Frankrig
Italien
Sverige
Østrig
Schweiz
Tyskland
Weekendski
Philippovich 20/09 2012 15:54
Hej folkens
Jeg er gammel Rossignol fan! Og skal nu opgraderes fra de nu lidt ældre modeller jeg har liggende.
Jeg har kørt enormt meget på min Rossignol Scratch BC 2007. Men må nok tilstå at de har haft deres tid (4½ måned og 4 uger) og føles lidt bløde og nedslidt efter meget skiløb, og lidt af hvert af underflade.
Jeg vil bede om en ski der er super stabil i Rough og Offpiste. Men som ikke er umulig at køre på piste. Hvilket nok ville være den ultimative ski...
De ski jeg har set på:
-Rossignol S7
-Squad7
-Super7
-Salomon Rocker² 108
Mit spørgsmål, er der nogen der har noget erfaring med disse ski?
mvh
P.
Philippovich 12/10 2012 09:07
Sv: Rossignol S7, Squad7, Super7 eller Salomon Rocker² 108
Mange tak for dit indlæg.
Jeg tror dog at jeg prøver at gå ned i en butik og spørge om jeg kan leje (låne?) både en Super7, S7, Squad7 og Rocker2 i 108, for så at kunne bedømme det.
Mit næste spørgsmål:
Jeg er 1m85 høj
vejer 73 kg
Og har stået på ski i 1 hel sæson plus de andre 25år jeg var afsted som "gæst", og skal afsted igen på sæson - så mit niveau er expert.
Hvilken lændge skal jeg prøve. Skal jeg kaste mig ud i en over 1m90 ski, vel vidende at det er ikke kun frisk puder den skal bruges til?
Martin Schøber 12/10 2012 09:58
Hej
Det er helt sikkert også det bedste, du skal dog nok huske at gøre det helt klart for butikken at du vil købe en af skiene hos dem efter du har testet dem. Ellers kommer du nok til at betale for testene.
Jeg ville gå efter +190. Selvom jeg tror at både S7 og Squad7 kun kan fås i henholdsvis max. 188 og 190. Den ekstra længde giver lige det mere effektiv kantgreb og stabilitet, som kan være guld værd når du skal køre stærkt. Jeg var selv rigtigt tilfreds med den ekstra stabilitet, som kom med den stivere kerne og ekstra længde på Super7'en. Selvom skiene måske kan føles lidt lange i starten, så vænner du dig hurtigt til det og et par cm i længden giver meget bedre opdrift.
Martin
Asbjørn Nissen 13/10 2012 16:40
Nu kender jeg ikke de ski du forslår. Hovedsageligt nok fordi mit specifikke mærkekendskab er ved at være lidt rustens. Tilgengæld er mit generelle ski kendskab stadig som det skal være.
Jeg tvivler på dine gamle ski er brugt op medmindre du har fået den slebet for ofte i din sæson og vokset alt for lidt, men lad nu det ligge har man først fået på hjernen man skal have nye ski skal man have nye ski.
Du er sandsynligvis heller ikke det samme sted i din skimæssige udvikling, som da du tog afsted og derfor passer skiene ikke længere til dig. Resultatet er jo det samme du skal have nye ski.
Det er forskelligt for hver enkelt ski hvilken længde de skal have. Det afhænger bl.a. af deres svingradius, din vægt,hvad der er dit hoved formål, deres opdrift osv. Hvis du har været afsted en sæson eller mere bør dit niveau have nået et punkt hvor generelle svar som f.eks. de skal gå til din næse eller til din pande og lignende ikke længere kan bruges.
Du skal læse på anbefalingerne og så vil jeg foreslå at du afprøver det i praksis ved at låne nogle par i forskellige længder der ligger tæt ved det anbefalede. Hvis der kun er to længder, som Scoeber skriver er det jo nemt.
Desto bedre skiløber du bliver desto svære bliver det at købe ski. Især fordi anbefalinger som her på siden bliver svære at bruge. De bliver mere generelle og det kræver man ser dit skiløb for man kan anbefale dig de rigtige. Det allerbedste er hvis du har en kammerat i en af skibutikkerne som du kan hive med op og se dig på skiene eller du har noget video hvor du står på ski, så kan han virkelig give dig den bedste hjælp.
Held og lykke med det
Martin Schøber 21/09 2012 11:19
Hej
Jeg kører også rundt på Rossignol ski og er stor fan. Jeg har prøvet både Rossignol S7 og Super7. Og det er nogen af de sjoveste ski jeg nogensinde har prøvet. De er ikke perfekte, men i pudder er de helt fantastiske. Hvis du skal have en ski, som er super stabil vil jeg anbefale Super7. Den er større og stivere end S7, som er meget mere legesyg og som meget gerne vil dreje. Ingen af de to er dog umulige at køre på pisten, men det går ganske fint.
Hvor jeg tror at Squad7 har en fordel ift. de to andre er den stive tail. Især til landinger i hardpack, kan S7 og Super7's tapered tail godt "forsvinde". Har dog ikke testet, håber dog at jeg får mulighed for det til vintersæsonen.
Salomon Rocker2 108 - Har jeg ikke testet, men jeg har udelukkende hørt gode ting om denne sæson rocker2 modeller, som dog var 115 og 122.
BTW. så kører jeg også på Super7'eren til næste sæson. I pudder er den SÅ sjov!
Med venlig hilsen
Martin