ikke at den ikke gjorde det, men man skal lade være med at starte med 2 meter dyb offpist.
Jeg tror muligvis at en Völkl AC serie ville være fint til dig, men hvis du vil have ski som kan både i offpisten og pisten, skal du tænke dig lidt om, og vælge om du køre mest på pisten eller mest i offpisten.
Offpist ski skal være ca. 100-115 mm bred under foden, for at den giver dig nok løft, og så tæt på din egen længde som muligt, hvorimod race/carvin ger må være 10-15 cm kortere end dig selv, så du får mindre sving og større fart.
SÅ hvis du vil have en mellem ting må du ofre meget af begge verdner.
SÅ hvis jeg var dig fandt jeg mig enten en piste ski som du købte og så lejer/låner dig til en offpist ski til de større ture. eller omvendt, kommer jo an på hvad du vil køre.
tjek evt.
http://skisport.dk/kobsalg/?id=15531&action=detalje&soegeord=v%F6lkl%20ac
Bjørn Husted 28/10 2009 15:55
lige en anden ting..... jeg var bare lige hurtigt på nettet og kigge på hvad K2 Recon koster.... FUCK DEN ER DYR.. tror jeg ville kunne få 2 par top ski for samme pris...
Søren Hjelholt 29/10 2009 11:09
Er enig i meget af det der er skrevet, men har måske en lidt anden vinkel på det også...
For mig lyder det til at du skal have en ski som primært kan begå sig på pisten, måske lidt offpiste. Men offpiste er jo ogås mange ting, og der hvor de brede ski primært kommer til deres ret er når der ligger et godt lag frisk pudder.
back to the point...
Jo stivere en ski er jo mere skal den "køres", alt styres med vægt og teknik, så for dig handler det om at finde en ski der ikke er for stiv, men som du samtidigt kan udvikle dig på.
Jeg har selv stået på ski i mange år, og efterhånden prøvet en del ski. Noget af det jeg har oplevet som mest alsidigt på pisten, er ski under betegnelsen Cross-ski. De er kendetegnet ved at have en relativt blød forski som er nem at dreje ind i svinget og er også tilgivende når pisten ikke er nyprepareret, samtidigt har de en relativt stiv bagski, der gør at man stadig kan køre skien hårdt ud af svingene. Jeg har selv kørt på Atomic sx7, som jeg siden solgte videre til min far (for så at låne dem igen som supplement til mine bredere ski). Eneste ulempe er at de kune er 65-70 mm under foden, og dermed ikke bærer ret meget i ny sne.
Henrik Pedersen 29/10 2009 13:49
Jeg er mest til godt lange pister :-) ikke at farvet gør noget men meste hvor det er hyggeligt at kører unde at det bliver langrend :-) altså gerne hvor der er lidt fart på, men ikke hvor man bare kører lodret ned :-)
grunden til at jeg måske skulle have en stivere ski var vel også pga min vægt????