Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Anna 17/11 2004 19:14
Står for at købe et 'spyke' rygskjold. Hvad skal man obs på?
På forhånd tak - Seeya
Thorsen 17/11 2004 23:27
Sv: Rygskjold
Tjeck ski-forum på www.riders.dk - der er en tråd om netop dette emne.
Du skal være opmærksom på at få den rigtige størrelse og at det ikke rykker sig for meget op ad ryggen når du bevæger dig. Et skjold der sidder dårligt, fungerer ikke hensigtsmæssigt.
Held og lykke med den fornuftige investering :)
claus 18/11 2004 10:19
Hej
Har set det nye fra Sweet, det er dyrt, men det ser SWEET-ud :-)
Det er en smulle længere end de almindelige fra Daniesse, Kompedelle og Tua, jeg mener det er det de hedder. De to første er til motorcykel og en del stivere mod knæk bagover, hvor jeg syntes at Tua, som er meget brugt blandt skiløbere er meget blødt. Derfor kan et rygskjold også med fordel købes i en motorcykel forretning, større ekspertise og billigere pris. Har selv kompedelle, er rigtig glad for det, men det fra Sweet ser lækkert ud, smallere og længere jvf. større bevægelse og mindre varme, og beskyttelse af haleben. www.sweet.no. sælges vist også i ski shop forretningerne.
hilsen claus
csiszar 18/11 2004 13:54
jeg har et Daniese skjold som jeg har købt i espace montagne i grenoble til 89 euro
er super glad for det og det sidder perfekt... har taget fra mod fald på pisten og ved hop
-havde det selvfølgelig ikke på da jeg endelig faldt for alvor - men det havde nok ikke hjulpet alligevel mod de skader jeg fik
Anna 18/11 2004 17:38
Tak for alle svarene!
Jeg må ind og tjekke riders.dk!
Det var også i en motorcykelbutik, jeg kiggede på et. Til 800 - det er vel en meget normal pris, ikk. Men er det noget med at det helst ikke må kunne bøje for meget i ryggen? - eller er det lige meget, hvis bare det kan tage imod slag?
seeya
claus 19/11 2004 15:31
Hey
Jeg har haft stor glæde af, at det ikke kan bukke for langt ud. Det virker også bare lidt mere gensidigt, og ikke de der legetøjsskjold. Der er mange der kun bruger dem mod slag.
Jeg tror også prisen afspejler kvaliteten.
Jeg er glad for at det dækker halebenet, så jeg har valgt et stort et. Det må dog ikke gå højere end den ryghvirvel som stritter frem når du lægger hovdet frem. Jeg har købt et med seler og ikke en vest, det tror jeg dog er individuelt.
claus
Frans 19/11 2004 18:10
Hejsa!
Fra motorcykelverdenen kan jeg fortælle at man her bl.a. vurderer et rygskjold ud fra dets stødabsorberingsevne dvs. dets evne til at fordele et slag ud på et større område over længere tid, samt ud fra dets modstand mod penetrering fra skarpe og spidse genstande. Et blødere skjold kan således godt have en bedre stødabsoberingsevne end et hårdere skjold, der så derimod er sværere at penetrere.
Det danske motorcykelblad Bike (Bike 7, Juli 2003) havde en test af forskellige mc rygskjold, hvor de hver især er vuderet ud fra bl.a. disse parametre.
Jeg ved ikke om alle rygskjold til MC og skisport konstrueres ud fra de samme præmisser, men kan se at de modeller Dainese fører er de samme de to steder.
Tyskland er en væsentlig større motorcykelnation end Danmark, hvorfor der findes et væsentligt større udvalg af MC rygskjold end her. Der finde forskellige tyske online MC-forretninger hvor udvalget kan ses - problemet er jo bare at den individuelle pasform ikke kan vurderes, men det er muligt at kigge på udvalget disse steder:
www.louis.de
www.polo-motorrad.de
www.hein-gericke.de
/Frans
Anna 22/11 2004 10:41
Tak igen for alle jeres svar og råd!
Har nu købt et UFO skjold hos den lokale surf&ski..
God Vinter!